Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

My Little Pony (TV-serierna)

Startat av clash, 31 augusti 2005 kl. 17:15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det ska bli kul. Visst är det KM Studio som dubbat även Runaway Rainbow. Och även om jag inte hört något om rösterna än, så verkar det väl mest troligt att det rör sig om samma skådisar igen.

Och det är väl inget fel med det - tvärtom tycker jag riktigt bra om den uppsättningen, även om det ju inte hade skadat med några fler skådisar...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2006 kl. 20:55:38
Och det är väl inget fel med det - tvärtom tycker jag riktigt bra om den uppsättningen, även om det ju inte hade skadat med några fler skådisar...

Jag håller med. Dessutom är dessa skådespelare (Annica Smedius, Maria Rydberg m.fl.) bättre än flera av de skådespelare KM Studio brukar anlita.

clash

Om dom nödvändigt vis ska ta bara 4 st kan det vara Emma Iggström, Jessica Andersson, Sandra Kassman och Monica Forsberg.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Där håller jag inte med. Det är visserligen inget fel på någon av dessa fyra, men de är avsevärt sämre på att göra till rösten än vad Annica, Annelie, Maria och Charlotte är.

clash

Alla dom låter som gamla tanter, de jag skrev har olika åldrar. Sandra barn,Jessica och Emma tonår och Monica kan göra alla åldrar. Föresten ska väl ändå inte Annelie vara med då hon har barnledigt.

Daniel Hofverberg

Problemet är ju att det är så många karaktärer i de här filmerna, att personer i olika åldrar inte räcker till. De måste ändå kunna spela flera olika karaktärer vardera, och då krävs det skådisar som är riktigt bra på att göra till rösten. Och där tycker jag att de fyra skådisar som faktiskt medverkar är utmärkta.

Vad gäller Annelie Berg Bhagavan, så är jag inte säker på hur det ligger till med henne. Men dubbningar brukar ofta göras ganska långt i förväg, så jag tror att det finns en hyfsat god chans att hon hann medverka i Runaway Rainbow innan hon tog ledigt. Det skulle t.o.m. kunna vara så att alla de nya My Little Pony-filmerna har dubbats vid ungefär samma tillfälle...

Men vi får väl se - det är ju bara några veckor kvar nu tills filmen släpps...

clash

Men ta Jenny Wåhlander då. Hon e 30 och kan spela både barn, ungdom och vuxen

Daniel Hofverberg

Tja, det är väl en smaksak. Personligen tycker jag att både Annica Smedius, Annelie Berg, Maria Rydberg och Lotta Ardai är rätt bra på att spela både barn, ungdomar och vuxna. Självklart inte lika bra som riktiga barn och tonåringar, men mer än godkända.

clash

Behöver ju inte säga att jag inte håller med. Men kan säga att det finns dom som gör det riktigt bra. Hon som spelar Onyx i Trollz t ex.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2006 kl. 08:55:49
Är det någon som har koll på rösterna i TV-serien My Little Pony, i Pangljuds dubb (d.v.s. den enda dubbning som finns av serien som helhet)? D.v.s. 1980-tals-serien My Little Pony 'n Friends; INTE My Little Pony Tales eller My Little Pony - The Movie.

På gamla Pangstudios hade de inte kvar credits för serien, och själv är jag inte skicklig nog för att kunna identifiera merparten av rösterna på egen hand. Jag vet att en del av rösterna är samma som i omdubben av My Little Pony - The Movie, men mer än så vet jag inte.

Om någon vet något så skulle jag uppskatta det, då jag behöver veta rösterna då jag har för avsikt att recensera den dubben snart, i samband med DVD-filmerna som släpptes i somras.

Nu kommer du nog att bli glad, jag håller på att identifiera rösterna i My Little Pony 'n Friends (Pangljuds version), det fattas bara fem avsnitt samt lite uppiffning på creditlistan innan allt är färdigt.  :)

Daniel Hofverberg

Vad roligt - då kan jag äntligen skriva recension på de fem My Little Pony-DVD:er som Pan-Vision släppte ifjol. Det var bara ungefär ett år sen jag fick de recensionsexemplaren...  ::)

Erika

Jag är färdig med listan, så jag kommer att skicka den senare idag.

Något jag fann lite irriterande var att någon enstaka karaktär kunde helt plötsligt byta röst mitt i ett avsnitt, hur kan detta komma sig?

En annan sak jag undrar över är några karaktärer från avsnittet "Mish Mash Melee", det lät i mina öron som de hette
mylldyrkare, men jag är inte säker på om det är rätt...

Daniel Hofverberg

Det låter onekligen lite märkligt att byta röst mitt under avsnitt. Men en rimlig förklaring skulle kunna vara att avsnitten ifråga spelats in under olika dagar, och att skådisen ifråga blivit sjuk eller liknande, och därför inte kunde medverka i resten av avsnittet. TV-serier görs ofta med så pass kort framförhållning (och ofta låg budget), att det förmodligen inte är möjligt att vänta särskilt länge om någon blir sjuk eller av annan anledning inte kan. Och eftersom dubbningar ofta görs i pass om en eller ett par timmar, så är det ju logiskt att man under den tiden kan hinna spela in mer än ett avsnitt, och kanske bryter mitt i ett avsnitt.

Det här är som sagt bara vilda spekulationer från min sida, men jag kan inte komma på någon annan rimlig förklaring till att byta röst för någon karaktär mitt i ett avsnitt - oavsett budget, så lär ju ingen frivilligt vilja byta ut röster under samma avsnitt. Någon riktig förklaring lär vi heller inte få, för jag betvivlar att ens skådespelarna själva eller någon på dubbningsbolaget kommer ihåg särskilt mycket om den här dubbningen efter så många år...

Erika

Tack för svaret. :)

Fick du creditlistan?  ???

Daniel Hofverberg

Visst fick jag det.

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2006 kl. 18:59:58
Snart är det dags för ännu en My Little Pony-film och jag antar att KM Studio kör med samma skådespelare igen.
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=56656&lang=se&subsite=movies&&ref=
Regnbåge på rymmen damp ner i brevlådan häromdagen. Jag har fortfarande inte lyckats få tag på credits (KM Studio har ännu inte behagat sig att svara på mitt mail...), men utifrån en första snabbtitt så låter det som att de flesta karaktärer har kvar de gamla vanliga rösterna. Dock var det några nya karaktärer som jag inte känner igen, och som jag spontant inte tycker låter som vare sig Annica, Annelie, Maria eller Charlotte. Så kanske är det med fler skådisar än tidigare i den här dubben, eller också är det bara jag som är dålig på att känna igen rösterna...

Jag hoppas få svar från KM snart, så får vi veta med säkerhet.