Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyskurkar (inom Disneys filmer och serier)

Startat av Disneyfantasten, 28 oktober 2018 kl. 21:16:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 12:38:40
Har ni också märkt att det är ganska längesen som en Disney-Skurk dog

Den senaste skurken som dog i en Disney-klassiker var Kung Candy

Den där Clownen som är med i Insidan Ut räknar jag inte som en skurk eftersom Glädje och dom andra väcker honom bara för att komma fram eller nåt

PS: säg INTE vad som händer med skurkarna i dom filmer som precis kommit ut för jag har inte sett dom än

I Coco dog dog väl skurken också.

E

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 12:53:35
Ja men jag menade ju Disney-Klassikerna ;)

Du nämner ju dock Insidan Ut som är en Pixar-film, inte Disney-Klassiker.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 16:55:52

Tekniskt sett så är den det, alla Pixars långfilmer räknas idag som numrerade Disney-Pixar-Klassiker, precis som de animerade långfilmerna från Walt Disney Animation Studios!  :)

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 16:55:52
Det som jag sa om filmen hade ju ingenting med min första mening att göra

När sa jag att det är en Disney-Klassiker

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 17:05:29
Det som jag sa om filmen hade ju ingenting med min första mening att göra

När sa jag att det är en Disney-Klassiker

Det gjorde du inte, du nämnde den i kontext med Disney-Klassiker. Om du ska snacka om skurkar i Disney-Klassiker, varför ens nämna Insidan Ut då?

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2019 kl. 16:57:17
Tekniskt sett så är den det, alla Pixars långfilmer räknas idag som numrerade Disney-Pixar-Klassiker, precis som de animerade långfilmerna från Walt Disney Animation Studios!  :)

Disney-Klassiker och Pixar-Klassiker är faktiskt olika grejer.

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 18:01:32
varför ens nämna Insidan Ut då?
Jag sa ju det, det som jag sa om Insidan ut hade ingenting med min första mening att göra

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 18:27:08
Jag sa ju det, det som jag sa om Insidan hade ingenting med min första mening att göra

Vad handlade den om då? Något annat eller ingenting?

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 18:29:03
Vad handlade den om då? Något annat eller ingenting?
Det förstnämnda, sa bara att jag inte räknar den där clownen i filmen som en skurk

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 18:01:32
Disney-Klassiker och Pixar-Klassiker är faktiskt olika grejer.

Bara nästan, visst har du rätt i att Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios är två olika animationsstudion, men Pixar har alltid samarbetat med Disney när de producerat sina långfilmer och har alltid haft både Disney & Pixar loggan på sina omslag och de båda studiona har ett så bra samarbete med varandra och jag räknar Pixar som Disney!  ;)

Om man dessutom tittar längst ner på ryggen på en DVD/Bluray-utgåva så brukar det på Disneyklassikerna alltid stå "Walt Disney Klassiker nr" & "Disney Pixar Klassiker nr"!  ;)

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 18:33:21
Det förstnämnda, sa bara att jag inte räknar den där clownen i filmen som en skurk

Visserligen har filmen inte en större skurk, men clownen Rassel är iallafall det närmsta i filmen man kan komma i skurk-väg och därför ser jag honom som filmens skurk!  ;)

Jag respekterar din åsikt, jag bara uttrycker min egen!  :)

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 september 2019 kl. 12:38:40
Den senaste skurken som dog i en Disney-klassiker var Kung Candy

Ja, det har du helt rätt i!  :)

Om man endast räknar huvudskurkarna så finns även fler sådana som kom ut före ovannämnda film; Drottningen/Häxan i Snövit och De Sju Dvärgarna, Onda Fen Maleficent i Törnrosa, Den Hornkrönte Kungen i Taran och Den Magiska Kitteln, Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus, Sykes i Oliver och Gänget, Ursula i Den Lilla Sjöjungfrun, McLeach i Bernard och Bianca i Australien, Gaston i Skönheten och Odjuret, Scar i Lejonkungen, Frollo i Ringaren i Notre Dame, Shan-Yu i Mulan, Clayton i Tarzan, Carnotaurus i Dinosaurier, Rourke i Atlantis, Scroop i Skattkammarplaneten, Dr Facilier i Prinsessan och Grodan och Mor Gothel i Trassel!

Jafar i Aladdin dör inte i första filmen, utan i uppföljaren Jafars Återkomst, likaväl som Björnen i Micke och Molle och Råttan i Lady och Lufsen är climax-skurkar...

I Pixar-filmerna så har vi Hopper i Ett Småkryps Liv, Syndrome i Superhjältarna, Charles Muntz i Upp, Mardu i Modig och som sagt Ernesto De La Cruz i Coco...

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 22 november 2018 kl. 15:05:07
Jo det vet jag men nämner dem ens det i filmen.

Nej, men på kassettbandet/CD-skivan så omnämner berättarrösten (Bo Maniette) "hon" om Sabor, vilket bevisar att det är en hona!  ;) (utöver det så står det även på bl.a. Disney Wiki)

Disneyfantasten

Förresten så är det faktiskt 10 Disney-långfilmer där skurken dör genom att falla;

- Drottningen i Snövit och De Sju Dvärgarna 1937

- Onda Fen Maleficent i Törnrosa 1959

- Björnen i Micke och Molle 1981

- Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus 1986

- McLeach i Bernard och Bianca i Australien 1990

- Gaston i Skönheten och Odjuret 1991

- Frollo i Ringaren i Notre Dame 1996

- Clayton i Tarzan 1999

- Charles Muntz i Upp 2009

- Mor Gothel i Trassel 2010

Jo, jag vet att Onda Fen Maleficent och Mor Gothel tekniskt sett inte dör av sina fall, utan av att få ett svärd i hjärtat respektive förvandlas till dam, men jag tog med dem iallafall...

Disneyfantasten

Dessutom så kan jag säga att det är oklart om huruvida Medusa i Bernard och Bianca blir uppäten av alligatorerna Brutus & Nero eller inte, isåfall utan att man ser...

Kapten Krok i Peter Pan var från början planerad att bli uppäten av krokodilen, men man valde att istället göra det till en rolig scen där krokodilen jagar honom nerför årrisonten, och Kapten Krok är utan tvekan en av Disneys roligaste skurkar...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 oktober 2019 kl. 21:32:35
Förresten så är det faktiskt 10 Disney-långfilmer där skurken dör genom att falla;

- Drottningen i Snövit och De Sju Dvärgarna 1937

- Onda Fen Maleficent i Törnrosa 1959

- Björnen i Micke och Molle 1981

- Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus 1986

- McLeach i Bernard och Bianca i Australien 1990

- Gaston i Skönheten och Odjuret 1991

- Frollo i Ringaren i Notre Dame 1996

- Clayton i Tarzan 1999

- Charles Muntz i Upp 2009

- Mor Gothel i Trassel 2010

Jo, jag vet att Onda Fen Maleficent och Mor Gothel tekniskt sett inte dör av sina fall, utan av att få ett svärd i hjärtat respektive förvandlas till dam, men jag tog med dem iallafall...
Clayton dör ju inte heller av fallet utan av att lianen runt hans hals stryper ihjäl honom till döds, det vet man eftersom man kan se skuggan av hans döda kropp

Tycker faktiskt att det är den mest brutalaste dödscenen i en Disneyfilm nånsin

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 oktober 2019 kl. 22:32:10
Clayton dör ju inte heller av fallet utan av att lianen runt hans hals stryper ihjäl honom till döds, det vet man eftersom man kan se skuggan av hans döda kropp

Tycker faktiskt att det är den mest brutalaste dödscenen i en Disneyfilm nånsin

Jo, visst har du rätt i att Clayton tekniskt sett inte dör av fallet heller, jag märkte inte hans döda kropp hängande förrän så sent som 2012...

Och jag håller med dig om att Claytons död är Disneys mest brutala, likaså det där med Den Hornkrönte Kungen i Taran och Den Magiska Kitteln 1985, som kämpar emot kitteln tills han slits i bitar, likaså Rourke i Atlantis 2001, Sykes i Oliver och Gänget 1988 och Shan-Yu i Mulan 1998...

Kanske inte lika brutalt hos Dr Facillier i Prinsessan och Grodan 2009 eftersom man ser att han dras in i en grav...