Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2019 kl. 07:40:00
Tyvärr kommer jag som sagt inte åt danska DRs Play-tjänst, då det mesta är geoblockerat till Danmark och min danska VPN inte verkar fungera (mest troligt blockerar de kända VPN-tjänster på samma sätt som exempelvis Netflix). :(

Det är oroande att t.o.m. public service-bolagen har börjat aggressivt blockera VPN-tjänster. Jag visste sen tidigare att YLE (finsk TV) är svåra att komma åt utanför Finland, men att även DR har börjat köra med aggressiv geo-blockering var nytt för mig. Det är sånt ofog som man trodde att bara de stora strömningstjänsterna, Netflix m.fl., ägnar sig åt.

Sen ett par veckor tillbaka har Nickelodeon infört geo-blockering på sina nordiska sajter, men där går det fortfarande att komma in med hjälp av VPN.

Man tycker ju att Norden borde räknas som ett och samma geografiska område så att vi kan se våra broderfolks tv-utbud.

Det vore intressant att få det prövat om det ens är lagligt med geografiska spärrar inom EU. (YLE tillåter visserligen sina egna medborgare att komma åt geografiskt blockerat innehåll inom EU, men då måste man vara bosatt i Finland och bara tillfälligt vistas i något annat EU-land.)

Richardo

Varför kör de geoblockering? De kanalerna är statligt ägda och inte beroende av den kommersiella marknaden.

Richardo

Lite lustigt när de säger att EU inte ska bygga murar och stänga gränserna, och så kör de med geoblockering.

gstone

I årets julkalender vem spelar Pernilla Wahlgrens pappa ? Det är ju inte Hans även hennes mamma spelas av Christina Schollin.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  8 december 2019 kl. 10:29:37
Varför kör de geoblockering? De kanalerna är statligt ägda och inte beroende av den kommersiella marknaden.
Att det förekommer geoblockering är inte så konstigt, då TV-bolagen vanligtvis bara köper in rättigheter till enskilda länder; och inte till hela världen.

Men jag håller fullständigt med Anders att det är oroväckande att även public service-bolag nu börjat att aggressivt blockera VPN-tjänster. Det märkliga i sammanhanget är att finska YLE skyller på att de "måste blockera VPN-tjänster" för att uppfylla kraven från distributörer och rättighetsinnehavare om att filmerna/serierna inte ska gå att ses utanför Finland. Samtidigt verkar varken SVT eller NRK göra något sådant, utan där är det fortfarande inga problem att komma åt tjänsterna genom alla VPN-tjänster jag provat med - och inte kan väl rättighetsavtal i Finland se annorlunda ut jämfört med i Sverige och Norge...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 december 2019 kl. 08:57:55
Det vore intressant att få det prövat om det ens är lagligt med geografiska spärrar inom EU. (YLE tillåter visserligen sina egna medborgare att komma åt geografiskt blockerat innehåll inom EU, men då måste man vara bosatt i Finland och bara tillfälligt vistas i något annat EU-land.)
Jag skulle också vilja veta om det här verkligen är tillåtet enligt EUs regler.

I april 2018 infördes ju nämligen nya EU-regler om att streamingtjänster i något EU-land måste vara tillgängligt inom hela EU - därav att man numera kan komma åt Viaplay och HBO Nordic när man befinner sig i andra EU-länder (även sådana där tjänsterna inte finns tillgängliga), även utan någon VPN-tjänst, så länge som man har en IP-adress registrerad i något EU-land. Det fungerade utmärkt att spela upp allt som går att se i Sverige på Viaplay, HBO Nordic och C More när jag var på semester i Italien; men tyvärr verkar det ju inte vara lika enkelt med gratistjänster... :(

Alexander

Citat från: gstone skrivet  8 december 2019 kl. 12:08:48
I årets julkalender vem spelar Pernilla Wahlgrens pappa ? Det är ju inte Hans även hennes mamma spelas av Christina Schollin.

Har för mig att det är Helge Skoog.

Richardo

Vem skulle ens vilja se svenska program med svenskt tal som inte är textat (förutom finlandssvenskar och svenskar från USA)?

Jag skulle i alla fall inte se finska program som inte är textade.

Elios

Citat från: Richardo skrivet  8 december 2019 kl. 12:22:11
Vem skulle ens vilja se svenska program med svenskt tal som inte är textat (förutom finlandssvenskar och svenskar från USA)?

Vem skulle kunna fatta det då om man inte ens kan finska!?  :P

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet  8 december 2019 kl. 12:22:11

Jag kollar jämt på program på språk jag inte förstår? Det är ett excellent sätt att bli lyhörd för andra språk och träna förståelse. Se om du kan förstå vad som händer trots att du inte förstår språket.  :) Then again, jag är språknörd och älskar att lyssna på olika språk.

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 december 2019 kl. 19:32:35
Så vad tycker ni om Panik i Tomteverkstan

Det börjar bli lite spännande nu

Har ärligt talat inte sett mer än fram till och med avsnitt 5 eller så, får se ikapp imorgon typ
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Alexander

Någon som vet varför "Jakten på tidskristallen" inte släppts på DVD? Medan "Storm på Lugna gatan" har kommit på DVD. Sen är det synd att ingen kalender finns på Blu-ray.

Elios

Citat från: Alexander skrivet 21 december 2019 kl. 12:03:03
Någon som vet varför "Jakten på tidskristallen" inte släppts på DVD? Medan "Storm på Lugna gatan" har kommit på DVD. Sen är det synd att ingen kalender finns på Blu-ray.

Om jag får vara sarkastisk så kanske för att Felix recenserade den förra året eller för att produktionen inte trodde att Rikard Wolff ville det.
Ja man kan verkligen undra varför det aldrig släpps på Blu-ray!? Är julkalendrarna inte tillräckligt bra för det eller?   :(

Sabelöga

Citat från: Alexander skrivet 21 december 2019 kl. 12:03:03
Jag skulle faktiskt vilja äga den så de e synd att den inte släppts på dvd tycker jag. Dock så sågade ju inte Felix serien riktigt. Utan så som jag minns det så tyckte han att serien ändå var underhållande men med brister.
Houba !

Erika

Det kan ju inte vara krångel med rättigheter i stil med "Tusen år till julafton", för då hade ju inte norsk och dansk tv kunnat visa "Jakten på tidskristallen".

Frågan är då vad är det som gör att man inte har kunnat släppa den på dvd...?

Daniel Hofverberg

Det är onekligen underligt varför Jakten på tidskristallen inte släppts på DVD, medan julkalendern efter det har släppts...

Jag skulle nog ändå gissa på någon slags rättighetsproblem, men som i så fall tydligen inte påverkar utländska TV-sändningar (då den som sagt har sänts i både Norge och Danmark).