Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röster till diverse karaktärer i Disneys filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 16 juli 2016 kl. 19:53:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Idag försökte jag utröna de övriga djurrösterna i 1986-års omdubbning av Bambi...

När jag lyssnade om på rösterna till Ekorren, Vaktelmamman, Pungråttmamman, Mullvaden och Oxgrodan så kunde jag inte riktigt placera rösterna även fast de lät bekanta...

Hos Fasanerna så hörde jag iallafall att en av dem spelas av Monica Dominique (då rösten lät väldigt lik Barservitrisen i Mästerdetektiven Basil Mus)...

Disneyfantasten

Kollar just på Den Lilla Sjöjungfrun och har kommit fram till att Attina (med repliken "vad hon illa derann") spelas av Lena Ericsson och att Andrina (med repliken "synd inte det pappa, Ariel är kär") spelas av Åsa Bjerkerot...

Disneyfantasten

Ser just på Skönheten och Odjuret, men har tyvärr inte lyckats utröna de återstående rösterna... (i övrigt spelas Bokhandlaren definitivt av Jan Sjödin och Irene Lindh, som i samma film är Vippan, spelar även en av Bimbittéerna)

Och eftersom Doreen Denning inte längre är i livet lär det bli svårt att få konkreta uppgifter... (men kanske Oscar Isaksson kan hjälpa till, han forskar inom dubbning, hoppas att han även kan få fram kompletta uppgifter till Doreen Dennings dubbningar av Dumbo, Törnrosa, Bambi, Mästerdetektiven Basil Mus, Lady och Lufsen och Den Lilla Sjöjungfrun)

Vet ni förresten vilka som är Gladers, Butters och Blygers sångröster i omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna? (alltså under "Hej Hå")

www.youtube.com/watch?v=VU-xeqKwG7M

(Prosits sångröst låter iallafall som Jan Sjödin)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2019 kl. 21:02:31
Ser just på Skönheten och Odjuret, men har tyvärr inte lyckats utröna de återstående rösterna... (i övrigt spelas Bokhandlaren definitivt av Jan Sjödin och Irene Lindh, som i samma film är Vippan, spelar även en av Bimbittéerna)

Och eftersom Doreen Denning inte längre är i livet lär det bli svårt att få konkreta uppgifter... (men kanske Oscar Isaksson kan hjälpa till, han forskar inom dubbning, hoppas att han även kan få fram kompletta uppgifter till Doreen Dennings dubbningar av Dumbo, Törnrosa, Bambi, Mästerdetektiven Basil Mus, Lady och Lufsen och Den Lilla Sjöjungfrun)

Vet ni förresten vilka som är Gladers, Butters och Blygers sångröster i omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna? (alltså under "Hej Hå")

www.youtube.com/watch?v=VU-xeqKwG7M

(Prosits sångröst låter iallafall som Jan Sjödin)

Tycker att den som sa "är han farlig?" lät som Monica Dominique men är inte helt säker... (alltså, i Skönheten och Odjuret)

Disneyfantasten

Såg Aladdin idag men lyckades inte riktigt utröna de svenska rösterna... (men Micke Dubois spelar iallafall både Äppleförsäljaren och Fiskförsäljaren, precis som i fallet med Razoul, likaså spelas också Prins Achmed av Per Eggers, som i samma film spelar Försäljaren)

Jag vet att Stefan Persson medverkar i Gordy, men jag minns tyvärr inte hur han lät där...

Vad gäller Eddie Axberg så spelar han Gammelsmurfen i Smurfarna och Den Förtrollade Flöjten där hans röst är pitchad...

gstone

Jag tycker med primer Rise of The Skywalker gör några dagar sedan så är det pssande at fråga Disney XD serien vem var svensk röst åt Kejsare Palpatine ?

På engelska var samma person som spelade rolen i fik erna och inte Ian Abercrombie som gjorde rollen Störedelen Clone Wars eftersom Abercombie tyvär gick bort 2012 och jag antar att Tim Curry som gjord Palpatine röst i dom avinstt av Coen Wars som gjords efter Ians död var för upptagen eftersom Tim Curry ändå ganska känd och säkert får många andra  roller erbjudanden eller så kankse dom vill ha som skådespelare som i filmerna för kontinentens skulle och så kan det vata så att McDairmed trots att spelat skurken i en av världen kändast filmserier hade ont om jobb erbjudanden när allt kom om kring tror Habo bara varit i två lång filmer utanför Star Wars serien. Eller älskar bara att spela rollen blev glad mnkr skaparna av Rebels fråga honom .

Men vem gör Palpatine  på svenska är det Adam Fetiz som i Clone Wars eller Johan Hedenberg som dubbade rollen i det mörka hotet när av någon super konstigt anledning dubbad till svenska för 3D åter primärt på bio. Minns hur besviken jag var i biografen när jag.märkte det. Men bra att dom fick Pernilla Augusti att dubba sig själv i alla fall. Den dubbning värkar blivit begraven för alltid utan tvekan för hur arga Star Wars fansen i Sverige blev  ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Är någons som kan säga med ganska storsäkerhet vilken person som gör rösten till dom fyra medlemmarna  av Scat-katts gäng ?

En måste ju göra två,  då tre röster är lista för alla och gänget består av fyra katter.

Hit Cat: Den engelska katten

Peppo en italiensk  katt

Billy Boss  som är ryske

och  Shun Gon en katt av kinesiskt ursprung.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2019 kl. 19:52:22
Är någons som kan säga med ganska storsäkerhet vilken person som gör rösten till dom fyra medlemmarna  av Scat-katts gäng ?

En måste ju göra två,  då tre röster är lista för alla och gänget består av fyra katter.

Hit Cat: Den engelska katten

Peppo en italiensk  katt

Billy Boss  som är ryske

och  Shun Gon en katt av kinesiskt ursprung.

>Beppo = Svante Thuresson

>Hit-Hat = Svante Thuresson

>Shun-Gon = Lasse Bagge

>Billy Boss = Bert-Åke Varg

På en CD-skiva med autentiskt ljud från den svenska dubbningen (plus tilläggsrepliker som inte var med i filmen) så står Svante Thuresson angiven som Italiensk Katt (som alltså är katten Beppo som spelar dragspel) och Hit-Hat låter snarlik honom, bägge dessa bär en viss likhet med Rafiki i Lejonkungen (som ju också spelas av Svante Thuresson)...

Billy Boss låter någorlunda lik Bert-Åke Varg med tanke på andra roller han gjort under sin långa karriär, även om han förställer rösten så tror jag iallafall att det är han...

Genom uteslutningsmetoden misstänker jag att Lasse Bagge måste vara Shun-Gon, iallafall enligt Daniels recension här på Dubbningshemsidan...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2019 kl. 21:04:09
>Beppo = Svante Thuresson

>Hit-Hat = Svante Thuresson

>Shun-Gon = Lasse Bagge

>Billy Boss = Bert-Åke Varg

På en CD-skiva med autentiskt ljud från den svenska dubbningen (plus tilläggsrepliker som inte var med i filmen) så står Svante Thuresson angiven som Italiensk Katt (som alltså är katten Beppo som spelar dragspel) och Hit-Hat låter snarlik honom, bägge dessa bär en viss likhet med Rafiki i Lejonkungen (som ju också spelas av Svante Thuresson)...

Billy Boss låter någorlunda lik Bert-Åke Varg med tanke på andra roller han gjort under sin långa karriär, även om han förställer rösten så tror jag iallafall att det är han...

Genom uteslutningsmetoden misstänker jag att Lasse Bagge måste vara Shun-Gon, iallafall enligt Daniels recension här på Dubbningshemsidan...

Tack så mycket !

Har ofta undrart över detta.

Jag såg Aristcats föra julafton(2018) på morgon för fira vilken underbar dag det var. men jag inte bra nog p känna igen röster och jag minnes så bra eftersom det nu var exakt ett år  sedan

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2019 kl. 21:21:44

Tack så mycket !

Har ofta undrart över detta.

Jag såg Aristcats föra julafton(2018) på morgon för fira vilken underbar dag det var. men jag inte bra nog p känna igen röster och jag minnes så bra eftersom det nu var exakt ett år  sedan

Här är en LP-skiva med autentiskt ljud från filmen; www.youtube.com/watch?v=2C6-MwNF65U

Vid 24:17-24:34 respektive 24.59-25:38 så hörs dessutom de tillagda replikerna som jag just nämnde!  :)

Kattgängets röster hörs följande gånger;

- 32:46-32:50 (där Beppo och Hit-Hat pratar)

- 34:05-34:08 (där Billy Boss sjunger ett soloparti)

- 40:14-40:17 (där Billy Boss pratar)

- 40:35-40:36 (där Hit-Hat pratar)

- 40:52-40:43

Här är även ett klipp från filmen; www.youtube.com/watch?v=N2mL6Itg1YI

>Shun Gon: 1:24-1:27, 1:50-1:59 & 2:17-2:19

>Billy Boss: 1:27-1:32

Jag tror att de spelas av de nämnda rollerna iallafall, men för säkerhetens skull länkar jag klipp så att andra kan få hjälpa mig att ge mera klartecken...

gstone

Vilka är rösterna till vakten, Northuldra  laddarn och Arendal soldaten i Frost 2 ?

gstone

Vilka är dom svenska rösterna till Cabbie, Viceivärden(eller portvakten) och Brodi i Flygplan 2 Räddningstjänsten ?

gstone

Vilka gör rösterna  till General  Lunaris and Lt.Penumbra  i nya DuckTales på svenska ?

gstone

Är ni säkra på att Gunnar Ernblad är ugglediakonen i Bernard och Binnca ? När jag såg filmen lätt diakonen lite väl ljus och gäll för vara Ernblad.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2020 kl. 15:36:32
Är ni säkra på att Gunnar Ernblad är ugglediakonen i Bernard och Binnca ? När jag såg filmen lätt diakonen lite väl ljus och gäll för vara Ernblad.

Den informationen stod med i biografprogram från den svenska premiären samt även i Doreen Dennings anteckningar och inspelningsschema för filmen. Sen måste man tänka på att Gunnar Ernblad var något yngre också.