Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby doo serier

Startat av Scoobydoofan1, 1 mars 2020 kl. 17:20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 april 2020 kl. 12:02:03
Medan dom andra skulle bara ha dun studio dubbning? Det låter dåligt, doms borde kunna sätta båda dubbningarna så man kan välja själv.
Även vissa serier med Scrappy kan ha med Media Dubb dubbningar eftersom att Sun Studio inte dubbat om  alla serier  till exempel The new Scooby Doo Mysteries och The new Scooby Doo and Scrappy doo Show De har också bara dubbats av Media Dubb

Och sen får vi inte glömma den gången när Sun Studio inte hann med att dubba allting så att de skickade säsong 3 av Scooby Doo och Scrappy doo till Eurotroll och i den dubbningen har alla samma röster som i Media Dubbs version.

Daniel Hofverberg

Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att Warner Bros. kommer behålla de dubbningar som använts på Cartoon Network och Boomerang, vilket ju som sagt innebär Media Dubb eller Mediadubb International i vissa fall; men tyvärr Sun Studios omdubbningar av säsong 1 och 2 (och delar av säsong 3) av The Scooby-Doo Show, m.m. Detta oavsett om det är på streamingtjänster, TV eller DVD.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 april 2020 kl. 12:02:03
Medan dom andra skulle bara ha dun studio dubbning? Det låter dåligt, doms borde kunna sätta båda dubbningarna så man kan välja själv.
Det vore ju helt klart optimalt, men Warner Bros. har förstås inte köpt in/licensierat Mediadubbs dubbningar från TV3 av de serierna/säsongerna, så det är tyvärr helt orealistiskt att tro att Warner skulle börja förhandla med TV3 så här 18 år senare... :(

Än så länge verkar det som sagt inte vara något som tyder på att HBO Max kommer komma till Skandinavien, men tjänsten har ju inte ens släppts i USA än, så vi får väl vänta och se vad som händer... Så finns det förstås en möjlighet att en del material från HBO Max kan tänkas komma till HBO Nordic i Skandinavien, men även där är det bara att vänta och se.

gstone

Jag gillar mäste serien Våran Scooby-Dpp !

Hoppas verkligen  Scoob(2020) KOMMER PÅ BIO snart !!!! >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 april 2020 kl. 16:11:08
Hur många Scooby doo serier har du samlat med mediadubb?

Förut hade jag The Scooby-Doo Show, Scooby Doo and Scrappy Doo (de långa och de korta) The New Scooby-Doo and Scrappy-Doo Show och The New Scooby-Doo Mysteries
Men tyvärr förstördes de i en brand.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 april 2020 kl. 16:11:08
Hur många Scooby doo serier har du samlat med mediadubb?
Det jag har i Scooby-Doo-väg dubbat av antingen Media Dubb eller Mediadubb International är, under förutsättning att jag inte glömt något i hastigheten (i kronologisk ordning):

Scooby-Doo - Var är du?
Hela säsong 1 (givetvis, som ju släppts på DVD) samt avsnitt 1 - 4 av säsong 2 - jag misstänker att avsnitt 5 - 8 av säsong 2 aldrig sändes på TV3, men jag har inga säkra belägg för det påståendet.

The Scooby-Doo Show:
Hela säsong 1 förutom avsnitt 2 - The Fiesta Host Is an Aztec Ghost
Hela säsong 2
Hela säsong 3 förutom avsnitt 1 - Watch Out! The Willawaw!, 2 - A Creepy Tangle in the Bermuda Triangle, 4 - To Switch a Witch (men misstänker starkt att den inte dubbades i den dubbningen) och 7 - The Creepy Case of Old Iron Face

Sportfånarna (Scooby's Laff-a-Lympics)
De avsnitt som har släppts på VHS och/eller DVD i Sverige - vilket innebär avsnitt 1 - 5, 7 och 16 på VHS samt avsnitt 9 - 13 på DVD
Tyvärr har jag inga VHS-inspelningar från TV alls, så totalt alltså "bara" 11 av de 24 avsnitten av serien... :(

Scooby & Scrappy-Doo (1979 - serien med halvtimmesavsnitt med hela Mysteriegänget)
Hela serien - 13 avsnitt från digitala inspelningar från Boomerang (inklusive norskt och danskt tal) och resten från VHS-inspelningar från TV3

Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1982 - serien med sammansatta 7-minutersavsnitt utan Velma, Daphne och Fred)
Säsong 1: Har 7 av 13 avsnitt (plus två ofullständiga avsnitt med 2 av 3 delavsnitt och ett ofullständigt avsnitt med bara ett delavsnitt)
Säsong 2: Har 5 av 7 avsnitt (plus ett ofullständigt avsnitt med bara ett delavsnitt)
Säsong 3: Har 1 avsnitt med Mediadubb Internationals dubbning från TV3, plus 2 avsnitt med Eurotrolls dubbning från Cartoon Network. Dessutom har jag 5 avsnitt med Sun Studios dubb från Cartoon Network.

The New Scooby & Scrappy-Doo Show
Hela serien, sånär som på några saknade sekunder av ett avsnitt - vilket innebär att speakerrösten som läser upp avsnittstiteln gått förlorad, men inget mer än så.

The New Scooby-Doo Mysteries
10 kompletta avsnitt (vissa från DVD och vissa från VHS-inspelningar) samt ytterligare 1 avsnitt där det saknas någon minut av första delavsnittet (Mission Un-Doo-Able). De avsnitt jag tyvärr helt saknar är:
7 - South Pole Vault/The Night of the Living Toys
8 - Halloween Hassle at Dracula's Castle (Part I and Part II)

Scooby-Doo och de 13 gastarna
Hela serien från polsk DVD

Scooby-Doo som valp/Valpen Scooby-Doo
Avsnitt 1 - 16 från de svenska DVD-utgåvorna, avsnitt 17 inspelad på VHS från TV3 och avsnitt 18 - 21 i digitala inspelningar från Boomerang (som även innefattar norskt och danskt tal).
(Säsong 3 och 4 har ju tyvärr inte dubbats till något av de skandinaviska språken)

Med reservation för att jag kan minnas fel på detaljer eller kan ha glömt något; jag har tyvärr inte allting dokumenterat i den utsträckning jag hade önskat.

Är det någon som har något som jag saknar av någon av serierna, så uppskattar jag verkligen om jag kan få ta del av dessa; då jag har planer på att på sikt synka alla serier som inte redan släppts på DVD i Sverige till DVD-bild (eller motsvarande högkvalitativ bildkälla). :)

Dessutom har jag förstås Scooby-Doo i Hollywood från svensk VHS, som ju också Mediadubb International dubbade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 april 2020 kl. 09:38:08
Jag vet att det kommer låta irriterande men jag undrar om du är öppen till tanken att dela ut dom serierna med andra som vill se på dom med mediadubb?
Absolut, jag delar gärna med mig av det jag har. :)

Det enda jag har färdigställt än så länge är säsong 2 av The Scooby-Doo Show (synkad till iTunes-rippar med svensk originaldubb och omdubb samt norskt, danskt och engelskt tal) samt hela serien av The New Scooby & Scrappy-Doo Show (digitaliserad från VHS-inspelningar utan synkning eller restaurering). Den förstnämnda kommer jag göra om vid tillfälle, då det finns mer högkvalitativa bildkällor att tillgå nuförtiden (plus att jag gjorde enstaka misstag vid synkningen den gången). Den sistnämnda kommer jag vid tillfälle att synka om till mer högkvalitativa bildkällor, som inte fanns på den tiden jag gjorde det här men som finns att tillgå nu.

Båda dessa har jag färdigställt som DVD-boxar med omslag och allt. Jag gör gärna kopior av dessa till dig.

Övriga serier och säsonger är tyvärr inte klara än. Det mesta finns bara på VHS och är inte digitaliserat än, och ett flertal avsnitt av The Scooby-Doo Show har jag bara som ljudfiler utan bild och måste alltså synkas till annan bildkälla för att vara användbara. Just för att jag fortfarande saknar ett avsnitt av säsong 1 av The Scooby-Doo Show med Media Dubbs originaldubb har jag inte prioriterat att tag i det än.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 april 2020 kl. 13:13:11
Vet nån varför warner bros inte släppte mer Scooby doo serier i Sverige förutom A pup named scooby doo, what’s new Scooby doo, och Scooby doo where are you? Med tanken på att dom har flera Scooby doo serier så var det här väldigt lite. Dom har släppt The new Scooby doo movies i polen samma ak med Scooby doo och de 13 gastarna. Med tanken på att dom där serierna hade svensk ljudspår borde det inte ha varit klockare att släppa dom i Sverige? Samma sak med familjen flinta säsong 3 & 4 solv släpptes i Ungern tror jag.
Det är onekligen väldigt skumt och märkligt med situationen med The New Scooby-Doo Movies i Danmark, Polen och Turkiet samt Scooby-Doo och de 13 gastarna i bl.a. Polen och Ungern. I och med förekomsten av svenska ljudspår måste tanken ha varit att dessa boxar skulle ha släppts i Sverige, men av någon anledning blev det tydligen aldrig av. Med The New Scooby-Doo Movies är det ännu mer skumt, då dubbningen gjordes speciellt för denna DVD-box, som Sun Studio dubbade på uppdrag av Warner Home Video, men som likväl i slutändan aldrig släpptes här. Den polska/danska DVD-boxen har till och med svenskspråkiga menyer, så det är helt solklart att den varit tänkt att släppas här. Istället kom dubbningen som gjordes för denna DVD-box att användas på Cartoon Network och Boomerang vid ett antal tillfällen, medan själva DVD-boxen bara kom att användas i Polen, Ungern och Danmark.

Detsamma med Familjen Flinta, där säsong 3 släppts i Ungern och säsong 4 släppts i Danmark och Norge; bådadera med svenskt ljudspår - dessa måste förstås också ha varit planerade att släppas i Sverige, annars hade ju Warner Bros. aldrig lagt med svenska ljudspår vid mastringen, men något måste ha hänt så att de planerade releaserna av någon anledning ställdes in. Kanske sålde säsong 2-boxen så dåligt i Sverige, så att Warner inte tyckte det var lönt att släppa fler säsonger...? Även det låter ju dock lite långsökt, med tanke på att authoringen/mastringen av själva skivorna med svenskt ljudspår rimligen borde kosta nästan lika mycket som design och tryck av svenskt omslag och distribution i Sverige...

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 april 2020 kl. 11:32:30
Vet nån om dom gamla Scooby Doo serierna visas på tv med mediadubb?
Inte nu men de har visats både på Boomerang och Cartoon Network förut

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 april 2020 kl. 08:36:47
Med mediadubb eller sun studio dubbning?
Cartoon Network och Boomerang (liksom TV4 Komedi, DVD-utgåvor, HBO Nordic och andra sammanhang efter 1990-talet) har alltid haft samma dubbning av respektive serie och säsong. Med andra ord:

Scooby-Doo - Where Are You?: Mediadubb Internationals originaldubb av säsong 1, nydubb av säsong 2
The Scooby-Doo Show: Nydubb av Sun Studio på säsong 1 och 2 plus några säsong 3-avsnitt, Mediadubb Internationals originaldubb på resten av säsong 3
The New Scooby-Doo Movies: Nydubb av Sun Studio från 2000-talet (finns bara VHS-dubbningar före det)
Scooby & Scrappy-Doo (1979): Originaldubb av Mediadubb International (finns bara en dubb av serien som helhet)
Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1982): Originaldubb av Media Dubb på säsong 1 och 2, originaldubb av Sun Studio respektive Eurotroll på säsong 3 (säsong 3 dubbades av TV3 först åtskilliga år senare)
Scooby-Doo som valp/Valpen Scooby-Doo: Originaldubb av Mediadubb International (finns bara en dubb)
Scooby-Doo och de 13 gastarna: Originaldubb av Mediadubb International (finns bara en dubb)

Såvitt jag vet har The New Scooby & Scrappy-Doo Show och The New Scooby-Doo Mysteries aldrig sänts på vare sig Cartoon Network eller Boomerang, utan bara på TV3 på 1990-talet (fast några avsnitt av The New Scooby-Doo Mysteries har släppts på DVD med TV3s dubbning). Jag har heller inget minne av att Sportfånarna sänts på Cartoon Network eller Boomerang, men de avsnitt som släppts på VHS och/eller DVD har använt TV3s dubbning av Mediadubb International.

Undantaget till detta är förstås de allra första åren som Cartoon Network sände, då somliga serier bara gick i odubbad och otextad originalversion.

moviefan

Hoppas Show och Where are you kommer tillbaka på Boomerang eller Cartoon Network. 

Steffan Rudvall

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 april 2020 kl. 07:32:14
Det måste ha varit skoj att se på innan dom förstördes i branden.
Jag älskade Scooby-Doo när jag var liten så pappa spelade in det åt mig.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 april 2020 kl. 12:55:15
Lyckosam, vi spelade inte in avsnitt ändå bra att jag hittade Scooby doo och de 13 gastar från polen.
Köpte du den från Polen?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 april 2020 kl. 14:33:15
Den var på tradera så jag köpte den därifrån. Är bara tacksam att det är hela serien med alla avsnitt.
Jag köpte den ungerska utgåvan den är likadan som den polska

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 april 2020 kl. 14:33:15Jag sökte på Google och jag tror att jag hittade en utgåva från polen som inte hade svensk tal, jag vet inte om den andra var från Ungern eller polen. Den var på amazon.
https://www.amazon.co.uk/13-Ghosts-Scooby-Doo-DVD/dp/B00IITVU9A

Alla polska utgåvor har svenskt ljud