Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Stefan Frelander

Startat av Elios, 4 april 2020 kl. 02:01:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2020 kl. 21:52:43
Jo, fast det är i princip bara Stefan Frelander och Bo Maniette som enligt egen utsago lämnat branchen...

Dock har du helt rätt i att varken Maniette eller Frelander skulle göra inhopp för TV-serier, det lär nog mest troligt enbart bli för någon enstaka biofilm...
Det märkte vi ju redan Bo Maniette kom inte tillbaka som Pumbaa i tillägsdubbning av Timon och Pumbaa

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 april 2020 kl. 20:58:13
Jag antar att han skulle ställt upp om de gjorde en reboot på Johnny Bravo eller kanske Ed Edd och Eddy eller om Steve Kratz slutar med Scooby Doo (vilket jag inte hoppas)

Mina ögon blir sprängda om Steve Kratz skulle lämna. Då blir jag så glad om Stefan Frelander skulle komma tillbaka! Halleluja!
Inte för att Stefan är dålig nej. Utan för jag älskar Stefan i rollen så mycket.  ;D
Undrar förresten om Stefan Frelander och Steve Kratz har träffats någon gång!?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 21 april 2020 kl. 21:04:22
Mina ögon blir sprängda om Steve Kratz skulle lämna. Då blir jag så glad om Stefan Frelander skulle komma tillbaka! Halleluja!
Inte för att Stefan är dålig nej. Utan för jag älskar Stefan i rollen så mycket.  ;D
Undrar förresten om Stefan Frelander och Steve Kratz har träffats någon gång!?^^
Det har de säkert gjort

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 21 april 2020 kl. 21:04:22
Med tanke på att Steve Kratz fortfarande är med i en miljon olika dubbningar (nästan), tror jag ärligt talat inte det finns någon risk att han skulle vilja sluta som Scooby-Doo inom överskådlig framtid. Att han skulle bli underkänd av Warner Bros. förefaller också osannolikt, då det lär vara svårt att hitta någon som är mer lik Frank Welker i Sverige. Så jag tror inte vi har något att oroa oss för på den punkten. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2020 kl. 21:15:00
Med tanke på att Steve Kratz fortfarande är med i en miljon olika dubbningar (nästan), tror jag ärligt talat inte det finns någon risk att han skulle vilja sluta som Scooby-Doo inom överskådlig framtid. Att han skulle bli underkänd av Warner Bros. förefaller också osannolikt, då det lär vara svårt att hitta någon som är mer lik Frank Welker i Sverige. Så jag tror inte vi har något att oroa oss för på den punkten. :)
Dock så är Stefan Felander också väldigt lik Frank Welker så han skulle också kunna komma tillbaks om nu det blev så illa så att Steve Kratz blev underkänd

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 april 2020 kl. 21:17:51
Dock så är Stefan Felander också väldigt lik Frank Welker så han skulle också kunna komma tillbaks om nu det blev så illa så att Steve Kratz blev underkänd
Om han skulle vilja, ja - då han ju trots allt har gjort rollen i ett antal år och redan var godkänd för rollen. Kruxet är bara det att om man går ut med att man lämnar dubbningsbranschen för gott, efter "alltför många år" i branschen, så är det knappast troligt att man kommer tacka ja till att börja spela en så långvarig och återkommande roll.

En enskild långfilm är ju en annan femma, men en stor roll som ju förekommer i både filmer och TV-serier av alla möjliga slag är knappast troligt att Stefan skulle gå med på...

Elios

Man kan alltid hoppas på att han gör ett inhopp då och då!  ;D

gstone

Min favorit roll av Stefan Frelander är Johnny Bravo
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Elios

Citat från: gstone skrivet 27 juni 2020 kl. 20:56:40
Min favorit roll av Stefan Frelander är Johnny Bravo

Där är han väldigt bra också ja.    :o

Disneyfantasten

Vet någon vilken som var Stefan Frelanders första dubbningsroll?

För enligt honom själv när han lämnade branschen 2015-08-28 så skrev han "nu får det räcka känns det som - efter 30 år i branschen", vilket innebär att han kom in i branschen 1985, fast Sun Studio började inte dubba till svenska förrän 1991 och då var det bara Håkan Mohede, Kenneth Milldoff, Nina Gunke och ibland även Dan Bratt och det var först 1992 som Stefan började dubba hos Sun Studio...

Så då undrar jag, vilka dubbningar medverkade han i under slutet av 1980-talet?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 april 2021 kl. 14:51:41
Vet någon vilken som var Stefan Frelanders första dubbningsroll?

För enligt honom själv när han lämnade branschen 2015-08-28 så skrev han "nu får det räcka känns det som - efter 30 år i branschen", vilket innebär att han kom in i branschen 1985, fast Sun Studio började inte dubba till svenska förrän 1991 och då var det bara Håkan Mohede, Kenneth Milldoff, Nina Gunke och ibland även Dan Bratt och det var först 1992 som Stefan började dubba hos Sun Studio...

Så då undrar jag, vilka dubbningar medverkade han i under slutet av 1980-talet?
Hur vet du att det var 1992 som Stefan började dubba hos Sun Studio?Jag har för mig att det gjordes Scooby Doo dubbningar hos Sun Studio redan 1991 så det måste betyda att Lena Ericsson, Gizela Rasch, Thomas Engelbrektsson och Stefan Frelander redan började dubba 1991. I ditt inlägg nämner du inte heller Mikael Roupé som var den som faktiskt fick ansvaret att börja dubba på svenska.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2021 kl. 14:55:14
Hur vet du att det var 1992 som Stefan började dubba hos Sun Studio?

För att det var då han började spela Scooby-Doo!  ;)

Och även om Sun Studio grundades 1981 så gjorde de knappast svenska dubbningar så tidigt utan allting tyder på att det var först 1991 som de började med svenska dubbningar och även då var varken Stefan Frelander, Olli Markenros, Thomas Engelbrektson, Lena Ericsson, Gizela Rasch eller Mikael Roupé ännu med i deras dubbningar utan allting tyder på att alla dessa sex började hos Sun Studio 1992 när Scooby-Doo började dubbas...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2021 kl. 14:55:14
Hur vet du att det var 1992 som Stefan började dubba hos Sun Studio?Jag har för mig att det gjordes Scooby Doo dubbningar hos Sun Studio redan 1991 så det måste betyda att Lena Ericsson, Gizela Rasch, Thomas Engelbrektsson och Stefan Frelander redan började dubba 1991. I ditt inlägg nämner du inte heller Mikael Roupé som var den som faktiskt fick ansvaret att börja dubba på svenska.

Fast i de tidigaste Sun Studio dubbningarna såsom Teenage Mutant Ninja Turtles och Unge Robin Hood så var varken Stefan, Thomas, Lena, Gizela eller Mikael inblandade överhuvudtaget varken bakom dubbningen eller som röster...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 april 2021 kl. 15:03:18
Fast i de tidigaste Sun Studio dubbningarna såsom Teenage Mutant Ninja Turtles och Unge Robin Hood så var varken Stefan, Thomas, Lena, Gizela eller Mikael inblandade överhuvudtaget varken bakom dubbningen eller som röster...
Det finns en väldigt enkel förklaring kunden vill ha så få skådespelare som möjligt för att få det så billigt som möjligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2021 kl. 15:05:39
Det finns en väldigt enkel förklaring kunden vill ha så få skådespelare som möjligt för att få det så billigt som möjligt.

Det är antagligen därför som folk kallar Sun Studio för "Sveriges mest ökända dubbningsbolag"...