Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Har nytt redigerat Grannen Olsson och bytt till Jan Åström...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2020 kl. 13:34:34
Jag har fått info om att Svante Thuresson gjort Ludwig i ett avsnitt ur Nya DuckTales, vet dock inte när... (men om någon råkar ha ett ljudklipp med honom är det bara att hojta till)
Trodde det  men hade fel :'(

Det var Daniel igen  :-[
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 juni 2020 kl. 21:41:54
Trodde det  men hade fel :'(

Det var Daniel igen  :-[

Ojdå...

Hursomhelst, som jag nämnt förut så tror jag att Jan Åström hade passat ypperligt som Svartepetter, tror att han hade kunnat vara bättre än nuvarande Benke Skogholt...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2019 kl. 19:14:56
Här kommer mer;

Kaninen Oswald;

Nästa person blir den bortglömda karaktären Kaninen Oswald...

Faktiskt så har inte Oswald haft några svenska röster alls i och med att han aldrig framträtt i film...

Personligen hade jag dock valt Andreas Nilsson som röst ifall karaktären framträtt på film...

Katten Ortensia;

Nästa person blir Oswalds underbara flickvän Katten Ortensia...

Liksom sin pojkvän Oswald så jar inte Ortensia heller haft några svenska röster då inte heller hon har framträtt på film...

Personligen hade jag dock valt Annica Smedius som röst ifall karaktären framträtt på film...

Kommissarie Karlsson;

Nästa person blir den allvarsame polischefen Kommissarie Karlsson...

Pierre Lindstedt;

Den enda svenska röst jag känner till är Pierre Lindstedt, som gör rollen i Hos Musse, han gör en bra insats och lyckas få till såväl karaktärens allvarssamhet som karaktärens surhet...

(jag hade även kunnat tänka mig Peter Harryson som kandidat)

Inspektör Klovén;

Nästa person blir Kommissarie Karlssons kollega Inspektör Klovén...

Faktiskt så har karaktären aldrig framträtt på film och därmed aldrig haft några svenska röster, men personligen hade jag absolut kunnat tänka mig Johannes Brost alt. Jonas Bergström som stark kandidat...

(även Rolf Lassgård och Mikael Persbrandt skulle kunna fungera)

Ankan Dennis;

Nästa person blir den svartvita Ankan Dennis, som endast framträtt i Hos Musse...

Han är en rolig karaktär med det där uttrycket "Ta en macka!" (eller smörgås, som jag brukar säga, vi vet iallafall alla vad han menar), men detta är bara ett litet sidospår...

Jag har hittills inte lyckats lista ut vem som spelar Dennis, tycker det låter som Andreas Nilsson, men är inte helt säker...

I vilket fall som helst så kan jag absolut tänka mig Andreas Nilsson i denna roll och han är den bästa jag kan komma på...

Lille Hiawatha;

Nästa person blir indianen Lille Hiawatha, som faktiskt är en av de få människorna i Musse Piggs Universum...

Lille Hiawatha har faktiskt aldrig haft några svenska röster, men jag personligen hade gärna valt Maria Kihl som kandidat...

Tyra Trollpacka;

Nästa person blir häxan Tyra Trollpacka, som endast dyker upp i kortfilmen "Bus Eller Godis", som dubbades i samband med "Hos Skurkarna" 2003, även om det är möjligt att det finns en tidigare dubbning...

Monica Forsberg;

Den enda svenska röst jag känner till för karaktären är Monica Forsberg, vars insats är bra och matchar karaktären, även om man lätt känner igen Forsbergs röst...

Kikki, Pippi & Titti;

Nästa personer blir Kajsas systerdöttrar Kikki, Pippi & Titti!

Mig veterligen har de aldrig haft svenska röster, men jag personligen hade absolut kunna tänka mig Lena Ericsson i dessa roller! (precis som med Anki i DuckTales, som vi ska gå igenom senare...)

Prinsessan Umpa;

Nästa person blir Prinsessan Umpa, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Anna Engh som röst till henne...

Folke Fiskmås;

Nästa person blir Folke Fiskmås, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Dick Eriksson som röst till honom...

Korpus;

Nästa person blir Korpus, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Olli Markenros som röst till honom...

Professor Terbius;

Nästa person blir Professor Terbius, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Jan Koldenius som röst till honom...

Indiana Jöns;

Nästa person blir Långbens kusin Indiana Jöns...

Han har heller aldrig framträtt på film, men jag tror absolut att Hans Lindgren hade varit jättebra i rollen, då han var lysande som Långben!

Gilbert;

Nästa person blir Långbens brorson Gilbert, precis som flera andra nämnda i detta stycke har han aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Staffan Hallerstam hade varit jättebra i denna roll...

Gröngölingsledaren/Storemogulen;

Nästa person blir Gröngölingsledaren, som också kallas Storemogulen!

Jag tror inte att denna ledar-ankan har framträtt på film, men personligen tror jag absolut att Ingemar Carlehed hade varit bra som röst!

Moby Anka;

Nästa person blir sjömannen (eller rättare sagt, sjöankan) Moby Anka!

Denna karaktär har heller aldrig framträtt på film, men jag tycker absolut att Guy De La Berg hade passat jättebra!

Kusin Knase;

Nästa person blir Kusin Knase, jag minns inte hur han såg ut och mig veterligen har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Andreas Nilsson hade varit jättebra...

Klotterlund;

Nästa person blir Klotterlund, jag minns inte hur han såg ut och mig veterligen har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Ulf Källvik hade varit jättebra...

Grannen Olsson;

Nästa person blir Grannen Olsson, som heller aldrig framträtt på film, men som jag tror hade passat mycket bra ihop med Jan Åströms röst...

De Hemsökte Spökena (skurkar);

Nästa personer blir De Hemsökte Spökena ur kortfilmen "Spökjägarna"...

Bo Maniette & Niclas Ekholm;

I kortfilmen där de framträder så är det Bo Maniette och Niclas Ekholm som gör rösten till kvartetten! (dubbningen gjordes i samband med "Hos Skurkarna")

De gör rollen jättebra och lyckas också få till karaktärernas komiska sidor...

Von Pluring (skurk);

Nästa person blir Von Pluring, som heller aldrig framträtt på film, men jag tror absolut att Johannes Brost hade varit jättebra i rollen...

Snorre Snabel (skurk);

Nästa person blir Snorre Snabel, som jag inte minns hur han såg ut och så har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror att Johan Hedenberg hade varit jättebra!

Emil Örn (skurk);

Nästa person blir Emil Örn, som dock aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Andreas Nilsson hade passat yppterligt...

Putte & Knölen (skurkar);

Jag minns inte hur dessa såg ut och de har aldrig framträtt på film, men tror att Ulf Peder Johansson och Hans Gustafsson hade varit jättebra!

Advokat Fusky (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men tror att Reine Brynolfson hade varit jättebra!

Borstis (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men jag tror att Per Sandborgh ahde varit jättebra!

Dum-Dum (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men jag tror att Anders Öjebo hade varit jättebra!

Ex, Dublex & Triplex (skurkar);

De har aldrig framträtt på film och jag minns inte hur de såg ut, men jag personligen tror att Andreas Nilsson hade passat hela trion!

(jag utesluter Pluto, Tjuren Ferdinand, Lejonet Lambert, Mamma Får, Elefanten Doloren, Sälen Saltis, Sälarna, Den Fula Ankungen, Ank-Mamman, Ank-Ungarna, Ank-Pappan, Svan-Mamman, Svan-Ungarna, Katten Milton, Herr Pettersson, Taxen Dinah, Biet Surr-Surr, Bulldoggen Butch (skurk), Prärievargen Kroksvans (skurk) och Puman Louie (skurk), som inte har några repliker alls, samt Lilla Vargen, Musses brorsöner Teddi & Freddi och Mimmis systerdöttrar Milli & Melodi, då de är barnkaraktärer)

Mera kommer senare... (nästa uppgång blir den sista i "Musse Piggs Universum" delen, då med karaktärer som Jose Carioca, Panchito, Jätten Ville, Herr Padda, Vattenråttan, Mullvaden, Den Fredliga Draken, Bror Kanin, Bror Räv, Bror Björn, osv.)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Jag vet vom som gör rösten till Kikki, Pippi & Titti i Disney Plus serien Legend of the Three Caballeros !!

Vill du veta ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 juni 2020 kl. 21:51:52
Jag vet vom som gör rösten till Kikki, Pippi & Titti i Disney Plus serien Legend of the Three Caballeros !!

Vill du veta ?

Mer än gärna!  :)

gstone

Här kommer mer;

[

Von Pluring (skurk);

Nästa person blir Von Pluring, som heller aldrig framträtt på film, men jag tror absolut att Johannes Brost hade varit jättebra i rollen...

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Nu har han fått svensk röst, Anton Körberg tror jag

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2020 kl. 21:52:43
Mer än gärna!  :)

Amanda Renberg  är röst åt l Kikki, Pippi & Titti Legend of the Three Caballeros

.
Och Christian Fex är Pachhito för övrigt 

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 december 2019 kl. 21:54:38
Jag har en uppdatering för Joakim Von Ankas röster;

Per-Erik Hallin gör rollen i en musiksaga och han använder sin Kalle-röst i rollen, vilket inte är att ses som lyckat...

Såhär blir alltså min lista;
1.   John Harryson
2.   Göran Engman
3.   Jonas Bergström
4.   Guy De La Berg
5.   Johannes Brost
6.   Peter Wanngren
7.   Per-Erik Hallin
Var spelar Per Erik Joakim von Anka? Pratade han med sin Kalle röst?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2020 kl. 21:55:45

Ja i en Musiksaga där Kalle hade fest. Låt ytterst fel att höra Joakim låt ekat som Kalled  >:( >:( >:( >:(

gstone

Här kommer mer;

Kaninen Oswald;

Nästa person blir den bortglömda karaktären Kaninen Oswald...

Faktiskt så har inte Oswald haft några svenska röster alls i och med att han aldrig framträtt i film...

Personligen hade jag dock valt Andreas Nilsson som röst ifall karaktären framträtt på film...

Kaninen Oswald har en svensk röst i Epic Mickey

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2020 kl. 21:55:45

www.youtube.com/watch?v=ptyxTMF1dwo

Hörs vid 4:59

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 juni 2020 kl. 21:59:48
Kaninen Oswald har en svensk röst i Epic Mickey

Den infon har Alexander redan berättat för mig!  :)  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2020 kl. 22:03:20
www.youtube.com/watch?v=ptyxTMF1dwo

Hörs vid 4:59
Rösterna i den här är väldigt dåliga den enda som är bra är ju Per-Erik som Kalle Anka det känns väldigt onaturligt att höra Joakim von Anka prata som Kalle och så är ju inte Peter Wanngren särskilt bra som Musse och Långben heller

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2020 kl. 22:08:14
Rösterna i den här är väldigt dåliga den enda som är bra är ju Per-Erik som Kalle Anka det känns väldigt onaturligt att höra Joakim von Anka prata som Kalle och så är ju inte Peter Wanngren inte särskilt bra som Musse och Långben heller

Håller med om Musse, Anders och Sven-Erik passar absolut bättre!

Ska jag vara ärlig så tycker jag faktiskt att Wanngren var överraskande bra som Långben, han är inte världsbäst, men han gör en godkänd tolkning (klart bättre jämfört med Folke Rydberg och Jan Modin), men fortfarande anser jag att Hans Lindgren och Johan Lindqvist slår honom med hästlängder...

Jag håller med om att det känns onaturligt att höra Joakim prata som Kalle, varför Per-Erik valde att använda sin Kalle-röst för Joakim är bortom mitt förstånd... (Per-Erik gjorde som sagt en ganska bra insats som Kalle och var lik originalrösten, men Andreas Nilsson var som sagt bättre då man ändå kan höra vad han säger)

Jag vill förresten tillägga att jag är besviken att 1986-års dubbning av Fantasia inte hade Musses repliker dubbade, eftersom Sven-Erik då var aktuell som Musses röst så vore det ju logiskt att anlita honom där, dessutom är jag också besviken att inte hela Fantasia 2000 dubbades till skillnad från förra filmen...

Förresten så vill jag ge ett tillkännagivande; i sommar kommer jag att åtminstone köra med Snövit (något datum är dock ej satt), men när de andra karaktärerna blir av är i dagsläget oklart...

gstone