Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2020 kl. 18:39:14
Ursäkta

Jo, det har han och han har dessutom berättat att det är Anders Beckman som spelar honom!  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2020 kl. 18:40:26
Jo, det har han och han har dessutom berättat att det är Anders Beckman som spelar honom!  :)

Vill du veta resten av rösterna i Legend of the Three Caballeros ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2020 kl. 18:47:24
Vill du veta resten av rösterna i Legend of the Three Caballeros ?

Klart som dagen att jag vill det!  :D

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2020 kl. 19:02:38
Klart som dagen att jag vill det!  :D

Daniel Sjöberg är Josse

Lars Djert är skurken guldgås

Oscars Harryson är fågeln från "Clown of the Jugle"

Adam Fitiz spelar herr morrhår(vet inte vem det är)

Birgitta Larsson som väl är Törnrosas röst i omdubben ?, Har två biroller som Bulldog kvinna och Deddie Affidivtt

Joakim Jonnfors är brandmän

och  och Johan Jern är vakt #1

Och Ana Engh ör så klart Kajsa igen. :D :D

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2020 kl. 19:18:39
Daniel Sjöberg är Josse

Lars Djert är skurken guldgås

Oscars Harryson är fågeln från "Clown of the Jugle"

Adam Fitiz spelar herr morrhår(vet inte vem det är)

Birgitta Larsson som väl är Törnrosas röst i omdubben ?, Har två biroller som Bulldog kvinna och Deddie Affidivtt

Joakim Jonnfors är brandmän

och  och Johan Jern är vakt #1

Och Ana Engh ör så klart Kajsa igen. :D :D

Tack för infon!

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2019 kl. 16:34:55
1.   Stephan Karlsén
2.   Per Sandborgh
3.   Anders Lönnbro
4.   Björn Gedda
5.   Hans Gustafsson
6.   Gunnar Ernblad
7.   Ulf Källvik
8.   Carl-Johan Rehbinder
9.   Benke Skogholt
10. Hasse Jonsson
11. Roger Storm

Då har jag alltså korrigerat topplistan för Petter!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 januari 2019 kl. 22:23:10
Kalle Anka;

Nästa person är en av Musse Piggs vänner; Kalle Anka, som visserligen kan tappa humöret ibland, men ändå har många bra sidor...

Rune Halvarsson;

Enligt information ska Rune Halvarsson ha gjort rollen i "Chef Donald" dubbad 1942 och är således den första svenska röst som Kalle har haft, men den dubbades om till DVD omkring 2010 eller någonstans där med nuvarande Andreas Nilsson och jag har aldrig hört denna insats och kan därför inte bedöma den...

E.H. Brochmann;

I 1950-års originaldubbning av "Musse Pigg och Bönstjälken" så är det E.H. Brochmann som gör Kalles svenska röst. Jag har inte hört mycket av insatsen, men av det pyttelilla jag hört är insatsen absolut inget vidare och får utan tvekan ses som den sämsta Disney-insats jag någonsin hört, helt enkelt alldeles förskräcklig, hes, ansträngd, elektronisk och obehaglig... (så han får hittills ses som den sämsta av Kalles svenska röster jag hört)

Hans Lindgren;

I några kortfilmsdubbningar så gjordes Kalle av Hans Lindgren, dessa är sällsynta och finns endast på utvalda bibliotek och får ej lånas ut, dubbningen förekommer iallafall på reklamer på köp-VHS-utgåvor utgivna 1989 där Kalle har en ynka replik. Eftersom detta inte är tillräckligt för att ge en rättvis bedömning väljer jag att inte såga honom ännu, men såvitt jag förstått ska han ha pratat utan förställning, vilket inte är att ses som lyckat...

Ted Åström;

I LP-skivan "Sångpartaj från Ankeborg" från 1980 är det Ted Åström som gör Kalle Ankas svenska röst, tyvärr har jag inte hört denna insats och kan därför inte kommentera den...

Per-Erik Hallin;

Nästa svenska Kalle-röst är Per-Erik Hallin, som gjorde rollen 1983-1994 (och möjligen i en del dubbningar gjorda innan), han gjorde rollen i bland annat 1983-års originaldubbning av "Musse Piggs Julsaga", 1994-års originaldubbning av "Prinsen och Tiggarpojken", samt VHS-filmer utgivna 1989-1993. Per-Erik gör en godkänd tolkning, är lik originalrösterna och talar med bra inlevelse, men han låter aningen hes och stundtals kan det vara svårt att höra vad han säger. I allmänheten är det ändå en godtagbar insats.

Andreas Nilsson;

Vid DuckTales 1987 började Andreas Nilsson att göra rollen, men det var först vid VHS-filmen "Grattis Kalle (1994-06-09)" som han tog över permanent och sedan dess har han gjort rollen i samtliga sammanhang.

Utan tvekan är Andreas Nilsson den klart bästa av Kalles svenska röster, inlevelsen är mycket bra, han är lik originalrösterna och talar t.o.m. tydligare än dem och han bibehåller helt rätt röstkaraktär, enligt honom själv har han blivit bättre med åren, så förhoppningsvis fortsätter han i många år till. Det går inte att förneka att Kalle Anka tillhör Andreas Nilssons bästa rollprestationer och där är han omöjlig att känna igen.

Då återstår alltså Bo Maniette, som gjorde Kalles röst vid någon snabbglimt i VHS-filmen "Kul Med Engelska: Skola och Motsatser" (utgiven 1998-08-19)...

Såhär blir alltså min lista;
1. Andreas Nilsson
2. Per-Erik Hallin
3. E.H. Brochmann
Ej tillämpbart: Rune Halvarson
Ej tillämpbart: Hans Lindgren
Ej tillämpbart: Ted Åström

Denna vecka hörde jag alltså äntligen ett ljudklipp med Hans Lindgren som Kalle Anka, vilket levde upp till mina förväntningar, som var väldigt låga, för Hans var inte särskilt lyckad i rollen, han pratade lätt förställt med sin vanliga röst...

Alltså har jag valt att sätta min lista såhär;
1.   Andreas Nilsson
2.   Per-Erik Hallin
3.   Hans Lindgren
4.   E.H. Brochmann

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2019 kl. 23:14:50
Nu har jag äntligen hört José Oliviera som José Carioca och jag måste säga att han är helt okej...

1. Ulf Källvik
2. Daniel Sjöberg
3. José Oliviera

Jag missade visst Anders Öjebo som gjorde rollen i Kalle Ankas Bästa, jag återkommer när jag åter hört insatsen för jag har glömt hur han lät...

Steffan Rudvall

Nu har jag äntligen hört José Oliviera som José Carioca och jag måste säga att han är helt okej...

1. Ulf Källvik
2. Daniel Sjöberg
3. José Oliviera
Fast dubbningar går ju ut på att rösterna ska vara såpass lika originalet som möjligt och då är väl originalrösten den bästa alltså José Oliviera

gstone

1. Ulf Källvik
2. Daniel Sjöberg
3. José Oliviera

Här min lista
1. José Oliviera
2. Daniel Sjöberg
3. Ulf Källvik

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2019 kl. 16:34:55
Efter att ha lyssnat på Per Sandborgh som Svartepetter har jag nu bildat mig en uppfattning om Svartepetter; han är absolut mycket duktig i rollen och talar med bra inlevelse.

Nu har jag alltså uppdaterat min lista med Svartepetters röster;
(jag skriver detta i efterhand då jag inte är säker på om allt får plats i det jättelånga inlägget...)

1.   Stephan Karlsén
2.   Per Sandborgh
3.   Anders Lönnbro
4.   Björn Gedda
5.   Hans Gustafsson
6.   Gunnar Ernblad
7.   Ulf Källvik
8.   Carl-Johan Rehbinder
9.   Benke Skogholt
10. Hasse Jonsson
11. Roger Storm

Tackar till TonyTonka som fixat en tråd med röstprov!  ;)

Här min lista

1 Stephan Karlsén
2 Anders Lönnbro
3 Björn Gedda
4 Benke Skogholt

Har inte ser resten.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2020 kl. 20:07:03
Här min lista

1 Stephan Karlsén
2 Anders Lönnbro
3 Björn Gedda
4 Benke Skogholt

Har inte ser resten.
Sluta posta listor här ämnet heter ju faktiskt Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 19:50:15
Fast dubbningar går ju ut på att rösterna ska vara såpass lika originalet som möjligt och då är väl originalrösten den bästa alltså José Oliviera

Menar du i filmen/filmerna?

Jag tycker att Ulf Källvik är mest lik originalrösten i Hos Musse, plus att jag också såg den på TV när den gick på Disneydags 2007, såg den även på Dreamfilm från och med 2014 när den fanns där och på YouTube där den lades upp 2019 innan den försvann...

Jämför man med originalrösten i Musse och Racergänget tycker jag att Daniel Sjöberg var det bästa valet...

Det som gör att jag sätter José Oliviera längst ner beror på att han medverkar i en svenskamerikansk dubbning, men som sagt har ingen av dessa tre varit dålig på något sätt!  ;)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 december 2019 kl. 21:54:38
Jag har en uppdatering för Joakim Von Ankas röster;

Per-Erik Hallin gör rollen i en musiksaga och han använder sin Kalle-röst i rollen, vilket inte är att ses som lyckat...

1.   John Harryson
2.   Göran Engman
3.   Jonas Bergström
4.   Guy De La Berg
5.   Johannes Brost
6.   Peter Wanngren
7.   Per-Erik Hallin

Min lista

1.  John Harryson
2.  Johannes Brost
3.  Jonas Bergström
4.  Göran Engman
5.   Peter Wanngren
6.   Per-Erik Hallin

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 20:09:10
Sluta posta listor här  ämnet heter ju faktiskt Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Det är okej, man vår svara i efterhand!  ;) (fast recenserar, det gör jag!)