Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Rebecca Solter ("Betina") sjunger City of Stars ur La La Land:

https://youtu.be/guAxNF3iPPU

Tyvärr framgår det inte i vilket sammanhang inspelningen är gjord.

Anders M Olsson

Jag upptäckte av en händelse att avsnitt 5 ("Dockan") i första säsongen var klippt vid SVTs senaste visning. Det är över en minut som är borttaget jämfört med första visningen för två år sen.

Scenerna som är bortklippta är:
Dockan (dvs Randolf som pratar via en högtalare) övertalar Lila att stoppa in råttorna i kylskåpets frysfack. Där hittar John och Teo dem en stund senare och tar ut dem. Ytterligare ett par sekunder är borttagna lite senare där dialogen refererar till händelserna med råttorna i frysen.

Undrar om SVT har fått en ny master från Brasilien, eller om det är de själva som har gjort klippet?

Kanske någon djurrättsaktivist har varit framme och påpekat hur skadligt det är för barn att se levande råttor stoppas in i frysen? Om det hade varit på riktigt skulle djuren alldeles säkert förfrysa och dö efter ett tag.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 juli 2020 kl. 19:40:43
Jag upptäckte av en händelse att avsnitt 5 ("Dockan") i första säsongen var klippt vid SVTs senaste visning. Det är över en minut som är borttaget jämfört med första visningen för två år sen.

Dockan (dvs Randolf som pratar via en högtalare) övertalar Lila att stoppa in råttorna i kylskåpets frysfack. Där hittar John och Teo dem en stund senare och tar ut dem. Ytterligare ett par sekunder är borttagna lite senare där dialogen refererar till händelserna med råttorna i frysen.

Det här blir konstigare och konstigare. I avsnitt 8 finns en återblick på avsnitt 5 där vi får se Lila stoppa in råttorna i frysen. Den scenen var inte bortklippt i avsnitt 8 vid SVTs senaste visning. Det måste bli väldigt förvirrande för den som inte har sett avsnitt 5 i oklippt skick.

Steffan Rudvall

13:05 i dagens avsnitt Minneslekar finns ännu ett fult klipp

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 juli 2020 kl. 19:40:43

Undrar om SVT har fått en ny master från Brasilien, eller om det är de själva som har gjort klippet?

Kanske någon djurrättsaktivist har varit framme och påpekat hur skadligt det är för barn att se levande råttor stoppas in i frysen? Om det hade varit på riktigt skulle djuren alldeles säkert förfrysa och dö efter ett tag.

Jag har nu fått svar från SVT. Tydligen är det som jag misstänkte SVT som har gjort klippen efter att någon eller några tittare som "vaknat på fel sida" har hört av sig:

CitatEfter vi visade det avsnittet för två år sedan så hade vi en diskussion om avsnittet. Detta efter några tittare kontaktade oss. Detta är inget ovanligt. Vi för en dialog med många tittare kontinuerligt om vårt utbud och ser över det vi sänder.

Det är lite oroande att SVT på eget bevåg censurerar inköpta program. Då kan man aldrig veta om och när SVT har varit framme med saxen, om man inte som jag råkar upptäcka det av en slump.

De här klippen stör kontinuiteten eftersom återblicken i avsnitt 8 visar delar av det som var bortklippt i avsnitt 5.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juli 2020 kl. 12:54:57
Det är lite oroande att SVT på eget bevåg censurerar inköpta program. Då kan man aldrig veta om och när SVT har varit framme med saxen, om man inte som jag råkar upptäcka det av en slump.
Ja, väldigt oroväckande att SVT är beredda att censurera program på eget bevåg efter att tittare hör av sig. Trots allt kan ju i stort sett vad som helst i varenda TV-serie i världen uppfattas som olämpligt, om man råkar ha vaknat på fel sida och är på fel humör - så börjar man själva sätta saxen i serier och filmer är man ute på en farlig väg, där man riskerar att hamna i en situation där det snart inte finns någonting kvar längre... :(

Jag vågar inte ens tänka på allt opassande man skulle kunna hitta i Tom & Jerry, för att bara ta ett exempel...

Dessutom är ju det här som sagt en ganska viktig scen för handlingen, som dessutom orsakar enorma kontinuitetsproblem när man i senare avsnitt får se delar av det som tidigare klippts bort; som måste bli oerhört förvirrande...

Det minsta man kan begära borde vara att reprisvisningar är 100% identiska som tidigare visningar, och inte att man i tystnad börjar klippa bort scener på eget bevåg.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juli 2020 kl. 11:48:06
13:05 i dagens avsnitt Minneslekar finns ännu ett fult klipp
Ja, dagens avsnitt hade onekligen ännu en ful jump cut - jag förmodar att det är samma sak där, att det i original tonas ned till svart och är avsett att sändas reklam där?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juli 2020 kl. 16:11:49
Ja, dagens avsnitt hade onekligen ännu en ful jump cut - jag förmodar att det är samma sak där, att det i original tonas ned till svart och är avsett att sändas reklam där?

Alldeles riktigt. I originalet är det nertoning till svart.

Det finns såna nertoningar på olika ställen i alla avsnitt, och i väldigt många fall (inte alla) har de ersatts av vanliga raka klipp i den svenska versionen. Det fungerar naturligtvis bra så länge klippet går från en scen till en annan eller till en helt annan kameravinkel. Då tänker man inte på det. Men om klippet är inom samma scen med samma kameravinkel kan det se väldigt konstigt ut.

En annan märklig sak med dagens avsnitt Minneslekar är att det finns en kort scen i originalversionen vid 15:12 där vi får se barnen cykla hem från skolan. Den scenen är bortklippt i den svenska versionen. Den scenen är så oförarglig att det inte rimligen kan finnas något skäl att censurera den.

Disneyfantasten

I dagens avsnitt förvandlade Randolph läkaren Angela till en råtta, den skurken! Nu går han väl för långt! Hur ska det gå för henne? Och hur ska det gå för Alice, Arthur och barnen?

Förresten så skulle jag tro att Adrian Macéus spelar Arthur som yngre...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 19:20:56
I dagens avsnitt förvandlade Randolph läkaren Angela till en råtta, den skurken! Nu går han väl för långt! Hur ska det gå för henne? Och hur ska det gå för Alice, Arthur och barnen?

Jag tycker du är SUPERTREVLIG ! ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juli 2020 kl. 16:11:49
Ja, väldigt oroväckande att SVT är beredda att censurera program på eget bevåg efter att tittare hör av sig. Trots allt kan ju i stort sett vad som helst i varenda TV-serie i världen uppfattas som olämpligt, om man råkar ha vaknat på fel sida och är på fel humör - så börjar man själva sätta saxen i serier och filmer är man ute på en farlig väg, där man riskerar att hamna i en situation där det snart inte finns någonting kvar längre... :(

Jag vågar inte ens tänka på allt opassande man skulle kunna hitta i Tom & Jerry, för att bara ta ett exempel...

Dessutom är ju det här som sagt en ganska viktig scen för handlingen, som dessutom orsakar enorma kontinuitetsproblem när man i senare avsnitt får se delar av det som tidigare klippts bort; som måste bli oerhört förvirrande...

Det minsta man kan begära borde vara att reprisvisningar är 100% identiska som tidigare visningar, och inte att man i tystnad börjar klippa bort scener på eget bevåg.

INGEN FÖR Censurera Tom & Jerry !! >:( >:( :'( :'( :'(

Då blir jag arg  >:( >:( >:(

Denna serier bry jag mig dock inte om då jag aldrig sett deb :D

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 19:20:56

Adrian Macéus är Joe i Lady och Lufsen :D :D

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 juli 2020 kl. 19:26:50
Adrian Macéus är Joe i Lady och Lufsen :D :D

Är du säker? Är han inte lite för ung för att spela Joe?  ???

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juli 2020 kl. 19:10:14
En annan märklig sak med dagens avsnitt Minneslekar är att det finns en kort scen i originalversionen vid 15:12 där vi får se barnen cykla hem från skolan. Den scenen är bortklippt i den svenska versionen. Den scenen är så oförarglig att det inte rimligen kan finnas något skäl att censurera den.

Den blev nog bortklippt p.g.a. barnen cyklar utan hjälm.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 juli 2020 kl. 19:41:58
Nya Lady och Lufsen ja ;D

Jag förstod direkt att du menade den, men han står ju överhuvudtaget inte alls med i rollistan...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 19:35:26
Är du säker? Är han inte lite för ung för att spela Joe?  ???

NEJ Det var någon med ett liknade namn !! :'( :'( :-\ :-\ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

FÖRKÅT SÅ MYCKET  :-\ :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(