Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 20:09:28
Menar du i filmen/filmerna?

Jag tycker att Ulf Källvik är mest lik originalrösten i Hos Musse, plus att jag också såg den på TV när den gick på Disneydags 2007, såg den även på Dreamfilm från och med 2014 när den fanns där och på YouTube där den lades upp 2019 innan den försvann...

Jämför man med originalrösten i Musse och Racergänget tycker jag att Daniel Sjöberg var det bästa valet...

Det som gör att jag sätter José Oliviera längst ner beror på att han medverkar i en svenskamerikansk dubbning, men som sagt har ingen av dessa tre varit dålig på något sätt!  ;)
Har du någonting emot svenska dubbningar som inte är gjorda i Sverige?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2019 kl. 19:51:33
Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (4/9)

Kanin;

Nästa person är grönsaksodlaren Kanin, som är mycket sträng utanpå, men mycket snäll inuti... (även om han ibland är lite självisk)

I original så har Kanin spelats av Junius Matthews 1966-1974, Ray Erlenborn 1981, Will Ryan 1983-1986, Ken Samson 1988-2010, Tom Kenny sedan 2011, samt Peter Capaldi i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018...

Hans Lindgren;

Den första svenska rösten är dubbningsveteranen Hans Lindgren, som spelat rollen i de ursprungliga kortfilmsdubbningarna Nalle Puh och Honungsträdet 1966, Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969 och Nalle Puh och Tigger 1977, samt kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984...

Hans Lindgren är legendarisk och en av de bästa skådespelarna vi har haft i Sverige och har gjort många bra rollprestationer, men som just Kanin tycker jag inte att han riktigt passar, istället föredrar jag honom som Sorken i samma franschise, men det har förmodligen med vanesak att göra... (jag minns att jag som barn hade musiksagan Nalle Puh och Tigger, som har delvis autentiskt ljud från originaldubbningen, när jag hörde Kanins röst så trodde jag att det var Sorken innan jag förstod att det var Kanin)

Leif Svensk;

I kortfilmen Nalle Puh och Årstiderna 1983 så har Kanin spelats av Leif Svensk, som dock inte alls passar karaktären, även om Kanin ska föreställas att vara en hane så låter denna röst alldeles för maskulin för att kunna passa...

Peter Wanngren;

I musiksagan Nalle Puh och Honungsträdet 1986 så spelas Kanin av Peter Wanngren...

Personligen anser jag att Peter Wanngren är en av de svagare som Kanin, han låter alldeles för maskulin för att passa...

Hans Gustafsson;

I musiksagan Nalle Puh och Iors Födelsedag 1988 så spelas Kanin av KM Studio veteranen Hans Gustafsson... (som även spelar berättarrösten i både denna och Stormiga Dagen)

Hans Gustafsson är faktiskt förvånadsvärt bra för att vara en musiksagoröst, han är inte alls bäst, men han har rätt inlevelse och surhet i rollen...

Charlie Elvegård;

I samtliga sammanhang 1988-2012, oavsett dubbningsbolag, så har Kanin spelats av Charlie Elvegård...

(faktiskt så hade han kunnat göra rollen redan 1966 i och med att han medverkade i Dumbo 1972)

Charlie Elvegård är faktiskt helt oslagbar i rollen, han talar med bra inlevelse, liknar originalrösten, bibehåller rätt röstkaraktär och gör samtidigt något eget med rollen, vilket jag uppskattar, han är den som jag är uppväxt med, han är också den enda suveräna Kanin-rösten och den enda som känns helt naturlig i rollen, det är därför mycket sorgligt att Charlie gick bort ifjol...

(Charlie hade också passat bra som Archimedes, då båda spelas av Junius Matthews i original)

Daniel Goldmann;

I spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018 (det vill säga, samma år som Charlie Elvegård gick bort) så spelas Kanin av Daniel Goldmann...

Tyvärr är Daniel Goldmann ingen vidare lyckad ersättare som Kanin, han är absolut en duktig skådespelare (fast jag har ingen erfarenhet av hans röst), inlevelsen är visserligen bra, men han är inte alls särskilt lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär och rösten skiljer sig från Charlie Elvegårds rolltolkning (som man ju vid det här laget är van vid)

Dessbättre har dock Kanin en ganska liten roll i denna film, då den här gången gör det inte så mycket, men till kommande projekt hoppas jag verkligen att Kanin får en ny röst...

Övriga;

Personligen hade jag kunnat tänka mig Andreas Nilsson, Steve Kratz eller Dick Eriksson som Kanin, då jag tror att alla tre hade kunnat komma upp i ett tonläge likvärdigt Charlie Elvegård...

Såhär blir alltså min lista;
1. Charlie Elvegård
2. Hans Gustafsson
3. Hans Lindgren
4. Daniel Goldmann
5. Peter Wanngren
6. Leif Svensk

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Min lista
1. Charlie Elvegård
2. Hans Lindgren
3. Daniel Goldmann
4. Peter Wanngren
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2019 kl. 19:52:31
Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (7/9);

Uggla;

Nästa person blir den klokaste i hela sjumilaskogen, nämligen Uggla...

I original spelas Uggla av Hal Smith 1966-1994, Andre Stojka 1997-2007, Craig Ferguson sedan 2011 och Toby Jones i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018...

Börje Mellvig;

Den första svenska rösten är alltså Börje Mellvig, som gjort rollen i de ursprungliga kortfilmsdubbningarna av Nalle Puh och Honungsträdet 1966 och Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969...

Börje Mellvigs insats om Uggla är mycket bra, han talar med bra inlevelse och förmedlar karaktärens andemening på ett bra sätt, jag skulle inte kalla honom Ugglas bästa röst, men han är iallafall den bästa roll-skådespelar-combon i de ursprungliga kortfilmerna...

Jan Nygren;

I kortfilmen Nalle Puh och Årstiderna 1983 så spelas Uggla av Jan Nygren...

Jag brukar gilla det mesta som Jan Nygren gör, men rösten som han använder till Uggla låter aningen för hög för att kunna passa Uggla, som brukar ha en något djupare röst, helt åt skogen är insatsen dock inte...

Åke Lagergren;

I kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984 så spelas Uggla av Åke Lagergren (inom dubbning mest känd som Clocksworth i Skönheten och Odjuret)

Nu är inte Åke Lagergren den första jag skulle tänka på i rollen, men jag måste ändå medge att hans insats som Uggla är ganska bra, förvisso matchar han inte den bild jag har av Uggla, men han fungerar ändå i rollen...

Peter Wanngren;

I musiksagan Nalle Puh och Iors Födelsedag 1988 så spelas Uggla av Peter Wanngren...

Liksom i fallet med Kanin och Ior så tycker jag inte att Wanngren passar särskilt bra som Uggla, det enda bra jag har att säga med den är inlevelsen, samt i och med att jag i franschisen redan är van vid honom som Tiger bland de stora Puh-karaktärerna så blir det ganska tjatigt med honom som Kanin, Ior och Uggla... (Wanngren har absolut gjort bättre roller!)

Carl Billquist;

I TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh (både MediaDubbs version 1988-1989 och KM Studios version 1990-1993 fram till hans död samma år), samt 1992-års dubbning av Filmen om Nalle Puh så spelas Uggla av Carl Billquist...

Carl Billquist är en av de som jag är uppväxt med som Uggla och han gör en bra insats och talar med bra inlevelse och lyckas fånga Ugglas karaktär mycket bra och låter ganska lik originalrösten...

Roger Storm;

I Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, dubbad ca 1997-1998 (samt i ett avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh 1993 i och med Carl Billquists bortgång samma år)

Tyvärr fungerar Roger Storm inget vidare som Uggla, han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär, dessutom tycker jag att han brister aningen i inlevelsen, detta trots att jag är uppvuxen med honom i och med Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, faktum är att jag redan som barn reagerade över Ugglas nya röst och även om jag idag förstår varför så skulle jag helst inte vilja höra Roger i rollen igen, Roger gjorde antagligen vad han kunde för rollen, men tyvärr fungerar inte hans tolkning som Uggla...

Gunnar Uddén;

I samtliga sammanhang 2000-2005 så har Uggla spelats av KM Studio veteranen Gunnar Uddén, som gjort rollen i Tigers Film 2000, datorspelet Nalle Puh Skolstart ca 2000-2001, Nalle Puh Vännernas Fest 2001, TV-serien Boken om Puh 2001-2003, Nasses Stora Film 2003, kortfilmen Nalle Puh En Hjärtlig Dag 2005, samt 2003-års omdubbning av vissa avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh...

Jag är uppväxt med Gunnar Uddéns insats och tycker därmed att han är en av de bättre i rollen, han talar med bra inlevelse och matchar både den komiska och den kloka virrpanna-varienten av Uggla...

Per Svensson;

Övriga;

Jag tror absolut att Bert-Åke Varg hade passat ypperligt som Uggla...

Såhär blir alltså min lista;
1. Carl Billquist
2. Gunnar Uddén
3. Per Svensson
4. Börje Mellvig
5. Åke Lagergren
6. Jan Nygren
7. Roger Storm
8. Peter Wanngren

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Min lista

1. Carl Billquist
2. Åke Lagergren
3. Per Svensson
4. Gunnar Uddén
5. Roger Storm
6. Peter Wanngren

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 26 juli 2020 kl. 20:12:43
Har du någonting emot svenska dubbningar som inte är gjorda i Sverige?

Det har jag inte sagt, jag menar bara att svenska dubbningar gjorda i Sverige är klart smidigare än de som produceras i USA...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 20:17:05
Det har jag inte sagt, jag menar bara att svenska dubbningar gjorda i Sverige är klart smidigare än de som produceras i USA...
Hur är det med svenska som produceras i Danmark då?

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 26 juli 2020 kl. 20:18:52
Hur är det med svenska som produceras i Danmark då?

Det är en helt annan femma, där anlitas faktiskt skådespelare som bor i Sverige (Skåne mestadels), dessutom är Danmark såpass nära Sverige att det är ganska smidigt...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 20:17:05

Håller inte med :D. Svenska Dubbningar i gjord a i USA hade ju mer dräkt inblåsande av Walt själv och hade fördelen att kunna avända orginal rösterna i visa fall vilket alltid är ett plus .

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2020 kl. 21:52:23
Håller inte med :D. Svenska Dubbningar i gjord a i USA hade ju mer dräkt inblåsande av Walt själv och hade fördelen att kunna avända orginal rösterna i visa fall vilket alltid är ett plus .

Det fallet har nog endast gällt Clarence Nash när han i Saludos Amigos och Tre Caballeros dubbade Kalle Anka!  ;)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 21:55:25
Det fallet har nog endast gällt Clarence Nash när han i Saludos Amigos och Tre Caballeros dubbade Kalle Anka!  ;)

Och José Oliviera ;D ;D

Disneyfantasten

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 22:45:12
Vad nu? Var de karaktärernas engelska originalröster också?  ???
Ja det är ju därför jag sa att José Olivera är bäst som José eftersom att han dubbar sig

gstone

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 22:47:41
Ja det är ju därför jag sa att José Olivera är bäst som José eftersom att han dubbar sig

Då kanske det inte var någon idé för mig att ha med rösterna från den dubbningen i topplistan överhuvudtaget...  :(

Disneyfantasten

Jag menar i 1946-års originaldubbning av Dumbo medverkat inte en enda skådespelare från originalversionen och där finns inte heller bevarat vem som spelade vem...

Det enda undantaget är info av Oscar Isaksson som fått uppgifter från gamla tidningsartiklar där det står att Bern Holm spelar Timothy Mus och att Olof Ekerman spelar Jim Kråka (alltså "Ledarkråkan")