Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ankeborg

Startat av Eriksson, 8 september 2011 kl. 15:28:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet 26 april 2012 kl. 23:24:41
Det visar sig att ett par låtar från skivan Sångpartaj i Ankeborg finns på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=waEtByHFsHI

http://www.youtube.com/watch?v=7f5T0V57ZOg&
Här fick man höra lite grann av Ted Åströms Långben.

Jag kommer att lägga upp några fler klipp från skivan.

Vem är den här Sonja Bojadzijew som spelar alla kvinnor ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet  2 juni 2020 kl. 16:26:24
Vem är den här Sonja Bojadzijew som spelar alla kvinnor ?

Enligt en kommentar på min blogg var hon musiklärarinna på ett lågstadium i Täby 1980-1981. Enligt samma person spelades skivan in under två veckor i Solna 1981, och personen och hans kompis var tydligen rösterna till Teddi och Freddi i låten "Korv me' mos" på skivan.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Gammalt ämne, men nu har jag fått tag i Sångpartaj i Ankeborg (eller Kalle Ankas sångpartaj som den hette när den gavs ut som kassettband), och har nu fixat lite röstprover. Jag vill dock varna att många av rösterna inte är speciellt lyckade.

Några tillägg:

Både "ankrösten" och den högt pitchade sångrösten i Kalle-klippet ska föreställa Kalle Ankas röst.
Den ljusa rösten som hörs med jämna mellanrum i Musse-klippet är Musses röst
Oppfinnar-Jocke hade tydligen också en replik på skivan, och tydligen är han en robot i denna produktionen! xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd...

Även om Joakim inte alls är Kalle Ankas farbror utan morbror så finns det iallafallen karaktär som är Kalles farbror, nämligen Ludwig Von Anka, det läste jag nyss på Disney Wiki.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2024 kl. 20:28:56Förlåt att jag drar upp en gammal tråd...

Även om Joakim inte alls är Kalle Ankas farbror utan morbror så finns det iallafallen karaktär som är Kalles farbror, nämligen Ludwig Von Anka, det läste jag nyss på Disney Wiki.
Ludwig von Anka är inte heller hans farbror släktskapet är ovisst då det från början inte fanns något alls. Han är ju som vi alla vet Österrikare. Författarna har genom tiden haft olika uppfattningar om släktskapet men den mest vedertagna är att Ludwig är ingift i familjen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2024 kl. 20:59:26Ludwig von Anka är inte heller hans farbror släktskapet är ovisst då det från början inte fanns något alls. Han är ju som vi alla vet Österrikare. Författarna har genom tiden haft olika uppfattningar om släktskapet men den mest vedertagna är att Ludwig är ingift i familjen.
Joakim Von Anka är också "internationell" så att säga, då han är Skotsk.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2024 kl. 21:02:35Joakim Von Anka är också "internationell" så att säga, då han är Skotsk.
Ja, men där var det meningen från början att det fanns ett släktskap. Ludwig var ju menad som en engångskaraktär i ett avsnitt av Walt Disney's Wonderful World of Color. Därav att man inte kan bestämma sig om han är en farbror, en mosters make eller bara en familjevän.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2024 kl. 21:12:58Ja, men där var det meningen från början att det fanns ett släktskap. Ludwig var ju menad som en engångskaraktär i ett avsnitt av Walt Disney's Wonderful World of Color. Därav att man inte kan bestämma sig om han är en farbror, en mosters make eller bara en familjevän.
Du har rätt i att han från början var tänkt att vara en engångskaraktär, vilket jag sett i en YouTube-video där en person går igenom olika karaktärer som medverkar i Once Upon A Studio.

TBT_STR_QR

Kalle Ankas farbror är Unkas Anka. 

Joakim von Anka är som sagt morbror, inte farbror, men det visste inte den ursprungliga översättaren för Jul på Björnberget
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Disneyfantasten

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 26 juli 2024 kl. 21:19:08Kalle Ankas farbror är Unkas Anka.

Joakim von Anka är som sagt morbror, inte farbror, men det visste inte den ursprungliga översättaren för Jul på Björnberget.
Liksom det där med att Kalle inte alls är Knattarnas farbror utan morbror.

TBT_STR_QR

Trots Joakims efternamn på svenska, är Joakim inte tysk utan skotsk. En mer direkt översättning av efternamnet vore McAnka.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC