Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneys Mulan (live-action, 2020)

Startat av gstone, 5 oktober 2016 kl. 08:33:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: TrondM skrivet 27 augusti 2020 kl. 17:46:40
Disse var også dubbet til norsk, men de hadde 9-års grense her.

Var Harry Potter dubbet på kino i Sverige? I Norge ble den (så vidt jeg kan huske) kun vist på originalspråket på kino, men da den ble gitt ut på DVD hadde den norsk tale. Det er bare de tre første filmene som er dubbet til norsk, og alle tre hadde 9-års grense i Norge (resten av filmene hadde 12-års grense).
Alla förutom de två sista Harry Potter filmerna har dubbats och visats på kino på svenska om jag minns rätt de sista två visades bara med engelsk tal och har aldrig dubbats

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2020 kl. 18:30:45
Alla förutom de två sista Harry Potter filmerna har dubbats och visats på kino på svenska om jag minns rätt de sista två visades bara med engelsk tal och har aldrig dubbats

Egentligen de tre sista filmerna, inte två då bok sju delades i två. Halvblodsprinsen har inte heller dubbats vad jag vet.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Mathilda Gustafsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 augusti 2020 kl. 18:51:43
Egentligen de tre sista filmerna, inte två då bok sju delades i två. Halvblodsprinsen har inte heller dubbats vad jag vet.
Noterea dessa ord i Steffans inlägg
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2020 kl. 18:30:45
Om jag minns rätt
Och vi vet ju att Steffan börjar bli lite tossig

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 27 augusti 2020 kl. 17:12:01
Jeg tror heller ikke Mulan blir dubbet. Så vidt jeg kan se, har filmen fått aldersgrense 11 år i Sverige. Hvor vanlig er det at filmer med denne aldersgrensen dubbes?
Det är inte jättevanligt, men har hänt då och då. Harry Potter-filmerna dubbades bara för VHS/DVD, medan de visades på bio i textad originalversion. Narnia-filmerna tror jag dock visades på bio också med svenskt tal, och så har vi som sagt Aladdin och Lejonkungen ifjol. Sen har vi ju Spider-Man: Into the Spider-Verse som dubbades till svenska och som inledningsvis hade 11-årsgräns, men där distributören överklagade beslutet till förvaltningsrätten som sänkte åldersgränsen till 7 år - en åldersgräns som kammarrätten senare fastställde slutgiltigt efter att Statens Medieråd överklagade den sänkta åldersgränsen.

Det finns även ett flertal andra fall på filmer med 7-årsgräns som dubbats till svenska, men trots allt är det ju vanligare att sådana filmer inte dubbas.

Men åtminstone i Sverige (förmodligen även i Norge) granskas biofilmer i färdigt skick, så därför måste man alltså besluta om eventuell dubbning innan man vet vilken åldersgräns filmen kommer att få.

Men jag skulle gissa på att Mulan sannolikt inte kommer att dubbas till svenska - eller åtminstone att den sannolikt inte var planerad att visas på bio i dubbad form. Men om Disney sedan väljer att dubba filmen för streaming och/eller DVD/Blu-Ray, även om den inte var tänkt att visas i dubbad form på bio, vågar jag inte ens spekulera i. Jag tror inte chansen är så jättestor, men Disney har ju överraskat förut, så vem vet...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2020 kl. 20:49:17
Det finns även ett flertal andra fall på filmer med 7-årsgräns som dubbats till svenska, men trots allt är det ju vanligare att sådana filmer inte dubbas.

Vad menar du med det egentligen? Det är ju hur vanligt som helst att 7-årsfilmer dubbas, då barn under 7 år kan se sådana filmer i vuxet sällskap och så är det också den lägsta av alla åldersgränser, dessutom så brukar barn se filmer på bio i vuxet sällskap iallafall...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2020 kl. 21:11:01
Vad menar du med det egentligen? Det är ju hur vanligt som helst att 7-årsfilmer dubbas, då barn under 7 år kan se sådana filmer i vuxet sällskap och så är det också den lägsta av alla åldersgränser, dessutom så brukar barn se filmer på bio i vuxet sällskap iallafall...
Jag håller med de flesta 7 års filmer dubbas ju

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 augusti 2020 kl. 19:03:54
Noterea dessa ord i Steffans inläggOch vi vet ju att Steffan börjar bli lite tossig
Hur länge har du vart tossig Steffan?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2020 kl. 21:11:01
Ursäkta, jag menade förstås 11-årsfilmer, men råkade skriva fel i hastigheten... :-[

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 27 augusti 2020 kl. 14:11:27
Hmm. Godt poeng. Jeg tenkte vel at det måtte gjelde i Disney+ appen på de forskjellige plattformene. Men, jeg tror du har rett, og at den faktisk slippes til andre plattformer også.

Frågan är förstås vad Disney menar med "plattformar"? Menar de bara olika sätt att se Disney+ (Chromecast, Apple TV, iPad, Android TV etc.) eller menar de andra tjänster (iTunes, Viaplay, Amazon Prime etc.) i tillägg till Disney+?

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 augusti 2020 kl. 06:23:14
Frågan är förstås vad Disney menar med "plattformar"? Menar de bara olika sätt att se Disney+ (Chromecast, Apple TV, iPad, Android TV etc.) eller menar de andra tjänster (iTunes, Viaplay, Amazon Prime etc.) i tillägg till Disney+?

Jag tror de syftar på det sistnämnda då jag läst något om just det
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Elios

Va!? Så den kommer ändå inte på bio!? Jävla Corona! Får väl bygga en bioduk här hemma då!  >:( :o

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 augusti 2020 kl. 06:23:14

What is Premier Access?

Starting September 4, with Premier Access, you can watch Mulan before it's available to all Disney+ subscribers or anywhere else. Disney+ will offer Premier Access to Mulan for $29.99 on disneyplus.com and in the Disney+ app on select platforms, including Apple, Google, Amazon, and Roku. The Premier Access offer will be available until November 2, 2020 at 11:59 p.m. PT.  Once you have Premier Access to Mulan, you can watch as many times as you want on any platform where Disney+ is available. Your access to Mulan will continue as long as you are an active Disney+ subscriber. Mulan will be available to all Disney+ subscribers on December 4, 2020 for no additional cost.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 september 2020 kl. 10:50:00
Starting September 4, with Premier Access, you can watch Mulan before it's available to all Disney+ subscribers or anywhere else. Disney+ will offer Premier Access to Mulan for $29.99 on disneyplus.com and in the Disney+ app on select platforms, including Apple, Google, Amazon, and Roku.[...]
Mulan will be available to all Disney+ subscribers on December 4, 2020 for no additional cost.
Man kan ju verkligen fråga sig hur många som abonnerar på Disney+ som är beredd att köpa filmen för så mycket som ca 260 svenska kronor, för att se filmen nu; när den ändå kommer släppas på tjänsten om två månader utan extra kostnad...?

I mina ögon är 260 kr en fullständigt hutlös kostnad; i synnerhet när det bara handlar om att komma åt filmen via en streamingtjänst, och utan möjlighet att få filmen som en användbar videofil. :(

Om filmen släpps även på andra plattformar är det ju en liten annan femma, framförallt sådana där det är realistiskt att kunna ta bort DRM-skyddet - för då kan man ju faktiskt påstå att man äger filmen och kan se den överallt (även utan tillgång till Internet), till skillnad från Disney+-alternativet där man ju bara kan streama filmen så länge man faktiskt fortfarande abonnerar på Disney+; med andra ord kan man inte påstå att man faktiskt äger filmen även efter att man "köpt" den...

Själv hoppas jag dock att Mulan kommer att släppas på Blu-Ray, eller åtminstone DVD; då jag verkligen föredrar att äga filmer fysiskt. Jag kan inte se att Disney har offentliggjort något hittills om planer på fysiska medier, men med en sådan här påkostad storfilm vore det väl anmärkningsvärt om den inte skulle släppas på DVD/Blu-Ray förr eller senare...