Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Quiz

Startat av Mathilda Gustafsson, 31 augusti 2020 kl. 22:38:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 september 2020 kl. 18:54:31
Okej, vill ni ha svaret? Varsågoda, det är Björn Bengtsson. Kan ni nu med facit i hand lista ut vilka karaktärer som de olika ledtrådarna pekar på? Vill bara kolla det först innan jag förklarar.
Kan du vara någon från spider-verse kanske

MOA

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 september 2020 kl. 18:54:31
Okej, vill ni ha svaret? Varsågoda, det är Björn Bengtsson. Kan ni nu med facit i hand lista ut vilka karaktärer som de olika ledtrådarna pekar på? Vill bara kolla det först innan jag förklarar.
Har aldrig hört talas om honom

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 19:06:05
Kan du vara någon från spider-verse kanske

Ja, han medverkar i Spider-Verse som Kingpin, även känd som Wilson Fisk

Citat från: MOA skrivet  6 september 2020 kl. 19:06:47
Har aldrig hört talas om honom

Inte? Svenska rösten till Maui i Vaiana, ringer det några klockor?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Simon Axelsson

Förlåt om jag stör, men är det ingen som vill veta vad alla de olika "ledtrådarna" i min gåta refererade till? Ni vet ju redan vem jag syftade på såklart, men det kan väl vara kul och få gåtan förklarad...

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 september 2020 kl. 20:14:47
Förlåt om jag stör, men är det ingen som vill veta vad alla de olika "ledtrådarna" i min gåta refererade till? Ni vet ju redan vem jag syftade på såklart, men det kan väl vara kul och få gåtan förklarad...
I'm all ears

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 20:17:07
I'm all ears

Citat
Sonen till själv är ett riktigt svin, tom i bollen langar han vapen med ett flin. Om ni letar under stenar lär ni finna en riktigt jäkla fena.

* Sonen till sig själv är Eret, son av Eret i de två sista Draktränaren.

* Ett riktigt svin, i ordets rätta bemärkelse, är Garry, en gris, i The Angry Birds Movie 2, men Kingpin i Spider-Verse refereras även till som ett svin, så två på den.

* Tom i bollen är Tom i Tintins Äventyr: Enhörningens Hemlighet, vilket mer av en namnhint än en ledtråd till personligheten.

* Langar vapen antar jag att hantlangarnas ledare i Förskräckliga Snömannen gör, men annars räcker ju "langar" långt nog då det är en del av karaktärsbeskrivningen, karaktären verkar egentligen heta Victor.

* Vapen kan referera till Blaster i G-Force om man vill se det så, ordet blaster kan ju syfta på en sorts skjutvapen.

* Stenar refererar både till det faktum att Dwayne "The Rock" Johnson gör originalrösten till Maui i Vaiana, den roll som jag tror Björn är mest känd för, men han har ju även dubbat karktären Agent Stehn i årets Sonic The Hedgehog. Just under stenar kan man ju se som en referens till det faktum att Maui när han introduceras verkar ha bott i en grotta sen ni vet vad hände.

* En riktig fena kan man ju säga att Maui är eller har en riktig jäkla fena, han kan ju förvandla sig till diverse fiskar och andra havslevande djur, under filmens gång, oftast en haj. Björn har ju som sagt även dubbat Kingpin i Spider-Verse, eller om man vill använda karaktärens riktiga namn, Wilson Fisk, och en fisk har som vi vet fenor.

Flin är som ni ser mer av ett rim än en ledtråd, men tycker man att Tom eller hantlangarn Victor flinar mycket, kan det ju funka.

Hur som helst, det var väl alla förutom typ 2 av Björns dubbroller i en och samma gåta?

Steffan Rudvall

En man som ropar
En man som spelar nästan alla toner
Sjunga som cowboy eller astronaut det kan han

Vem är det jag söker?

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 20:55:32
En man som ropar
En man som spelar nästan alla toner
Sjunga som cowboy eller astronaut det kan han

Vem är det jag söker?

Mikael Roupé? Du brukar ju använda dig av namnhintar (ropar) och Mikael sjunger väl ledmotivet till Toy Story där huvudkaraktärerna är en cowboyleksak och en astronautaktig leksak? Med tanke på hur ofta jag haft fel, lär jag väl inte ha rätt nu heller

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 september 2020 kl. 21:11:57
Mikael Roupé? Du brukar ju använda dig av namnhintar (ropar) och Mikael sjunger väl ledmotivet till Toy Story där huvudkaraktärerna är en cowboyleksak och en astronautaktig leksak? Med tanke på hur ofta jag haft fel, lär jag väl inte ha rätt nu heller
Faktiskt så har du helt rätt men hur tänkte du om meningen En man som spelar nästan alla toner

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 21:13:42
Faktiskt så har du helt rätt men hur tänkte du om meningen En man som spelar nästan alla toner

Faktum är att jag inte tänkte på den särskilt mycket, dock verkar han ju vara artist, så kan du varit det du refererade till?

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 september 2020 kl. 21:17:05
Faktum är att jag inte tänkte på den särskilt mycket, dock verkar han ju vara artist, så kan du varit det du refererade till?
Egentligen så refererar jag till att han spelar nästan alla Looney Tunes

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 21:17:45
Egentligen så refererar jag till att han spelar nästan alla Looney Tunes

Ja, såklart! Det hade jag nästan helt glömt

Steffan Rudvall

En hund som för sin son gör vad som helst

En släkting till unge Hercules har denna person också dubbat

Kanske en man som inte lever i vår tid

Ett litet kryp som vi träffar vid varje juletid

Vem är det jag söker?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2020 kl. 21:25:06
En hund som för sin son gör vad som helst

En släkting till unge Hercules har denna person också dubbat

Kanske en man som inte lever i vår tid

Ett litet kryp som vi träffar vid varje juletid

Vem är det jag söker?

Kan det vara Jan Modin?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 september 2020 kl. 21:30:07
Kan det vara Jan Modin?
Ja det stämmer att det är Jan :)
Vem tror du jag refererar till när jag skriver En släkting till unge Hercules har denna person också dubbat