Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney channel

Startat av Lisa, 6 maj 2009 kl. 18:29:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Idag kom DVD:n med Projekt Prinsessa, och tyvärr var den inte till någon alltför stor hjälp då det inte var så många rollfigurer som satts ut. Men av det som stod stämde mina gissningar till 100%. Det här är den utsatta rollistan:

Carter - Vendela Palmgren
Rosalinda / Rosie - Elina Raeder
Ed - Oskar Nilsson
PSP-chefen - Annica Edstam
General Kane - Joachim Bergström
Chelsea - Sanna Sundqvist
Brooke - Linda Åslund
Mason - Fredrik Hiller

Övriga står bara i grupp under "Övriga röster". Så tyvärr får man alltså inte veta vem som spelar Margaret och Donny, vilket jag verkligen hade velat veta. Sannolikheten är nog stor att Margaret görs av Cecilia Skogholt som jag misstänkte, men Donny lyckas jag inte att placera in.

Som parentes kan jag nämna att DVD-utgåvan av filmen är ett par minuter längre än TV-versionen, och har en epilog i slutet som inte visats på Disney Channel.

Recensionen på Projekt Prinsessa kommer antingen om ungefär en vecka eller om ungefär två veckor; det beror på i vilken ordning jag väljer att recensera den och Hannah Montana - The Movie (som också kom idag). Just nu hinner jag nämligen bara se och recensera filmer under helgerna, och jag lär sannolikt inte hinna med mer än en dubbad film i veckan.

Lisa

Ja dom verkade ju veerkligen stämma! Vem var Mason nu igen?
Tråkigt att dom inte skrev ut fler karaktärer, hade också väldigt gärna velat veta Donny och Margret, men du har säkert rätt när det gäller Margret. Donny har som dock inte heller nån aning om tyvärr..Fanns en del namn i creditlistan jag inte känner till så bra och inte kan placera in..

Kul att den är längre än den som visades på DC! Nu måste jag skaffa DVD:n!

Daniel Hofverberg

Ja, det är onekligen en del nya namn på creditlistan, och en del andra som jag heller inte är så bra på att känna igen. När jag ser om filmen inför recensionen ska jag lyssna om jag lyckas att placera in fler röster - åtminstone Jesper Adefelt och Maria Rydberg bör inte vara alltför svåra att känna igen.

Utöver de som officiellt crediterats på DVD:n, så är jag i alla fall 100% säker på att Rosalindas mamma (hon hette väl Sophia) spelas av Louise Raeder; som jag också nämnde tidigare.

Citat från: Lisa skrivet  8 september 2009 kl. 06:53:31
Vem var Mason nu igen?
Mason är Carters pappa.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lisa skrivet  8 september 2009 kl. 06:53:31
Tråkigt att dom inte skrev ut fler karaktärer, hade också väldigt gärna velat veta Donny och Margret, men du har säkert rätt när det gäller Margret. Donny har som dock inte heller nån aning om tyvärr..Fanns en del namn i creditlistan jag inte känner till så bra och inte kan placera in..
De senaste dagarna har jag lagt ner en del tid på att se om Projekt Prinsessa samt jämföra med andra filmer och serier, för att försöka identifiera fler rollfigurer.

Därmed är jag nu helt säker på att Margaret spelas av Marie Serneholt - det är alltså inte Cecilia Skogholt, som jag inledningsvis trodde. Cecilias röst har jag inte lyckats att känna igen i filmen, vilket är lite märkligt.

Det är också ingen som helst tvekan om att Chloe (assistenten på Prinsesskyddsprogrammet) görs av Maria Rydberg. Jag är nästan helt säker på att Maria också spelar franskalärarinnan, som medverkar i en scen direkt efter att Rosie kommit till skolan för första gången. Franskalärarinnan pratar ju nästan enbart på franska, men även de franska replikerna är dubbade så att hon gör även dessa.

Genom uteslutningsmetoden drar jag slutsatsen att Helen (busschauffören) måste göras av Sharon Dyall.

Jag tror att Donny görs av Jesper Adefelt, men jag är inte helt säker. Rösten påminner onekligen en del om Jesper, och vid vissa repliker är den mycket lik, men det är inte en så slående likhet överlag att jag kan säga med 100-procentig säkerhet.

Jag misstänker att rektorn (han som gör utropen om kandidaterna till skolbalsdrottning, etc) spelas av Andreas Rothlin Svensson, men rösten är inte så lik att jag kan avgöra med säkerhet.

Av de hyfsat stora rollerna återstår då herr Elegante (den kungliga kläddesignern i Costa Luna), som jag inte har lyckats att placera in. Av de crediterade skådespelarna kan man direkt utesluta alla utom tre - de som återstår är Christian Fex, Mikael Alsberg och Felix von Bahder. Den sistnämnda har jag aldrig ens hört talats om, och vet heller inte av något som han medverkar i, så där har jag ingenting att jämföra med. Jag vet inte ens om han är ung eller vuxen. Christian Fex och Mikael Alsberg har dock varit med i vissa dubbningar (fastän jag spontant inte kommer ihåg hur de låter), så de bör jag kunna hitta något att jämföra med för att se om någon av de stämmer in på herr Elegantes röst.

Elios

Är cecilia Skogholt släkt med Ior rösten Benke Skogholt.

Lisa

Wow du har lagt ner mycket tid. Av det du kommit fram till tycker jag det låter som du har helt rätt!! (Från vad jag minns av filmen).
Kommer du skriva en recension av filmen sen också?

Daniel Hofverberg

Jag lade faktiskt ut en recension på filmen sent igår kväll, så den bör finnas där om du kollar nu.

Citat från: Elios skrivet 23 september 2009 kl. 17:02:12
Är cecilia Skogholt släkt med Ior rösten Benke Skogholt.
Jag vet faktiskt inte - jag lyckas inte att hitta åt någonting om Cecilia Skogholt (förutom roller) vid en sökning. Men det är väl misstänkt att de är släkt, med tanke på att det inte är världens vanligaste efternamn.

Lisa

Nån som vet om Jonas-premiären på fredag kommer vara på svenska eller engelska? Serien är ju med största sannolikhet dubbad eftersom dom trailers som gjorts är det, men frågan är om fredagens avsnitt är odubbat i alla fall? Projekt Prinsessa visade dom ju dubbad version dagen efter istället... Nån som vet??

Daniel Hofverberg

Jag vet inte med säkerhet, men det är nog mest troligt att Jonas är svenskdubbad vid premiären på fredag. På senare tid har Disney oftast gått efter principen att sändningar efter 19:00 varit i svensktextad originalversion och före 19:00 i dubbad form, och Jonas sänds ju kl. 18:35. Jag gissar att det endast blir sändningen på lördag och söndag kväll kl. 20:35, som serien kommer att visas i originalversion.

Lisa

Verkar som Eddie Hultén är en av Jonas bröderna. Va kul att han är tillbaka, det var väl ett tag sen han dubbade?

Har lite svårt att placera ut vem som gör vem av bröderna. Har för mig det stod Viktor Åkerlund (?!!) och Adam Giertz (stavas?).

Daniel Hofverberg

Det var inte helt oproblematiskt att placera ut rösterna. Men det måste vara Adam Giertz som spelar Nick, eftersom han är den enda i serien som har en röst som påminner om Adam Giertz tidigare roller. Jag tror att Eddie Hultén spelar Joe, men jag har inte hört Eddie sen han passerade målbrottet och därför är det svårt att säga med säkerhet. I så fall är det alltså Viktor Åkerblom som gör Kevins röst. Det verkar också stämma, eftersom det i övrigt verkar som att de svenska rösterna anges i samma ordning som originalskådisarna presenteras under vinjetten. Då den ordningen stämmer i de fall som jag kan identifiera, så verkar det också troligt att det gäller även Kevin och Joes röster.

Det är i alla fall utan tvekan Mikaela Tidermark som spelar Stella, Linda Åslund som spelar Macy och Dick Eriksson som gör brödernas pappa. Följaktligen är det alltså Norea Sjöquist som spelar Penny.

Det var mycket riktigt ett tag sen åtminstone jag hörde Eddie Hultén i någonting - det verkar som att han har varit borta ur branschen i några år, sen han passerade målbrottet.

Lisa

Såg att du lagt upp credits för Jonas! Jag kan inte heller komma ihåg att jag hört Eddie i nånting på jättelänge. Han måste som du säger tagit en paus från dubbningen ett tag.. Skulle aldrig känt igen rösten om jag inte visste att han var med.. Vet du om serien bara visas på fredagar? Jag ska försöka kolla denna fredag också, tycker den verkar ganska ok. Bättre än Sonnys chans tycker jag..

Daniel Hofverberg

Precis som Sonnys chans, så visas Jonas på fredagaftnar samt på lördag och söndag förmiddag (18:35 respektive 10:05). De verkar köra med antingen en eller två nya avsnitt i veckan, så minst en av lördags- och söndagsvisningarna brukar alltid vara repriser. Premiärhelgen visades nya avsnitt fredag afton samt lördag förmiddag (det var avsnitt 1 och 2 enligt amerikansk visningsordning), medan söndagsvisningen var repris från fredagen.

Jag kan tillägga att jag kom fram till rösterna genom att jämföra med Barbie - Den magiska regnbågen, där Viktor Åkerblom hade en av rollerna. Det var tyvärr inte lätt att jämföra, eftersom hans röst var ganska rejält förställd där, men rösten lät i alla fall betydligt mer lik Kevin än Joe; så därför tror jag att rollistan som ligger ute stämmer.

Personligen tycker jag att Sonnys chans är en bättre serie än Jonas, och den humorn är mer i min smak så att jag uppfattade den som både roligare och charmigare. Men jag måste medge att Jonas trots allt verkar helt okej, och värd att fortsätta se. Men nu kan mitt omdöme påverkas av att jag aldrig varit alltför förtjust i Jonas Brothers.

Elios

CitatPersonligen tycker jag att Sonnys chans är en bättre serie än Jonas, och den humorn är mer i min smak så att jag uppfattade den som både roligare och charmigare. Men jag måste medge att Jonas trots allt verkar helt okej, och värd att fortsätta se. Men nu kan mitt omdöme påverkas av att jag aldrig varit alltför förtjust i Jonas Brothers.

Du är inte ensam om det Daniel jag tycker också mer om Sonnys chans än Jonas.
Själv tycker jag man självklart ska fortsätta se Jonas för den verkar bra, jag är inte heller så förtjust i Jonas Brothers.
:-X

Lisa

Kommer Magi på Waverly place- the movie att visas med svenska röster??