Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Har Eurotroll dubbat om sig själva? De dubbade ju Snobben för Paramount också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 december 2020 kl. 00:39:43
Har Eurotroll dubbat om sig själva? De dubbade ju Snobben för Paramount också.
Nej, såvitt jag vet är det olika avsnitt och filmer som de dubbade för Paramount respektive de som de dubbade för SVT; precis som jag också skrev här ovan.

Såvitt jag kan hitta verkar dubben för SVT sannolikt ha producerats 1998, medan dubben för Paramount gjordes 2001.

Adam Larsson

Hur såg SVTs avsnittordning ut? Gick de i kronologisk ordning? Hur låter Maria Rydberg som peppiga Pia (hon spelar henne i Paramount dubbningar)?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2020 kl. 22:01:59
Tillsammans med dessa dubbade Eurotroll även långfilmerna Race for Your Life, Charlie Brown från 1977 och Bon Voyage, Charlie Brown (and Don't Come Back!!) från 1980.
Långfilmerna borde dock vara dubbade efter att de dubbade specialerna för SVT då några av rösterna är samma som på Paramounts VHS dubbningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 december 2020 kl. 13:36:46
Långfilmerna borde dock vara dubbade efter att de dubbade specialerna för SVT då några av rösterna är samma som på Paramounts VHS dubbningar.
Ja, långfilmerna dubbades 2001 tillsammans med It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown och It's the Pied Piper, Charlie Brown (som fanns med på samma VHS-utgåvor). Ena VHS-filmen innehåller alltså Race for your life, Charlie Brown tillsammans med It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown, medan den andra utgåvan innehåller Bon voyage, Charlie Brown (and don't come back!!) tillsammans med It's the Pied Piper, Charlie Brown.

Svenska titlar:
Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben
Tävla för livet, Snobben
Du är råttfångaren, Snobben
Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka

Bon voyage, Charlie Brown (and don't come back!!) släpptes tydligen på hyr-VHS 1981 av Esselte Video under den svenska titeln Heja Snobben. Jag vet i dagsläget inte om den hade svenskt tal eller svensk text. Race for your life, Charlie Brown släpptes tydligen på VHS av samma distributör 1982 under den svenska titeln Kör hårt, Snobben!. Jag har inte själv tillgång till den, men enligt Svensk Mediedatabas ska den ha varit dubbad till svenska. Om det stämmer måste det i så fall i båda fallen röra sig om en helt annan dubbning - mest troligt dubbningar gjorda speciellt för VHS-utgåvorna, då jag inte hittar något som tyder på att filmerna visats på bio i Sverige.

De två första Snobben-långfilmerna Snobben, Karl å dom (A Boy Named Charlie Brown) från 1969 och Snobben, kom hem (Snoopy, Come Home) från 1972 har tyvärr mig veterligen aldrig släppts ens på VHS; så där har de svenska dubbningarna bara visats på bio för att sen aldrig mer användas någonstans. :'(

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 13:59:25
Ja, långfilmerna dubbades 2001 tillsammans med It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown och It's the Pied Piper, Charlie Brown (som fanns med på samma VHS-utgåvor). Ena VHS-filmen innehåller alltså Race for your life, Charlie Brown tillsammans med It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown, medan den andra utgåvan innehåller Bon voyage, Charlie Brown (and don't come back!!) tillsammans med It's the Pied Piper, Charlie Brown
Är långfilmernas dubbningarna beställda av Paramount? Har specialerna som finns med på VHS utgåvorna visats på SVT med samma dubbning?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 13:59:25
De två första Snobben-långfilmerna Snobben, Karl å dom (A Boy Named Charlie Brown) från 1969 och Snobben, kom hem (Snoopy, Come Home) från 1972 har tyvärr mig veterligen aldrig släppts ens på VHS; så där har de svenska dubbningarna bara visats på bio för att sen aldrig mer användas någonstans. :'(
Har för mig att jag sett den sistnämnda på VHS

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 december 2020 kl. 14:04:10
Är långfilmernas dubbningarna beställda av Paramount?
Ja, dessa båda långfilmers svenska dubbningar beställdes av Paramount Home Entertainment.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 december 2020 kl. 14:04:10
Har specialerna som finns med på VHS utgåvorna visats på SVT med samma dubbning?
Nej, specialerna som delade VHS-utgåvor med långfilmerna har såvitt jag vet inte sänts i svensk TV, vare sig med samma eller annan dubbning.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 14:13:46
Nej, specialerna som delade VHS-utgåvor med långfilmerna har såvitt jag vet inte sänts i svensk TV, vare sig med samma eller annan dubbning.
Kan du svara på den här frågan?
Citat från: Adam Larsson skrivet  7 december 2020 kl. 13:25:27
Hur såg SVTs avsnittordning ut? Gick de i kronologisk ordning?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 december 2020 kl. 13:25:27
Hur såg SVTs avsnittordning ut? Gick de i kronologisk ordning?
Nu har jag gått igenom alla SVTs tablåer, och det här verkar ha varit SVTs officiella avsnittsordning (med de titlar som SVT använde i sina tablåer, vilket till största delen är samma som de officiella titlarna men med enstaka avvikelser):

1:   Det är kärlek det, Snobben
2:   En baseballhjälte
3:   Det är alla hjärtans dag, Snobben.
4:   Kom hem Snobben
5:   Det spelar ingen rock'n'roll, Snobben
6:   Det är ditt val, Snobben
7:   Ingen tid för kärlek, Snobben.
8:   En riktig höjdare, Snobben
9:   Snobben ute på hal is
10: Livet är en cirkus, Snobben
11: Här kommer påskbeaglen, Snobben.
12: Rena trolleriet, Snobben
13: En vacker dag hittar du henne.
14: Säg det med en sång.
15: Snobben gifter sig
16: Det var en kort sommar, Snobben.
17: Det är Den Stora Pumpan, Snobben.
18: Varför Snobben, varför?
19: Snobbens syskonträff
20: God jul, Snobben
21: Nu är det jul igen, Snobben
22: Gott nytt år, Snobben
23: Är detta farväl, Snobben?

Vanligtvis sände SVT också avsnitten/specialarna i den ordningen, men med ett undantag: De tre avsnitten med jul- och nyårstema (20 - 22) brukade SVT vanligtvis hoppa över i de ordinarie visningsomgångarna för att istället sända separat i anslutning till jul och nyår (eller åtminstone mellan 20 december och 7 januari).

Till synes är det alltså definitivt inte kronologisk ordning utifrån produktionsår, och utifrån en första snabbtitt hittar jag ingen uppenbar logik i SVTs ordning (förutom då att jul- och nyårsavsnitten ligger i anslutning till varandra).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 15:33:56
Nu har jag gått igenom alla SVTs tablåer, och det här verkar ha varit SVTs officiella avsnittsordning (med de titlar som SVT använde i sina tablåer, vilket till största delen är samma som de officiella titlarna men med enstaka avvikelser):

1:   Det är kärlek det, Snobben
2:   En baseballhjälte
3:   Det är alla hjärtans dag, Snobben.
4:   Kom hem Snobben
5:   Det spelar ingen rock'n'roll, Snobben
6:   Det är ditt val, Snobben
7:   Ingen tid för kärlek, Snobben.
8:   En riktig höjdare, Snobben
9:   Snobben ute på hal is
10: Livet är en cirkus, Snobben
11: Här kommer påskbeaglen, Snobben.
12: Rena trolleriet, Snobben
13: En vacker dag hittar du henne.
14: Säg det med en sång.
15: Snobben gifter sig
16: Det var en kort sommar, Snobben.
17: Det är Den Stora Pumpan, Snobben.
18: Varför Snobben, varför?
19: Snobbens syskonträff
20: God jul, Snobben
21: Nu är det jul igen, Snobben
22: Gott nytt år, Snobben
23: Är detta farväl, Snobben?

Vanligtvis sände SVT också avsnitten/specialarna i den ordningen, men med ett undantag: De tre avsnitten med jul- och nyårstema (20 - 22) brukade SVT vanligtvis hoppa över i de ordinarie visningsomgångarna för att istället sända separat i anslutning till jul och nyår (eller åtminstone mellan 20 december och 7 januari).

Till synes är det alltså definitivt inte kronologisk ordning utifrån produktionsår, och utifrån en första snabbtitt hittar jag ingen uppenbar logik i SVTs ordning (förutom då att jul- och nyårsavsnitten ligger i anslutning till varandra).
Blir det några kontinuitetsproblem?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 december 2020 kl. 15:41:34
Blir det några kontinuitetsproblem?
bra minne har jag inte, så att jag har en chans att minnas det - trots allt verkar Snobben inte ha sänts i svensk TV sedan december 2013, så det var ju sju år sedan... :(

Men förmodligen inte, med tanke på att det här ju (tvärtemot SVTs klassifikation) inte är en serie utan ett antal fristående Specials. De är ju alltså avsedda att ses oberoende av varandra, så det värsta som kan hända är förmodligen att årstiderna inte stämmer överens mellan de olika "avsnitten" (d.v.s. att det kanske går från vinter till sommar från ett avsnitt till nästa eller dylikt).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 15:48:04
bra minne har jag inte, så att jag har en chans att minnas det - trots allt verkar Snobben inte ha sänts i svensk TV sedan december 2013, så det var ju sju år sedan... :(

Men förmodligen inte, med tanke på att det här ju (tvärtemot SVTs klassifikation) inte är en serie utan ett antal fristående Specials. De är ju alltså avsedda att ses oberoende av varandra, så det värsta som kan hända är förmodligen att årstiderna inte stämmer överens mellan de olika "avsnitten" (d.v.s. att det kanske går från vinter till sommar från ett avsnitt till nästa eller dylikt).
Jag tänkte att eftersom alla specialerna är blandade så kan det finnas problem med karaktärer som kanske inte fanns när några av specialerna gjordes.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 december 2020 kl. 15:54:41
Jag tänkte att eftersom alla specialerna är blandade så kan det finnas problem med karaktärer som kanske inte fanns när några av specialerna gjordes.
Det är möjligt, men Snobben har ju fördelen att rollfigurerna varit relativt konstanta under lång tid; både för specialerna, TV-serier och långfilmer - inte så många som kommit och gått, utan det har ju till största delen varit samma rollfigurer hela tiden.

Men som sagt, det var alldeles för länge sedan "serien" gick på SVT för att jag ska kunna uttala mig om ev. kontinuitetsproblem med någon form av visshet. Men jag kan inte minnas att jag reagerade över något när jag följde "serien" på SVT i alla fall.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 20:47:53
Det är möjligt, men Snobben har ju fördelen att rollfigurerna varit relativt konstanta under lång tid; både för specialerna, TV-serier och långfilmer - inte så många som kommit och gått, utan det har ju till största delen varit samma rollfigurer hela tiden.

Men som sagt, det var alldeles för länge sedan "serien" gick på SVT för att jag ska kunna uttala mig om ev. kontinuitetsproblem med någon form av visshet. Men jag kan inte minnas att jag reagerade över något när jag följde "serien" på SVT i alla fall.
Är det här enda gången som SVT satt ihop en serie av något som inte är en serie?