Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney channel

Startat av Lisa, 6 maj 2009 kl. 18:29:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lisa

jag hoppas också att dom börjar visa lite mer nya avsnitt snart!! Magi på Waverly Place och Hannah Montana, Sonnys, men borde dom inte visa nya Suite life on Deck också snart? Det har ju kommit ut en hel del från nya säsongen i USA i alla fall.

Daniel Hofverberg

Du har helt rätt i att även Det ljuva havslivet inte visats mycket nya avsnitt av på sistone. Där har det visserligen visats nya avsnitt lite då och då (senast för ca tre veckor sen), men det var ju flera månader sen de regelbundet visade nya avsnitt senast. Jag hoppas att de kör igång med nya avsnitt snart. Dessutom är det ju lite riskabelt att då och då visa nya avsnitt medan 80% av alla avsnitt är repriser, för då är ju risken överhängande att folk missar de fåtal nya avsnitt som faktiskt visas.

Lisa

Ja precis, för jag har tex bara hunnit kolla då och då och alltid missat de nya avsnitten. Finns det inget sätt man kan kolla innan om det är nya eller gamla avsnitt de visar? (Gällande alla serier vill säga)

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr går det inte att veta i förväg om Disney Channel visar nya eller gamla avsnitt. Där är det tyvärr mer regel än undantag att blanda nya och gamla avsnitt huller om buller, och ofta även blanda helt olika säsonger och avsnitt till synes utan logik. Det är just en av de största nackdelarna med kanalen...

Det enda undantaget just nu är Jonas, som visas konstant nya avsnitt varje fredag (med repris lördag förmiddag), och dessutom visas till största delen i rätt ordning. Även Sonnys chans har såvitt jag vet visats i rätt ordning, förutom då att de nu visat repriser från början igen, så förhoppningsvis betyder det att de börjar om med nya avsnitt när den här reprisomgången är klar (vilket borde bli om 1 - 2 veckor).

Lisa

Är det nån som vet när nya avsnitt av det ljuva havslivet ska börja sändas? Jag hade för mig att jag hört reklam på DC om att det skulle vara idag, men det varkade ju vara ett gammalt avsnitt..??

Daniel Hofverberg

Enligt reklamen på Disney Channel verkar det tyvärr som att Det ljuva havslivet bytt kanal, och de nya avsnitten verkar tydligen bara ska visas på systerkanalen Disney XD (som tagit över efter Toon Disney). Det är mycket tråkigt och egendomligt, då Disney XD når ut till betydligt färre personer då den kanalen inte sänds i marknätet (Boxer).

Vi kan bara hoppas på att Disney Channel så småningom också börjar visa de nya avsnitten. Avsnittet på Disney Channel var mycket riktigt en repris.

Däremot har Disney Channel igår (med repris idag) börjat visa nya avsnitt av Magi på Waverly Place, för första gången på ett par månader. Nu handlar det om de säsong 2-avsnitt som tidigare hoppats över, fastän de sista avsnitten i säsong 2 redan visats (av någon outgrundlig anledning).

Lisa

Jaha det var därför. Fattade aldrig att det var på XD det skulle sändas på. Va synd! Jag har visserligen XD, men som du säger är det fler som har Disney Channel än Disney XD. Plus att jag missade dagens avsnittet idag..

Konstigt att dom hoppar över avsnitt och visar dom senare.. men hellre att dom visar dom senre än inte alls iof. Från och med imorgon får jag kolla på Det Ljuva Havslivet också.

Elios

Kommer filmen Starstruck som ska ha prämiär snart att bli dubbad till svenska? ::)

Daniel Hofverberg

Jag har inte hört något om det, men ärligt talat räknar jag kallt med att Starstruck har dubbats till svenska, och att filmen kommer att visas parallellt i både originalversion och dubbad version. Jag skulle bli förvånad om den inte skulle dubbas, med tanke på den hysteri som Disney Channel numera uppvisar vad gäller dubbning.

Filmen har för övrigt premiär den 28 maj, så än är det ju några veckor kvar, varför det nog inte går att få reda på något med säkerhet så här fort. De trailers som visas för filmen så här långt har i alla fall varit i otextad originalversion med svensk speaker.

Elios

Såg just den svenska versionen av Starstruck och tyckte inte den var bättre en orignalet även om jag tyckte dubbningen var bra.

Dessa röster var med men kunde inte pricka in alla röster i respektive karaktär:

Christopher Wilde-Johan Hillgren
Jessica Olson-Sandra Kassman
Sara Olson-Emma Lewin
Brandon Smith-Johan Ekelund
Alexis-Mikaela Tidermark
Libby Lam-Susanne Barklund
AJ-Annika Barklund
Dean Olson-Steve Kratz
Howard-Stephan Carlsén
Alan Smith-Mattias Knave

Andra röster som medverkade var:

Anita Molander, Anna Rothlin, Anna Rydgren, Daniel Sjöberg, Mikael Alsberg och Viktor Åkerblom

Dialogregissör:
Maria Rydberg

Översättare:
Mats Wänblad/ Mediaplant

Inspelningsstudio:
Sun Studio A/S

Inspelningstekniker:
Robin Rönnbäck

Projektledare:
Emma Liljeqvist

Svensk Mix:
Henrik Vindeby

Kreativ ledning:
Vibeke Clod

Svensk version producerad av:
DISNEY CHARACTER VOICES INTERNATIONAL INC

Är det någon med som vet om filmen Harriet the Spy: Blog Wars (tror jag den hette) ska bli dubbad till svenska?

Daniel Hofverberg

Jag missade tyvärr den dubbade versionen i förmiddags då min digitalbox krånglade, så jag tackar så mycket för listan.

Dessbättre släpps ju Starstruck på DVD redan nu på onsdag - förhoppningsvis innehåller DVD:n kompletta dubbcredits så vi får veta de resterande rollfigurerna redan då. Imorgon visas även filmen i repris, och jag hoppas att det är den dubbade versionen även då så jag får möjlighet att kolla upp den.

Jag såg i alla fall originalversionen igår kväll, och jag tycker det är en riktigt bra film.

Daniel Hofverberg

Tyvärr var det inte den dubbade versionen av Starstruck som visades i söndags på Disney Channel, men nu har filmen i alla fall släppts på DVD och jag har fått recensionsex. Jag har inte hunnit se den än, så jag återkommer med närmare omdöme.

Den svenska creditlistan var i alla fall en intressant läsning. Efter att Disney alltför ofta haft bristfälliga rollistor där bara de största rollerna specificerats och resten enbart angivits i grupp, så verkar de nu ha beslutat sig för att gå så långt åt andra hållet som det överhuvudtaget är möjligt. DVD-utgåvan av Starstruck innehåller nämligen en helt komplett rollista med samtliga rollfigurer som medverkar i filmen specificerade; hur små roller det än må vara. Den svenska creditlistan tog upp hela 7 fulla textskärmar, och totalt 71 rollfigurer (!).

Lustigt nog var studiocreditsen däremot mer kortfattade än på Disney Channel - på DVD:n anges endast regissör, översättare och dubbstudio; så varken tekniker, projektledare eller kreativa ledaren står utsatt. Men dessbättre hade du ju lyckats skriva upp allt detta från Disney Channels sändning, så att vi vet allt det.

Tyvärr vet jag inte om Harriet the Spy kommer att dubbas eller inte, men eftersom det är en äldre film från 1996 så gissar jag att den förmodligen inte kommer att dubbas. Hittills verkar Disney Channel bara dubba nyare Disney Channel-filmer som också kommer att släppas på DVD, och jag misstänker att den här filmen inte är tillräckligt stor eller känd för att släppas på DVD i Sverige. Det är dock inte omöjligt att den trots allt kommer att dubbas, för jag ser i tablån att filmen visas både på fredag kväll och lördag förmiddag; och förmiddagsvisningar brukar ju ofta vara reserverade åt dubbade versioner. Vi får väl se på lördag...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2010 kl. 03:08:08

Tyvärr vet jag inte om Harriet the Spy kommer att dubbas eller inte, men eftersom det är en äldre film från 1996 så gissar jag att den förmodligen inte kommer att dubbas. Hittills verkar Disney Channel bara dubba nyare Disney Channel-filmer som också kommer att släppas på DVD, och jag misstänker att den här filmen inte är tillräckligt stor eller känd för att släppas på DVD i Sverige. Det är dock inte omöjligt att den trots allt kommer att dubbas, för jag ser i tablån att filmen visas både på fredag kväll och lördag förmiddag; och förmiddagsvisningar brukar ju ofta vara reserverade åt dubbade versioner. Vi får väl se på lördag...

Jaså visste inte att filmen var från 1996 trodde det var en ny film med hon som spelar Harper i Magy på Waverly Place.

Daniel Hofverberg

Vid närmare efterforskning visade det sig att det finns två filmer med mycket snarlika titlar - Harriet the Spy från 1996 och Harriet the Spy: Blog Wars från 2010. I den sistnämnda är det mycket riktigt Jennifer Stone som spelar huvudrollen; i den tidigare filmen görs huvudrollen av Michelle Trachtenberg (hon som spelade Dawn i Buffy the Vampire Slayer).

Det är den äldre filmen från 1996 som ska visas nu under helgen. Jag vet inte om 2010 års film kommer att visas i Sverige eller inte - den finns i alla fall inte med i Disney Channels filmlista för juni månad. Skulle den visas (vilket väl förhoppningsvis bara är en tidsfråga), så är det nog större chans att den dubbas. Filmen från 1996 är inte ens gjord av Disney Channel, utan är en Nickelodeon/Paramount-film, så den lär med 95% säkerhet inte dubbas.

Daniel Hofverberg

Det visade sig märkligt nog att inte ens Disney själva verkar hålla isär de båda filmerna. Det var nämligen 2010 års film Harriet the Spy: Blog Wars med Jennifer Stone som visades på Disney Channel, trots att både deras egna tablåer och EPG:n (elektroniska programguiden) angav "Familjekomedi från 1996 med Michelle Trachtenberg"; något som alltså inte alls stämde... Minst sagt egendomligt.

Då är det väl en lite större chans att filmen återges i svenskdubbad form under lördagssändningen, men min personliga gissning är nog att den trots detta inte kommer att dubbas.