Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Prinsessan och de elaka trollen

Startat av moviefan, 1 januari 2013 kl. 15:59:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Erika skrivet 12 januari 2021 kl. 20:52:24
Det hände ibland att Wendros använde befintliga dubbningar istället för att beställa nya, t. ex. gav de ut animéfilmerna Svansjön och Tummelisa på nytt med samma dubbningar som ursprungligen beställdes av en annan distributör.

Känner tyvärr inte till så mycket om dem, men Daniel kan nog berätta mer.

Jag vill köpa den dubben avTummelisa på dvd !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 12 januari 2021 kl. 18:05:54
Inte så säkert, runt 1994 började andra dubba för Wendros - Audio Sweden, t. ex.
Innan Wendros började anlita Audio Sweden, så anlitade de till stor del FTM Produktion AB för sina dubbningar - ett företag som grundades 1988 med Kjell Ove Jansson som ägare och VD (som brukade crediteras som "Kjelle Jansson"). Det företaget finns för övrigt kvar än idag, men jag har ingen aning vad de sysslar med nuförtiden då jag inte kan minnas att jag sett till något som de dubbat på decennier...

Citat från: Erika skrivet 12 januari 2021 kl. 20:52:24
Känner tyvärr inte till så mycket om dem, men Daniel kan nog berätta mer.
Tyvärr vet jag ingenting om Audio Sweden. :(

Jag undrar dock om det är eller har varit samma företag som FTM Produktion, i och med att det förekommit flera fall där en utgåva crediterar FTM Produktion för en dubbning medan andra utgåvor crediterar Audio Sweden för exakt samma dubbning - däribland Candy Candy (från just Wendros), där det står olika tekniker och dubbningsstudior på de äldre och de nyare VHS-utgåvorna (FTM på de äldre och Audio Sweden på de nyare utgåvorna)...? ???

Men för Wendros är nog FTM Produktion och/eller Audio Sweden en bra gissning, under förutsättning att det verkligen var de som släppte filmen först så att de inte köpte in dubbningen från någon annan...

MOA

Jag kallar denna även för min egna titel Prinsessan & Trollet