Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Stämmer alldeles utmärkt, både Denver, den siste dinosaurien och Kapten N släpptes av Wendros (och båda har även visats på FilmNet). Musikservice gav väl mest ut produktioner från Hanna-Barbera och Ruby-Spears? Ja, och så någon enstaka produktion från andra som Filmation, t. ex. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 21 januari 2021 kl. 11:22:43
Stämmer alldeles utmärkt, både Denver, den siste dinosaurien och Kapten N släpptes av Wendros (och båda har även visats på FilmNet). Musikservice gav väl mest ut produktioner från Hanna-Barbera och Ruby-Spears? Ja, och så någon enstaka produktion från andra som Filmation, t. ex.
Precis. Ett frågetecken är ju dock de avsnitt av Denver, den siste dinosaurien som inte släpptes på VHS av Wendros - för trots allt var det väl långt ifrån alla 50 avsnitt som släpptes på VHS...? Var det Wendros som ändå beställde dubbning av alla avsnitt på en gång, eller beställde FilmNet tilläggsdubb av ännu ej dubbade avsnitt ett par år senare i samband med att de sände serien...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2021 kl. 11:51:54
Precis. Ett frågetecken är ju dock de avsnitt av Denver, den siste dinosaurien som inte släpptes på VHS av Wendros - för trots allt var det väl långt ifrån alla 50 avsnitt som släpptes på VHS...? Var det Wendros som ändå beställde dubbning av alla avsnitt på en gång, eller beställde FilmNet tilläggsdubb av ännu ej dubbade avsnitt ett par år senare i samband med att de sände serien...?

Bra fråga! Jag misstänker Denver, den siste dinosaurien måste ju blivit dubbad i minst två omgångar, tänker främst på Steve Kratz tog ju över rollen som Shades efter Fredrik Dolk i senare avsnitt.

Jag misstänker detsamma med Kapten N, vi vet att Wendros gav ut åtminstone hela säsong 1 + första avsnittet från säsong 2 på vhs och det verkar som resten av säsong 2 sändes på FilmNet.

Ursäktar även för OT...

MOA

Citat från: Erika skrivet 21 januari 2021 kl. 12:14:26
Bra fråga! Jag misstänker Denver, den siste dinosaurien måste ju blivit dubbad i minst två omgångar, tänker främst på Steve Kratz tog ju över rollen som Shades efter Fredrik Dolk i senare avsnitt.

Jag misstänker detsamma med Kapten N, vi vet att Wendros gav ut åtminstone hela säsong 1 + första avsnittet från säsong 2 på vhs och det verkar som resten av säsong 2 sändes på FilmNet.

Ursäktar även för OT...
Ja men vet att 3:e säsongen aldrig sänts i Sverige

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2021 kl. 02:25:47
Nja, vi misstänker att Musikservice dubbningar gjordes av Kit & Co. AB i Videobolagets studior, men några säkra belägg för det finns inte. Utifrån tidsperioden, skådespelarna och vissa andra faktorer känns det troligt att det kan ha varit Kit & Co., men det är långt ifrån 100-procentigt.

Jag ska försöka få tag i någon av skådespelarna som brukade förekomma i Musikservice filmer, för att höra om de råkar minnas något om i vilken studio de gjordes. :)

Såvitt jag vet släppte Musikservice i alla fall tre VHS-filmer med Familjen Flinta (med reservation för att det kan finnas någon som jag inte känner till och som inte finns representerad i Svensk Mediedatabas):

Familjen Flinta - Fred och Barney som privatdeckare
Innehåller två avsnitt av Familjen Flinta:
Säsong 2, avsnitt 5:   Fred Flintstone Woos Again
Säsong 2, avsnitt 7:   The Soft Touchables

Familjen Flinta och Hollyrockstjärnan Rock Quarry
Innehåller två avsnitt av Familjen Flinta:
Säsong 1, avsnitt 9:   The Engagement Ring
Säsong 2, avsnitt 6:   The Rock Quarry Story

Hanna-Barbera personliga favoriter - The Flintstones
Innehåller fyra avsnitt av Familjen Flinta, varvat med lektordubbade introduktioner av William Hanna och Joseph Barbera (precis som de andra 4 filmerna med Hanna-Barberas personliga favoriter som Musikservice släppte):
Säsong 1, avsnitt 5:   The Split Personality
Säsong 3, avsnitt 23: The Blessed Event
Säsong 4, avsnitt 1:   Ann Margrock Presents
Säsong 6, avsnitt 10: The Stonefinger Caper

Plus som sagt Fred, Barney, Wilma och Betty som tonåringar, som innehöll avsnitt av The Flintstone Kids; som ju nämnts nyligen i annan tråd.

Kanal 10 släppte som sagt 3 VHS-filmer, se lista här ovan. :)

Tror du man kan hitta dom begagnat ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 12:10:54
Hej Daniel video länken var tydligen från säsong 1, det är avsnitt 19. Betyder det att det är säsong 1 i Sverige? Är det i familjen flinta mediadubb dvd utgåva? Tydligen så är det säsong 1 avsnitt 23 i USA. Vilken säsong är det då i Sverige?
The Tycoon räknas till säsong 1 i alla länder i världen och med alla kända avsnittsnumreringar. Enligt ursprunglig visningsordning är det avsnitt 22, och jag tror att det är samma avsnittsnummer även om man utgår ifrån produktionsordning. Möjligen kan det tänkas finnas andra numreringar där det avsnittet har andra avsnittsnummer, men det är hursomhelst mig veterligen alltid säsong 1.

Det avsnittet har alltså inte släppts på DVD i Sverige, utan det är bara TV-sändningar (Boomerang, Cartoon Network, TV4, TV4 Komedi eller TV3) som gäller för att få tag i det avsnittet. :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 12:44:43
Du har inte det avsnittet? Kan du skriva dom saknade 5 avsnitten från säsong 1 med titlarna på engelska?
Jag tror att jag ska ha det avsnittet inspelat från Boomerang. :)

Såvitt jag vet är det bara följande avsnitt jag saknar från säsong 1 av Familjen Flinta:
Säsong 1, avsnitt 4: No Help Wanted
Säsong 1, avsnitt 6: The Monster from the Tar Pits

Är det någon som har något av dessa avsnitt, så vore det mycket uppskattat; då jag i åratal haft planer på att synka svenskt ljud till utländsk DVD-bild för hela säsong 1; men alltså saknar dessa två avsnitt. :) Av dessa avsnitt finns alltså bara en svensk dubbning, så det spelar ingen roll varifrån inspelningarna kommer.

Men av säsong 3, 4, 5 och 6 är det ju tyvärr betydligt mer jag saknar med Media Dubbs respektive Mediadubb Internationals dubbningar (och av säsong 5 och 6 mycket jag saknar av Sun Studios originaldubb också)... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 13:18:26
Synd att säsong 1 inte gavs ut på dvd i Sverige samtidigt med säsong 2 mediadubb. 60 avsnitt skulle vara bättre.
Ja, det är väldigt olyckligt - i synnerhet då säsong 1 ju faktiskt har släppts på DVD i Norge och Danmark; med en utgåvan som tyvärr "bara" har norskt, danskt, tyskt och engelskt tal. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2021 kl. 14:37:09
Ja, det är väldigt olyckligt - i synnerhet då säsong 1 ju faktiskt har släppts på DVD i Norge och Danmark; med en utgåvan som tyvärr "bara" har norskt, danskt, tyskt och engelskt tal. :(
Varför int i Sverige?

gstone

Tror ni det går att hotta VHS filmerna med dom äldre dubbningar av serien Secend Hand ?

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 22:38:41
Saken är dom avsnitten som finns på VHS finns också på dvd med mediadubb, vissa VHS utgåvor har sun studio dubbning från säsong 3 & 4.

Jag menar dom ännu 'äldre från Kannal 10 och Videobolagets dubbningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 januari 2021 kl. 03:14:05
Daniel varför söker du up sun studio dubbningen? Den är ingenting jämfört med mediadubb, och på tal om det när var det sist dom visade familjen flinta mediadubb på tv?
Av den anledningen att jag vill ha serien komplett med båda dubbningarna.

Av de säsonger som finns två dubbningar var det nog 1997 - 1998 på TV3 som Mediadubb Internationals dubbning senast sändes på TV; men då troligen bara säsong 5 och 6. Så säsong 3 - 4 har förmodligen inte sänts med Media Dubbs dubbning sedan runt 1992 - 1993; möjligen att repriser kan ha gått lite senare än så.

Men säsong 1 och 2 var det förstås bara något år sedan de senast sändes på TV med Media Dubbs dubbning. :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 23:10:33
Daniel när det gäller säsong 1 så fanns dom 23 avsnitten på dreamfilm. Undrar vart dom andra 5 avsnitten var?
Det får du väl fråga dem om...? Jag har aldrig besökt sådana olagliga sajter, och tänker inte börja nu heller.

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2021 kl. 20:31:26
Tror ni det går att hotta VHS filmerna med dom äldre dubbningar av serien Secend Hand ?
Det mesta går nog att hitta på second hand-affärer om man har tålamod och kollar då och då. Jag har då sett flera av Kanal 10s och Musikservice VHS-utgåvor på second hand-affärerna i Skellefteå liksom på Tradera, så förr eller senare bör nog de flesta av dem dyka upp. :)

Själv tror jag att jag ska ha de tre VHS-utgåvorna från Kanal 10 i min ägo, men av Musikservice utgåvor tror jag bara att jag har Hanna-Barbera personliga favoriter - Familjen Flinta. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 januari 2021 kl. 05:12:12
Men annars hur ser det ut med VHS? Med tanken på att dom avsnitten som finns på VHS finns ju utgiven på dvd?
Om vi bortser från VHS-utgåvorna från Musikservice, Kanal 10 och VCM (som har unika dubbningar som inte använts någon annanstans), så har Egmont Film släppt 5 VHS-utgåvor med "vanliga" TV-dubbningar - tre kassetter med Sun Studios dubbning och två kassetter med Media Dubbs dubbning. Med reservation för misstag, så tror jag det här är de avsnitt som finns på respektive kassett:

Dino blir filmstjärna (Media Dubbs dubbning):
Säsong 3, avsnitt 1:   Dino Goes Hollyrock   
Säsong 4, avsnitt 4:   Dino Disappears

Fred slår till igen (Media Dubbs dubbning):
Säsong 3, avsnitt 7:   The Buffalo Convention
Säsong 2, avsnitt 26: Trouble-in-Law

Pappas ögonsten (Sun Studios dubbning):
Säsong 4, avsnitt 12: Daddy's Little Beauty

Filmstjärna i Hollyrock (Sun Studios dubbning):
Säsong 6, avsnitt 3:  The Return of Stony Curtis
Säsong 4, avsnitt 1:  Ann-Margrock Presents

Familjen Flinta räddar julen (Sun Studios dubbning):
Säsong 5, avsnitt 15: Christmas Flintstone
plus den halvtimmeslånga Hanna-Barbera-filmen The Town Santa Forgot från 1993 (har mig veterligen aldrig visats i svensk TV, utan är nydubbad för VHS-utgåvan)

Har jag inte tänkt fel i hastigheten så är det alltså Fred slår till igen, som är intressant; som innehåller ett avsnitt från säsong 4 med Media Dubbs originaldubb, som på den norsk-danska DVD-utgåvan innehåller Sun Studios omdubb. Plus Filmstjärna i Hollyrock som innehåller ett avsnitt från säsong 6 och Familjen Flinta räddar julen som innehåller ett avsnitt från säsong 5 - båda är avsnitt som aldrig släppts på DVD (men alltså med Sun Studios originaldubb). De övriga två VHS-utgåvorna (och övriga avsnitt på de nämnda kassetterna) innehåller alltså samma avsnitt och dubbningar som släppts på DVD; antingen på den svenska säsong 2-boxen, den ungerska säsong 3-boxen eller den norsk-danska säsong 4-boxen. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2021 kl. 06:44:25
Om vi bortser från VHS-utgåvorna från Musikservice, Kanal 10 och VCM (som har unika dubbningar som inte använts någon annanstans), så har Egmont Film släppt 5 VHS-utgåvor med "vanliga" TV-dubbningar - tre kassetter med Sun Studios dubbning och två kassetter med Media Dubbs dubbning. Med reservation för misstag, så tror jag det här är de avsnitt som finns på respektive kassett:

Dino blir filmstjärna (Media Dubbs dubbning):
Säsong 3, avsnitt 1:   Dino Goes Hollyrock   
Säsong 4, avsnitt 4:   Dino Disappears

Fred slår till igen (Media Dubbs dubbning):
Säsong 3, avsnitt 7:   The Buffalo Convention
Säsong 2, avsnitt 26: Trouble-in-Law

Pappas ögonsten (Sun Studios dubbning):
Säsong 4, avsnitt 12: Daddy's Little Beauty

Filmstjärna i Hollyrock (Sun Studios dubbning):
Säsong 6, avsnitt 3:  The Return of Stony Curtis
Säsong 4, avsnitt 1:  Ann-Margrock Presents

Familjen Flinta räddar julen (Sun Studios dubbning):
Säsong 5, avsnitt 15: Christmas Flintstone
plus den halvtimmeslånga Hanna-Barbera-filmen The Town Santa Forgot från 1993 (har mig veterligen aldrig visats i svensk TV, utan är nydubbad för VHS-utgåvan)

Har jag inte tänkt fel i hastigheten så är det alltså Fred slår till igen, som är intressant; som innehåller ett avsnitt från säsong 4 med Media Dubbs originaldubb, som på den norsk-danska DVD-utgåvan innehåller Sun Studios omdubb. Plus Filmstjärna i Hollyrock som innehåller ett avsnitt från säsong 6 och Familjen Flinta räddar julen som innehåller ett avsnitt från säsong 5 - båda är avsnitt som aldrig släppts på DVD (men alltså med Sun Studios originaldubb). De övriga två VHS-utgåvorna (och övriga avsnitt på de nämnda kassetterna) innehåller alltså samma avsnitt och dubbningar som släppts på DVD; antingen på den svenska säsong 2-boxen, den ungerska säsong 3-boxen eller den norsk-danska säsong 4-boxen. :)
Man blir nog ändå lite besviken med tanken på att Norge & Danmark fick familjen flinta säsong 1 & 2 dvd utgåva med norsk och dansk ljudspår. Iallafall så var det konstigt att warner bros lämnade ut Sverige med säsong 1.

MOA

Off-Topic men jag blev omnämnd i Pixelklubben igen!