Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 februari 2021 kl. 15:31:43
Steffan kommer du börja samla scanbox dvd utgåvorna igen?
Jag har 60 & 70tals boxarna så jag tror inte det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 februari 2021 kl. 08:17:04
Jag har 60 & 70tals boxarna så jag tror inte det.
De två svenska 1960- och 1970-talsboxarna innehåller förvisso ett flertal av de avsnitt som Scanbox tidigare gett ut på DVD, närmare bestämt 10 stycken, men tyvärr långt ifrån alla.

Med reservation för misstag, så innehöll väl dessa DVD-utgåvor följande specialer:

Snobben - 1960's Collection
A Charlie Brown Christmas (1965) (fanns med på Scanbox-DVD:n Julfirande)
Charlie Brown's All-Stars (1966) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)
It's The Great Pumpkin, Charlie Brown (1966) (fanns med på Scanbox-DVD:n Halloween)
You're In Love, Charlie Brown (1967) (fanns med på Scanbox-DVD:n Kärlek)
He's Your Dog, Charlie Brown (1968) (fanns med på Scanbox-DVD:n Påsk)
It Was A Short Summer, Charlie Brown (1969) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)

Snobben - 1970's Collection
Play It Again, Charlie Brown (1971) (fanns med på Scanbox-DVD:n Valentine)
You're Not Elected, Charlie Brown (1972) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)
There's No Time For Love, Charlie Brown (1973) (fanns med på Scanbox-DVD:n Halloween)
A Charlie Brown Thanksgiving (1973) (nydubbad)
It's A Mystery, Charlie Brown (1974) (nydubbad)
It's The Easter Beagle, Charlie Brown (1974) (fanns med på Scanbox-DVD:n Påsk)

Därutöver släppte Warner Bros. några tema-DVD:er i Sverige med Snobben, som innehåller Snobben-specialer:

Happiness is Peanuts: Team Snoopy:
Lucy Must Be Traded, Charlie Brown (2003) (nydubbad)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Snoopy's Brother Spike

Happiness is Peanuts: Snoopy's Adventure
Snoopy's Getting Married, Charlie Brown (1985) (fanns med på Scanbox-DVD:n Kärlek)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Snoopy and the Giant

Charlie Brown's Christmas Tales:
Is This Goodbye, Charlie Brown? (1983) (fanns med på Scanbox-DVD:n Du är bäst, Snobben)
Charlie Brown's Christmas Tales (2002) (nydubbad)

Happiness is Peanuts: Snow Days
She's a Good Skate, Charlie Brown (1980) (fanns med på Scanbox-DVD:n Julfirande)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Sally's Sweet Babboo

Summa summarum: Med bara de två 1960's Collection och 1970's Collection är det alltså 11 specialer som saknas som Scanbox släppt på DVD. Om man räknar med nyss nämnda tema-DVD:er blir det istället 8 specialer som saknas. Närmare bestämt saknas följande avsnitt från följande Scanbox-DVD:er:

Halloween:
It's Magic, Charlie Brown

Julfirande:
Happy New Year, Charlie Brown
She's a Good Skate, Charlie Brown (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Valentine:
Be my Valentine, Charlie Brown
Life is a Circus, Charlie Brown

Påsk:
Snoopy's Reunion

Kärlek:
It's flashbeagle, Charlie Brown
Snoopy's Getting Married, Charlie Brown (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Skolstart:
Innehåller inga avsnitt som inte Warner Bros. gett ut

Du är bäst, Snobben:
You're the greatest, Charlie Brown
Someday you'll find her, Charlie Brown
Is This Goodbye, Charlie Brown? (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Alla Warner Bros. DVD-utgåvor är ju tyvärr också utgångna, men kanske inte lika svåra att få tag i som Scanbox-DVD:erna (som trots allt är äldre)...

I bl.a. USA och Storbritannien har det ju även getts ut en Snobben - 1970's Collection, Volym 2, men tyvärr hittar jag inget som tyder på att den någonsin kom ut i Sverige. :( Den innehöll 6 specialer, varav 2 av dem getts ut av Scanbox och resterande aldrig har dubbats till svenska.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 15:15:56
Är dom nya rösterna samma dubbningsbolag som SVT använde? Eurotroll eller ett annat dubbningsbolag?
Jag har för mig att vissa är dubbade av Sun Studio.

Steffan Rudvall

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 15:15:56
Är dom nya rösterna samma dubbningsbolag som SVT använde? Eurotroll eller ett annat dubbningsbolag?
De nydubbade avsnitten är gjorda av SDI Media, precis som majoriteten av dubbningar som Warner Bros. beställer nuförtiden.

Huvudrollerna görs av:
Lille Karl - Daniel Melén
Gullan - Norea Sjöquist
Linus - Julius Lindfors
Sally - Maja Nilsson
Peppiga Pia - Elina Raeder
Maja - Maja Benckert Claesson

Dubbningen är i mina ögon helt okej och fullt godtagbar, men tyvärr inte alls lika bra som Eurotrolls dubb. Men jag förmodar att det åtminstone delvis är en vanesak...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 15:22:34
Är fortfarande lite förvirrad över dom saknade specialerna på snobben scanbox dvd box set 1 & 2?
Menar du de enda två specialer som SVT sänt, men som saknas på Scanbox DVD-utgåvor? D.v.s. It's Christmastime Again, Charlie Brown och Why, Charlie Brown, Why?. Jag har tyvärr ingen aning om varför de hoppats över, men skulle gissa att det bara är en tillfällighet i och med att alla Scanbox DVD-utgåvor har lika många avsnitt; och det därför inte skulle bli jämnt fördelat med även dessa två avsnitt med...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2021 kl. 15:40:27
De nydubbade avsnitten är gjorda av SDI Media, precis som majoriteten av dubbningar som Warner Bros. beställer nuförtiden.

Huvudrollerna görs av:
Lille Karl - Daniel Melén
Gullan - Norea Sjöquist
Linus - Julius Lindfors
Sally - Maja Nilsson
Peppiga Pia - Elina Raeder
Maja - Maja Benckert Claesson

Dubbningen är i mina ögon helt okej och fullt godtagbar, men tyvärr inte alls lika bra som Eurotrolls dubb. Men jag förmodar att det åtminstone delvis är en vanesak...
Menar du de enda två specialer som SVT sänt, men som saknas på Scanbox DVD-utgåvor? D.v.s. It's Christmastime Again, Charlie Brown och Why, Charlie Brown, Why?. Jag har tyvärr ingen aning om varför de hoppats över, men skulle gissa att det bara är en tillfällighet i och med att alla Scanbox DVD-utgåvor har lika många avsnitt; och det därför inte skulle bli jämnt fördelat med även dessa två avsnitt med...
Undrar varför Elina inte fick spela Maja som i Eurotrolls dubbningar.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 februari 2021 kl. 15:46:53
Undrar varför Elina inte fick spela Maja som i Eurotrolls dubbningar.
För att hon var ett barn när Eurotroll gjorde sina dubbningar.

Daniel Hofverberg

Ärligt talat tror jag inte ens att rollbesättarna på SDI Media hade sett Eurotrolls dubbning eller hade en aning om vilka röster som förekom där; kanske inte ens känt till att den existerade...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2021 kl. 16:32:56
Ärligt talat tror jag inte ens att rollbesättarna på SDI Media hade sett Eurotrolls dubbning eller hade en aning om vilka röster som förekom där; kanske inte ens känt till att den existerade...
Hur är översättningen i dessa dubbningar jämfört med Eurotrolls? Säger Maja magistern?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 16:56:02
Nej menar dom avsnitten som saknas från scanbox. Hur många avsnitt är det totalt på scanbox utgåvorna ut av hela serien? Eurotroll dubbning naturligtvis.
Eurotroll dubbade 23 avsnitt och av dessa finns 21 på scanbox. Sen finns det en massa avsnitt som aldrig har dubbats.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 17:44:47
Ok, då är det en lättnad, ska försöka samla in resten av dvd utgåvorna av snobben scanbox utgåvorna.

Men vad händer då med dom saknade avsnitten? Var det bara 23 avsnitt som blev dubbad till svensk?
Eurotroll dubbade 23 sen har andra avsnitt dubbats av andra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 februari 2021 kl. 16:58:11
Eurotroll dubbade 23 avsnitt och av dessa finns 21 på scanbox. Sen finns det en massa avsnitt som aldrig har dubbats.
Plus ytterligare två "avsnitt" (specialer) som Eurotroll dubbat för VHS-utgåvor, och som bara finns att tillgå på VHS.

Det rör sig alltså om It's the Pied Piper, Charlie Brown (2000) och It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown (1997), som släppts på VHS av Paramount Home Entertainment tillsammans med långfilmerna Bon Voyage, Charlie Brown (and Don't Come Back!!) och Race for Your Life, Charlie Brown. De hade ju inte exakt samma röster som i SVT-dubben, men icke desto mindre dubbade av Eurotroll (några år senare än SVT-dubben gjordes).

För att få tag i dessa måste man alltså få tag i de två VHS-utgåvorna, som Paramount släppte 2001.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 21:35:36
Vad heter dom?
VHS-utgåvorna hette helt enkelt:

Du är råttfångaren, Snobben/Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka

respektive

Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben/Tävla för livet, Snobben

D.v.s. de svenska titlarna av båda ingående filmer.

VHS-utgåvorna hade tudelade omslag, där den övre halvan var en bild från den ena ingående filmen och den undre halvan var en bild från den andra filmen - om jag inte minns fel tror jag att långfilmen var den undre bilden i båda fallen. Både filmerna innehöll alltså en långfilm och en halvtimmes-featurette. Så en speltid på drygt en och en halv timme per kassett, alltså.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 23:49:43
Kan du visa en bild på båda omslagen?
Jag tror att jag ska ha båda filmerna, men har de inte tillgängliga här och nu. Jag lyckas tyvärr inte heller hitta åt bilder på omslagen på nätet. :(

Jag ska se om jag lyckas hitta åt mina exemplar (om jag nu har dem), så kan jag i så fall ta kort på dem. :)

Steffan Rudvall