Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2021 kl. 09:32:16
Så den här vhs bandet innehåller dom 2 dubbade filmerna?
Den VHS-kassetten innehåller (som det ser ut) en halvtimmesspecial och en långfilm.

Sen är det alltså en till kassett med liknande utseende (samma idé med två bilder under och över) som innehåller halvtimmesspecialen Du är råttfångaren, Snobben samt långfilmen Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2021 kl. 10:01:48
Är dubbningen eurotroll eller ett annat dubbningsbolag?
Alla fyra filmer (två kassetter) är dubbade av Eurotroll med samma röster. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2021 kl. 10:25:59
Skönt att höra. Vart är då den andra VHS bandet?
Jag har inget foto på den just nu, men den släpptes samtidigt av Paramount Home Entertainment. Den heter som sagt Du är råttfångaren, Snobben/Lycklig resa, Snobben, och kom inte tillbaka, och har samma stil i omslagsutseendet som den nyss uppvisade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2021 kl. 11:12:04
Ok, betyder det att det är 4 mer avsnitt av snobben serien om man räknar det på teknisk sätt?
Snarare två avsnitt - jag tycker inte att man kan räkna långfilmer på runt 1 timme 15 minuter som "avsnitt" eller specialer.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2021 kl. 13:52:30
Snarare två avsnitt - jag tycker inte att man kan räkna långfilmer på runt 1 timme 15 minuter som "avsnitt" eller specialer.
Nä dom e fortfarande filmer

MOA

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2021 kl. 21:57:36
Det var en bra vhs utgåva med 2 långfilmer.
De är ju inte två långfilmer det är ju en långfilm och ett avsnitt på varje vhs.

Steffan Rudvall

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2021 kl. 18:43:58
Undrar då hur ljudkvalitén är med tanken på att vhs ljudband är lite..... är osäker hur man beskriver det men det gör nåt ljud när vhs bandet är spelad.
När det gäller Snobben kan det finnas digitala inspelningar i ganska bra kvalitet.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2021 kl. 20:24:10
Verkligen? Menar bara att det var då länge sen dom visade den serien på tv.
Det var väl 2013.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2021 kl. 18:40:48
Finns dom sista 2 specialerna nånstans?
It's Christmastime again, Charlie Brown från 1992 har släppts på VHS i Sverige - den finns med på VHS-utgåvan Fira jul med Snobben, som Sandrew Metronome släppte 2002. Den VHS-utgåvan var i övrigt identisk med Scanbox-DVD:n Julfirande, förutom att just det avsnittet "klippts bort" från DVD-utgåvan. Ingen aning om varför, men jag gissar att det bara skett för att få ned DVD:n till samma längd och samma antal avsnitt som övriga DVD-volymer.

Why, Charlie Brown, Why? har släppts på VHS som del av volymen Var inte rädd, Snobben! som Sandrew Metronome släppte 1999. Jag har den inte själv i min ägo, men förmodar att den bör ha SVTs dubbning i och med att övriga VHS-utgåvor från Sandrew Metronome har det.

Jag har själv båda avsnitten inspelade från SVT. :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2021 kl. 18:45:51
Vem har rättigheterna till snobben (eurotroll) dubbningen?
Bra fråga! Jag är faktiskt inte säker. Det var ju SVT som beställde dubbningarna av dessa TV-specials, så utan tvekan har de åtminstone tidigare ägt rättigheterna till dubbningarna. Det är mycket möjligt att de fortfarande gör det, men det är nog lika troligt att Warner Bros. köpt loss rättigheterna till alla dessa dubbningar i samband med att de började släppa Snobben på DVD. Antingen har de köpt loss rättigheterna från SVT, eller också har de bara licensierat dubbningarna från SVT för användning på specifika utgåvor.

Men med största sannolikhet någon av de två, i alla fall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 februari 2021 kl. 07:47:58
Hoppas dom kommer släppa snobben på deras HBO streaming service, skulle va kul att se dom sista 2 sakande specialerna på HBO nordic. Är ändå lite osäker om ljudkvalitén på VHS, tror streaming service har säkert bättre ljudkvalité, om dom visar serien på streaming service med eurotroll dubbningen.
I dagsläget verkar ingenting med Snobben finnas på HBO Max i USA, utan istället verkar det såvitt jag kan se som att TV-specialerna med Snobben är utspridda mellan Amazon Prime, Apple TV+ och Hulu (som ägs av Disney).

Jag är inte riktigt säker på hur det här förhåller sig, då Warner Bros. gav ut DVD-utgåvorna även i USA. Antingen har Warner Bros. bara rättigheter till distribution på fysiska medier (inte streamingtjänster), eller också är det ingen av företagen som äger de rättigheterna utan att rättigheterna till filmerna och TV-serierna ägs av någon helt annan part som samtliga tjänster licensierar från oberoende av varandra. Jag gissar på det sistnämnda.

I så fall kan det ju bli problem i Sverige, då risken finns att rättigheterna till dubbningarna finns hos andra företag än de som äger rättigheterna till filmerna/specialerna - om då inte rättighetsinnehavaren av TV-specialerna redan har köpt loss rättigheterna till dubbningen från SVT, så minskar ju chansen att avsnitten kan dyka upp här då inte särskilt många brukar vara särskilt sugen på att förhandla separat med olika företag om filmer och dubbningar...

Jag har tyvärr inte tillgång till Amazon Prime eller Apple TV+ i dagsläget, men jag gissar att de sannolikt inte har Snobben-specialerna i Sverige utan bara i USA...? Men någon som har tillgång till dessa tjänster får gärna kolla, så vi kan få klarhet i vad som finns eller inte finns i Sverige.

Vad gäller VHS, så brukar det generellt sett inte vara några problem med ljudkvaliteten via HiFi-ljudspår. Är det VHS-kassetter av hyfsat skick med bra och stabila HiFi-spår, så brukar det låta nästan lika bra som på DVD. Det är monospåren som är VHS-formatets stora akilleshäl, som oftast inte låter särskilt bra; medan HiFi-spår på välskötta VHS-band vanligtvis har bra kvalitet.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 februari 2021 kl. 11:53:23
Få då hoppas att dom Visar dom sist 2 snobben specialerna på streaming service med eurotroll dubbningen, annars så är det bara bra att ha scanbox dvd utgåvorna, det är ju ändå 19 ut av 21 avsnitt från serien. Beroende på VHS kvalitén så kan dom sista 2 snobben specialerna kanske ha bra ljudkvalité som är bra, inte så bra som dvd men dom kan rengöras osv.
23 avsnitt dubbades av Eurotroll för SVT och 21 finns på scanbox DVD utgåvor.

Steffan Rudvall

Hur svårt är det är det att hitta långfilmerna samt VHS utgåvorna Fira jul med Snobben & Var inte rädd, Snobben!?