Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

clara liljeberg

varför var nya äventyr med nalle puh usel jag tycker det var rätt bra.

MOA

Citat från: clara liljeberg skrivet 15 februari 2021 kl. 16:19:39
varför var nya äventyr med nalle puh usel jag tycker det var rätt bra.
Han menade Brandy & Herr Morris

clara liljeberg

jag tycker djungelfåglarna var jättevackra.

Disneyfantasten

Citat från: clara liljeberg skrivet 15 februari 2021 kl. 17:21:26
jag tycker djungelfåglarna var jättevackra.

Vad nu? Jag visste inte att det fanns en Disney TV-serie som heter Djungelfåglarna och jag har kollat, varken något som jag räknar till Disney eller något som jag inte räknar till Disney...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2021 kl. 17:42:29
Vad nu? Jag visste inte att det fanns en Disney TV-serie som heter Djungelfåglarna och jag har kollat, varken något som jag räknar till Disney eller något som jag inte räknar till Disney...
Jag tror hon menar djungelfåglar i någon Disney serie.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 februari 2021 kl. 17:45:56
Jag tror hon menar djungelfåglar i någon Disney serie.

Lilla Djungelboken kanske? Isåfall är det de två gamarna; Cecil & Arthur, som är återkommande skurkar och medverkar i flera avsnitt av den serien, de är komiska skurkar och är varandras bästa vänner som ständigt är ute efter djur som dött så att de kan äta dem och de väntar ofta på att något djur ska dö, Cecil är gamen med brunt huvud och svart näbb och spelas på svenska av Anders Öjebo, medan Arthur är gamen med rosa huvud och röd näbb och spelas på svenska av Johan Hedenberg...

Annars kanske Gam-Poliserna i Timon och Pumbaa, de är inte med i alltför många avsnitt, men dock några stycken, spelas på svenska av Roger Storm...

clara liljeberg

andra gampolis är andreas nilsson.

moviefan

Såg disneydags i morse, det var Trassel serien och Bumbibjörnarna. De visade första avsnittet av Bumbi med svensk bildversion.  :)

Daniel Hofverberg

Glädjande nog stämde det att Disneydags nu för första gången finns på SVT Play, och inte bara linjärt på SVT Barn:
https://www.svtplay.se/disneydags

Fast åtminstone just nu verkar inte textningen fungera på SVT Play - det går att välja svensk text för hörselskadade, men jag lyckas inte få fram någon text alls... :(

I beskrivningen på SVT Play står det för övrigt att Bumbibjörnarna, Trassel och Timon & Pumbaa ska ingå, så var den sistnämnda kommer in i bilden vet jag inte...

Jag tycker som sagt det är lite synd att välja två serier som båda finns på Disney+, så att det bara är textningen (för hörselskadade) som blir unik för SVTs del - det hade varit bättre om åtminstone en av serierna vore något som inte finns på Disney+ för att Disneydags ska fungera bättre som komplement.

Däremot är det mycket roligt att SVT nu återgått till den gamla traditionen med två klassiska tecknade kortfilmer istället för en. :) Dock fortfarande ingen dubbning på kortfilmerna, vilket jag hade föredragit...

Nu när den italienska Disney-serien Penny på M.A.R.S. också börjat publiceras på SVT Play, och inte bara linjärt, så blir man ju ännu säkrare på att den långvariga konflikten med Disney - varför SVT inte sänt Disneydags eller andra Disney-serier på över ett år - mest troligt beror på att SVT nu har som krav på att allt ska få publiceras på SVT Play; vilket Disney sannolikt inte har velat...

Steffan Rudvall

Det är glädjande att Disneydags är tillbaka jag skulle dock ha föredragit om dem fick ett nytt intro.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2021 kl. 12:03:19
Glädjande nog stämde det att Disneydags nu för första gången finns på SVT Play, och inte bara linjärt på SVT Barn:
https://www.svtplay.se/disneydags

Fast åtminstone just nu verkar inte textningen fungera på SVT Play - det går att välja svensk text för hörselskadade, men jag lyckas inte få fram någon text alls... :(

Det verkar bero på vilken webbläsare man använder. Textningen fungerar för mig i Firefox, men inte i Chrome eller MS Edge.

Dessutom verkar SVT ha hittat på lite nya hyss på SVT Play som gör det svårare att ladda ner avsnittet. Jag lyckas inte tanka hem avsnittet korrekt, varken med hjälp av svtplay-dl eller youtube-dl. I båda fallen tycks bilden bli korrekt, men man får inte hem hela ljudspåret, bara några minuter i början.

Inget av nerladdningsprogrammen kan heller ladda ner undertexterna. Med hjälp av linjelyssnaren i Chrome ("verktyget för programmerare") kan jag hitta URL:en till undertextfilen, men det är bara de första 18 minuternas undertexter som är läsbara. Resten är ren rappakalja som ser ut att vara krypterat.

Disneydags verkar även finnas på Barnplay
https://www.svt.se/barnkanalen/barnplay/disneydags/
men där går det inte alls att se programmet. Om man försöker kommer man bara till en svart sida där det inte händer något mer.

Tillägg: Jag har nu mailat och anmält felen med textningen och Barnplay till
Ni andra som har sett felet kan väl också skriva dit och felanmäla, så kanske det går lite fortare att åtgärda.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 mars 2021 kl. 12:19:16
Det är glädjande att Disneydags är tillbaka jag skulle dock ha föredragit om dem fick ett nytt intro.
Va e de för fel på introt som finns?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  6 mars 2021 kl. 12:27:32
Det är inget riktigt intro där klipp som brukade spelas på Disney Channel mellan programmen.

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  6 mars 2021 kl. 12:27:32

Det borde vara hög tid att byta vinjetten till något annat. Den har trots allt hängt med i väldigt många år, och den är inte alls anpassad för den HD-kvalitet som vi är vana vid numera. Att beskära en så här gammal videosnutt och skala upp den till HD kan inte bli annat än misslyckat. Jämfört med innehållet i programmet är den fruktansvärt suddig.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2021 kl. 12:45:35
Det borde vara hög tid att byta vinjetten till något annat. Den har trots allt hängt med i väldigt många år, och den är inte alls anpassad för den HD-kvalitet som vi är vana vid numera. Att beskära en så här gammal videosnutt och skala upp den till HD kan inte bli annat än misslyckat. Jämfört med innehållet i programmet är den fruktansvärt suddig.
Hur länge har den funnits?