Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin - Solens tempel (1969)

Startat av Beck, 28 november 2005 kl. 15:59:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2025 kl. 00:14:31Cinemateket borde ju dock kunna visa Tintin i Solens tempel, med tanke på att Svenska Filminstitutet har en bevarad 35 mm-kopia av filmen (vilket givetvis är med originaldubb, då omdubben inte gått på bio och därmed inte lär ha funnits på 35 mm) - och de har ju trots allt visat vissa originaldubbningar tidigare... Det hjälper förstås inte mycket för alla som inte bor i närheten av Stockholm, men vore åtminstone ett litet steg i rätt riktning.
Där gav du en liten idé :) Nu vet jag ju inte riktigt hur det där fungerar, men det skulle ju i praktiken kunna gå att anordna en specialvisning av Solens tempel - på 35 mm-projektor!

Ibland har det ju anordnats event där man visat äldre tiders film på 35 mm-projektor, och då borde det ju gå med denna också! Det skulle sannerligen vara kul :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 22 juli 2025 kl. 09:41:44För 10 år sedan visades den på bio i Stockholm på en Tintin filmfestival (med ljudspåret synkad till en bättre bildkälla).

https://www.generationt.se/?p=1057
Mycket intressant. Lyckades filmfestivalen att lösa rättighetsfrågan för Solens tempel, eller visade de dubbningen utan tillstånd?

För om de lyckades lösa rättigheterna, så bör ju även andra parter kunna få rättigheter att använda originaldubben; så då ökar ju chanserna för en officiell release (på DVD, Blu-Ray, digital köpfilm eller streaming) avsevärt.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2025 kl. 15:22:18Mycket intressant. Lyckades filmfestivalen att lösa rättighetsfrågan för Solens tempel, eller visade de dubbningen utan tillstånd?

För om de lyckades lösa rättigheterna, så bör ju även andra parter kunna få rättigheter att använda originaldubben; så då ökar ju chanserna för en officiell release (på DVD, Blu-Ray, digital köpfilm eller streaming) avsevärt.
Jag tror det senare (utan tillstånd).

Jag var där under båda dagarna och innan filmen startade var det en annan person i publiken som undrade hur de hade lyckats få tag på originaldubbningen och då berättade Björn Wahlberg att de hade synkat ljudet från en VHS-kassett (inspelning av bioversionen) till en bättre bildkälla.

Bildkällan saknade dock de två sångerna, så personen som hade gjort synkningen fick klippa in dem från en bildkälla i lägre kvalitet. Jacob Hård var även inbjuden att delta, men kunde inte komma. Skickade dock en hälsning.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 juli 2025 kl. 00:02:46En fullmatad DVD-utgåva av filmen med bonusmaterial hade för övrigt varit något! :) 
Förutom originaldubbningen och kanske "hela" Zorrinos Sång Till Natten med alla verser, har du några önskemål på bonusmaterial ?.

Jag hade gärna sett M&E-spåret inkluderat, men ännu hellre hela soundtracket (varav endast ett fåtal spår finns utgivna på CD). Bakom kulisserna (finns en del kortare svartvita intervjuer och klipp på YouTube). En nyproducerad dokumentär (med undertexter) och stillbilder.

Relaterat material (kanske till en dokumentär) förutom albumet finns det en del såsom ett avsnitt av I Tintins fotspår (om miljöerna i 5 st album) samt en ny dokumentär från 2019 (om sökandet efter mumieförebilden till Rascar Capac). Jag tror inte att den senare finns utgiven på DVD, men har sett den med inbrända engelska undertexter.

https://www.imdb.com/title/tt11506122/

I Tintins fotspår (delar med finlandssvensk berättarröst)

https://www.youtube.com/watch?v=GrQ5VwD3aR8

Tintin

Intervju med Jacob Hård

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 23 juli 2025 kl. 20:25:43Intervju med Jacob Hård
Mycket intressant intervju! :) Undrar dock vilken film han skulle ha medverkat i tidigare.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 23 juli 2025 kl. 19:53:54Förutom originaldubbningen och kanske "hela" Zorrinos Sång Till Natten med alla verser, har du några önskemål på bonusmaterial ?.

Jag hade gärna sett M&E-spåret inkluderat, men ännu hellre hela soundtracket (varav endast ett fåtal spår finns utgivna på CD). Bakom kulisserna (finns en del kortare svartvita intervjuer och klipp på YouTube). En nyproducerad dokumentär (med undertexter) och stillbilder.

Relaterat material (kanske till en dokumentär) förutom albumet finns det en del såsom ett avsnitt av I Tintins fotspår (om miljöerna i 5 st album) samt en ny dokumentär från 2019 (om sökandet efter mumieförebilden till Rascar Capac). Jag tror inte att den senare finns utgiven på DVD, men har sett den med inbrända engelska undertexter.

https://www.imdb.com/title/tt11506122/

I Tintins fotspår (delar med finlandssvensk berättarröst)

https://www.youtube.com/watch?v=GrQ5VwD3aR8
Det hade verkligen varit kul om det verkligen hade blivit den svenska originaldubbningen på DVD-skivan då. Men bonusmaterial? Hm, det som du nämnde är ju självklart men annars? Kan det bli bättre än en nyinspelad intervju med Jacob Hård? :)

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:36:37Det hade verkligen varit kul om det verkligen hade blivit den svenska originaldubbningen på DVD-skivan då. Men bonusmaterial? Hm, det som du nämnde är ju självklart men annars? Kan det bli bättre än en nyinspelad intervju med Jacob Hård? :)
Kanske något avsnitt av Belvision serien också?

Monsieur Hulot

Är det något jag missuppfattat, men är det så att det inte finns någon rättighetsinnehavare till originaldubbningen? Om så är fallet borde ju SF Studios eller Nordisk Film köpa rättigheterna till ljudbandet, då kanske sannolikheten för en DVD-utgåva blir allt större!

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:49:00Är det något jag missuppfattat, men är det så att det inte finns någon rättighetsinnehavare till originaldubbningen? Om så är fallet borde ju SF Studios eller Nordisk Film köpa rättigheterna till ljudbandet, då kanske sannolikheten för en DVD-utgåva blir allt större!
Men från vem? Det är det som är problemet...

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 23 juli 2025 kl. 20:50:45Men från vem? Det är det som är problemet...
Ja, kommer originaldubbningen någonsin få se dagens ljus igen på bio? :-\ Det enda vi kan göra är att hoppas på att det en dag kommer lyckas!

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:33:44Mycket intressant intervju! :) Undrar dock vilken film han skulle ha medverkat i tidigare.
Jag har också alltid undrat, några från Solens tempel dyker ju även upp i Jakten på Skattkammarön (1971). 

Apropå bakom kulisserna så kom jag på att jag hittat materialet på Tintinomania:s sida. Det finns en flik för Belvision med intervjuer med både Hergé och Raymond Leblanc om Solens tempel. Sedan får man se lite hur de arbetar med långfilmen och TV-serien på Belvision. Några ligger på Google Drive. 

https://tintinomania.com/tag/belvision

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:49:00Är det något jag missuppfattat, men är det så att det inte finns någon rättighetsinnehavare till originaldubbningen? Om så är fallet borde ju SF Studios eller Nordisk Film köpa rättigheterna till ljudbandet, då kanske sannolikheten för en DVD-utgåva blir allt större!
Självklart finns det någon rättighetsinnehavare - Upphovsrättslagen sträcker sig hela 70 år efter upphovsmannens död, så det är långt kvar innan dubbningens upphovsrätt utgår. Men den stora frågan är ju vem som äger rättigheterna idag, med tanke på att den ursprungliga distributören AB Anglo Film inte har funnits på flera decennier...?

Jag vet faktiskt inte vad som hände med Anglo Film - om företaget gick i konkurs, så är det väl troligt att någon annan köpte upp rättigheterna från konkursförvaltaren; kanske någon som köpte loss hela konkursboet. Om företaget lades ned på eget bevåg, så kanske rättigheterna finns kvar hos de ursprungliga ägarna av företaget; eller nuförtiden mer sannolikt dess efterlevande.

Enligt Svensk Filmdatabas var Stig Berns "direktör" (mest troligt VD) för Anglo Film, och han gick bort 1993.

Citat från: BPS skrivet 23 juli 2025 kl. 20:50:45Men från vem? Det är det som är problemet...
Ja, det är just det som är 10 000-kronorsfrågan...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:33:44Mycket intressant intervju! :) Undrar dock vilken film han skulle ha medverkat i tidigare.
Det var en mycket bra fråga. Jacob har inte sagt något om det till mig, utan har bara berättat att han utöver Solens tempel bara medverkat i dubbningar i Lilla Sportspegelns regi. Men jag frågade i och för sig bara om dubbningar han faktiskt varit med i, och här var det ju tydligen bara planerat men blev inte av...

Citat från: Tintin skrivet 22 juli 2025 kl. 16:24:18Jag tror det senare (utan tillstånd).

Jag var där under båda dagarna och innan filmen startade var det en annan person i publiken som undrade hur de hade lyckats få tag på originaldubbningen och då berättade Björn Wahlberg att de hade synkat ljudet från en VHS-kassett (inspelning av bioversionen) till en bättre bildkälla.

Bildkällan saknade dock de två sångerna, så personen som hade gjort synkningen fick klippa in dem från en bildkälla i lägre kvalitet. Jacob Hård var även inbjuden att delta, men kunde inte komma. Skickade dock en hälsning.
Det är väl troligt att de visade originaldubben utan tillstånd - vid en filmfestival arrangerad av en ideell förening tror jag knappast att de lagt ner så mycket krut på att lösa rättighetsfrågan; sannolikt har de inte ens haft en tanke på det...

Vid en filmfestival enstaka dagar är det ju förmodligen heller inte samma risk med att visa originaldubben, till skillnad från utgivning av fysiska medier som mer eller mindre finns kvar "för evigt"...

VHS-kassetten med källan för synkningen är gissningsvis samma som även jag har, och mest troligt samma som @Ovanliga dubbningar också utgått ifrån - den versionen har sannolikt spridits land och rike runt i många år, och kommer från en 16 mm-film som avfilmats från en filmduk och spelats in på VHS (och min version har därefter digitaliserats från VHS-filmen). Det kan säkert finnas flera digitaliseringar i lite olika skick, men jag gissar att alla versioner ursprungligen kommer från samma källa.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2025 kl. 22:16:27Det var en mycket bra fråga. Jacob har inte sagt något om det till mig, utan har bara berättat att han utöver Solens tempel bara medverkat i dubbningar i Lilla Sportspegelns regi. Men jag frågade i och för sig bara om dubbningar han faktiskt varit med i, och här var det ju tydligen bara planerat men blev inte av...
Hade varit intressant veta vilken film.

Vet inte hur länge sedan du pratade med Jacob Hård, men jag vill tillägga att han medverkade så sent som 2014 i en dubbning, den norska tv-serien Kampen. Vill minnas det var Eurotroll som låg bakom dubbningen. :) 

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2025 kl. 20:36:37Det hade verkligen varit kul om det verkligen hade blivit den svenska originaldubbningen på DVD-skivan då. Men bonusmaterial? Hm, det som du nämnde är ju självklart men annars? Kan det bli bättre än en nyinspelad intervju med Jacob Hård? :)
Det hade varit kul. Ronny Svensson brukar ju vara duktig på att göra nyinspelade intervjuer men även Kalle Lind.

En annan sak jag kom på (apropå bonusmaterial) var att Hergé var i Stockholm under 3 dagar i samband med filmens premiär. Kanske det finns något inspelat reportage i radio eller TV i arkiven ?. Tidningarna skrev i alla fall en del om det. Krabban med guldklorna hade premiär på TV samtidigt som filmen hade premiär på bio och ville man kunde träffa Hergé på NK under Måndagen den 6/9 1971 mellan kl 16-18. Köpa och få sina Tintin-album signerade.