Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sune och hans värld

Startat av TonyTonka, 23 januari 2010 kl. 16:19:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2025 kl. 23:15:04Ja, det är faktiskt en dubbning - Sune som figur må vara svensk, men Sune och hans värld är en tysk-irländsk-svensk samproduktion animerad i Taiwan. Gissningsvis är originalspråket engelska, även om det möjligen kan vara tyska också. Men då eftertexterna crediterar svensk översättare och dubbningsstudio, så råder det ingen tvekan om att den svenska versionen är en dubbning. :)
Listan stämmer dock inte helt eftersom att både Joakim Jennerfors och Jacob Ericksson spelar Rudolf.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 19 februari 2025 kl. 14:37:24Listan stämmer dock inte helt eftersom att både Joakim Jennerfors och Jacob Ericksson spelar Rudolf.
Inte sett serien på länge men ganska säkert på att det till och med är Joakim i de flesta avsnitten.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 19 februari 2025 kl. 14:37:24Listan stämmer dock inte helt eftersom att både Joakim Jennerfors och Jacob Ericksson spelar Rudolf.
Jag hade tyvärr bara spelat in ett avsnitt av serien, så jag hade bara det avsnittet att utgå ifrån och räknade med att det borde ha varit samma ensemble i alla avsnitt. Vet du hur det förhåller sig med dessa båda skådespelare, i vilka avsnitt spelar respektive person Rudolf...?

BPS

1. "Inte onormalt normal" Jacob Ericksson
2.  "Den siste pojkscouten" Jacob Ericksson
3. "Ingenting blir som man tänkt sig" Jacob Ericksson
4. "Din röst i etern" Jacob Ericksson
5. "Att angöra en pool" Jacob Ericksson
6.  "Jag vill också vara rockstjärna" Jacob Ericksson
7. "Kalla mig Sunée" Jacob Ericksson
8. "Ett kvalfyllt val" Jacob Ericksson
9.  "Imse vimse spindel" Jacob Ericksson
10. "Den mystiska pussen" Jacob Ericksson
11. "Buss på villovägar" Jacob Ericksson
12.  "Elementärt, min käre Sune" Joakim Jennefors
13. "Min sköna kleptoman" Jacob Ericksson
14. "Mitt liv som Sunes hund" Joakim Jennefors
15.  "Dum, dummare, dummast" Jacob Ericksson
16.  "Livet är en picknick" Joakim Jennefors
17.  "Flaskposten" Joakim Jennefors
18. "Söta Fröken Fräken" Joakim Jennefors
19. "Sämst på att vara värst" Joakim Jennefors
20. "Hellre ensam hemma" Joakim Jennefors
21. "Sune i klistret" Joakim Jennefors
22. "Vita lögner" Joakim Jennefors
23. "Kärlek och gamla sopor" Joakim Jennefors
24. "Trassel på nätet" Joakim Jennefors
25. "I nöd och lust" Joakim Jennefors
26. "Nya grannar" Joakim Jennefors

Här är två skärmbilder från DVD-volym 6.
vlcsnap-2025-01-19-16h07m45s321.pngvlcsnap-2025-01-19-16h09m04s546.png

MB

Citat från: BPS skrivet 19 februari 2025 kl. 16:12:141. "Inte onormalt normal" Jacob Ericksson
2.  "Den siste pojkscouten" Jacob Ericksson
3. "Ingenting blir som man tänkt sig" Jacob Ericksson
4. "Din röst i etern" Jacob Ericksson
5. "Att angöra en pool" Jacob Ericksson
6.  "Jag vill också vara rockstjärna" Jacob Ericksson
7. "Kalla mig Sunée" Jacob Ericksson
8. "Ett kvalfyllt val" Jacob Ericksson
9.  "Imse vimse spindel" Jacob Ericksson
10. "Den mystiska pussen" Jacob Ericksson
11. "Buss på villovägar" Jacob Ericksson
12.  "Elementärt, min käre Sune" Joakim Jennefors
13. "Min sköna kleptoman" Jacob Ericksson
14. "Mitt liv som Sunes hund" Joakim Jennefors
15.  "Dum, dummare, dummast" Jacob Ericksson
16.  "Livet är en picknick" Joakim Jennefors
17.  "Flaskposten" Joakim Jennefors
18. "Söta Fröken Fräken" Joakim Jennefors
19. "Sämst på att vara värst" Joakim Jennefors
20. "Hellre ensam hemma" Joakim Jennefors
21. "Sune i klistret" Joakim Jennefors
22. "Vita lögner" Joakim Jennefors
23. "Kärlek och gamla sopor" Joakim Jennefors
24. "Trassel på nätet" Joakim Jennefors
25. "I nöd och lust" Joakim Jennefors
26. "Nya grannar" Joakim Jennefors

Här är två skärmbilder från DVD-volym 6.
Intressant att de står i grupp för i Dubbningshemsidans lista som Daniel sa också ska komma från ett avsnitts eftertexter står det ju vem som spelar vem.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 19 februari 2025 kl. 20:34:29Intressant att de står i grupp för i Dubbningshemsidans lista som Daniel sa också ska komma från ett avsnitts eftertexter står det ju vem som spelar vem.
Rösterna står faktiskt i grupp på TV-sändningarna också, men i de fall som både IMDb och Wikipedia varit överens har jag utgått ifrån att det stämmer och skrivit ut rollfigurernas namn - då dessa trots allt inte verkar komma från samma källa, så att två olika uppgifter alla har pekat på samma rollfigur. Det var en viss chansning, men då jag föredrar att inte publicera uppgifter i grupp så chansade jag med att uppgifterna var tillförlitliga.

Frågetecknet är dock varifrån uppgifterna kommer, men jag hoppas att inte båda kommer från röstidentifiering. Det kan förstås bli fel ändå, så skulle någon upptäcka att rollfigurer inte stämmer så får ni säga till. :)
(Men jag har tydligen missat en fotnot om att vem som spelar respektive rollfigur inte är 100% bekräftade, så det ska jag genast lägga till)

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2025 kl. 20:46:48Rösterna står faktiskt i grupp på TV-sändningarna också, men i de fall som både IMDb och Wikipedia varit överens har jag utgått ifrån att det stämmer och skrivit ut rollfigurernas namn - då dessa trots allt inte verkar komma från samma källa, så att två olika uppgifter alla har pekat på samma rollfigur. Det var en viss chansning, men då jag föredrar att inte publicera uppgifter i grupp så chansade jag med att uppgifterna var tillförlitliga.

Frågetecknet är dock varifrån uppgifterna kommer, men jag hoppas att inte båda kommer från röstidentifiering. Det kan förstås bli fel ändå, så skulle någon upptäcka att rollfigurer inte stämmer så får ni säga till. :)
(Men jag har tydligen missat en fotnot om att vem som spelar respektive rollfigur inte är 100% bekräftade, så det ska jag genast lägga till)
Om man får lägga till uppgifter så är det Irene Lindh som spelar Sunes skolfröken Fröken Majvor också.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 19 februari 2025 kl. 21:00:48Om man får lägga till uppgifter så är det Irene Lindh som spelar Sunes skolfröken Fröken Majvor också.
Jag lägger till henne, Irene Lindh har ju en tämligen säregen röst som är svår att ta fel på. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2025 kl. 21:05:00Jag lägger till henne, Irene Lindh har ju en tämligen säregen röst som är svår att ta fel på. :)
Liksom många andra som medverkat i dubbningar genom tiderna.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 19 februari 2025 kl. 16:12:14Här är två skärmbilder från DVD-volym 6.
Undrar vilka karaktärer Elina, Anton, Annika, Charlotte, Jasmine och Ester spelar.

och varför står inte Mikaela med i bilden  ???

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sune-och-hans-varld/

(var fick du uppgiften ifrån, Daniel)
- what.

MB

Citat från: BPS skrivet 19 februari 2025 kl. 16:12:14Här är två skärmbilder från DVD-volym 6.
I den engelska versionen är det också Bevin Hansson som Sune men resten av casten låter som att de har engelska som modersmål.

MB

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2025 kl. 21:15:52Undrar vilka karaktärer Elina, Anton, Annika, Charlotte, Jasmine och Ester spelar.

Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i avsnittet som Daniel hittat

MOA

Citat från: MB skrivet 19 februari 2025 kl. 21:18:43I den engelska versionen är det också Bevin Hansson som Sune men resten av casten låter som att de har engelska som modersmål.
Rätt lång rollista & vem spelar Lennart Jähkel här?

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 19 februari 2025 kl. 21:21:43Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i avsnittet som Daniel hittat
Så här ser dubbcreditsen ut för avsnittet Din röst i etern:
Credits Sune och hans vänner - Din röst i etern.png

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2025 kl. 21:15:52Undrar vilka karaktärer Elina, Anton, Annika, Charlotte, Jasmine och Ester spelar.

Tydligen skiljer sig röstlistan åt en hel del mellan olika avsnitt, så man skulle nog behöva gå igenom alla avsnitt för att få en komplett bild över vilka skådespelare som faktiskt medverkar. På @BPS skärmbild är det ju avsevärt fler skådespelare crediterade än för avsnitt 4...

Till synes står inte Mikaela Ardai Jennefors med på avsnittet jag hade inspelat heller, så det verkar som att jag har tagit hennes namn från IMDb - enligt IMDb ska hon medverka i två avsnitt, där åtminstone det ena ska vara avsnitt 13. Någon som har tillgång till avsnitt 13 med svensk bildversion, och kan se om hon finns crediterad där? Vore bra att veta om det stämmer, eller om hennes namn ska tas bort.

Alla avsnitt utom ett finns förvisso på TV4 Play, men där har serien engelsk bildversion; och ingen tillstymmelse till svenska dubbcredits (eller norska, danska eller finska för den delen) - detta trots att den engelskspråkiga versionen (gissningsvis originalversionen?) inte finns med där, utan "bara" svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår... :(

Jag är heller inte riktigt säker varför TV4 klassar alla avsnitt som säsong 2, för det finns väl bara en säsong av serien...?