Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bästa svenska Disney Skurk röst ?

Startat av gstone, 13 november 2019 kl. 21:58:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vilka Disney skurkar tycker ni har dom bästa svenska rösterna ?

Det kan vara både från dubbning av en animerad eller en live action.

Vill gärna höra era svar !

Några av Mina favorit är Siw Malmqvist som Yzma, Mona Seilitz som Cruella De Vill, Rikard Wolf som Scar, Eva-Britt Strandberg som Urusla , Mikeal Samuelson som Jafar och  Dan Ekborg som Hades.

Gillar även Mona Seilitz supermycket som Live Action Cruella och Jan Malmsjö som skurken i Peter och Draken Elliot Dr. Någonting ,
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 13 november 2019 kl. 21:58:21
Mona Seilitz som Cruella De Vill

I second that. Hennes röst ger mig rysningar, sådan jävla karaktär.

Elios

Wolf som Scar är ju magnifik. Men även Dan Ekborg som Hades är ju grym.  8)

Elios

Älskar även hur James Woods låter i originalet.  ;D :P

TonyTonka

Stefan Ljungqvist som Ratcliffe och Frollo tycker jag. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

E

Citat från: gstone skrivet 14 november 2019 kl. 13:36:43
Sanna Gibbs borde dubba! Hon har opera bakgrund kanske kan komma till hans vid dubbning ?
Skrev du i fel ämne nu eller

Christer

Rolf Skoglund har ju Sveriges läskigaste röst, minns inte på rak arm om han dubbat nån Disneyfilm.

Alexander

Jag gillar:
Mona Selitz som Cruella de Vil och Kristina Adolphson som Styvmodern
:)

gstone

gstone

Citat från: Christer skrivet 14 november 2019 kl. 13:51:37
Rolf Skoglund har ju Sveriges läskigaste röst, minns inte på rak arm om han dubbat nån Disneyfilm.

Kroken och Snoken är två Disney skurkar han dubbade.

gstone

Citat från: Alexander skrivet 14 november 2019 kl. 14:14:33
Jag gillar:
Mona Selitz som Cruella de Vil och Kristina Adolphson som Styvmodern
:)

Vist du att Kristina Adolphson även var matt tanten i Kejsarens nya skola ?

Steffan Rudvall

gstone

Lillefot

Ursäkta för bumpen, men tänkte dela med mina tankar. De flesta Disneyskurkar har haft fantastiska röster, så det blir svårt att välja endast en. Så istället blir det ett urval:

* Hjördis Petterson som Drottningen i Snövit och de sju dvärgarna (originaldubbningen):

Hennes röst ekar kuslighet ut i slottets hallar och skogens trädfyllda områden, och det orsakar rejäl gåshud. Och trots att jag är uppväxt med Lill Terselius och Helena Brodins goda insatser i omdubbningen, så är det svårt för dem att klå Hjördis i drottningens båda skepnader.
————————-
* Jan Blomberg som Den Hornkrönte i Taran och den magiska kitteln (originaldubbningen):

Jan ger den hornkrönte kungen en riktigt mörk och läskig röst, som passar fullt in på en av Disneys hemskaste, mörkaste antagonister. Han fångar karaktärens totala brist på empati och lyckas till och med låta mer skräckinjagande än engelskans John Hurt, vilket inte är ofta i mina ögon. Kenneth Milldoffs insats i omdubbningen är också mycket bra (bland de bästa i den faktiskt), men Jan ger det lilla extra för att verkligen sälja den hornkröntes skräckinjagande position.
———————————
* Mikael Persbrandt som Shan Yu i Mulan:

Oavsett hur Persbrandt må se på dubbning numera och vad man tycker om det, är det svårt att förneka att hans insats som Shan Yu lyckas förmedla hans lust efter ett erövrat Kina. Praktexemplet är scenen ett tag innan
Spoiler
Mulan och soldaterna kommer fram till den ödelagda byn i flammor. Med sitt ordval och delivery kan man se att han njuter av tanken på det han och hunnerna ska göra mot byn.
[close]
Likt Hjördis insats som drottningen ger han mig gåshud varje gång, vilket alltid är bra om antagonisten ska uppfattas som effektiv och ondskefull.
——————————————-
* Mikael Samuelsson som Jafar i Aladdin:

Mikaels röst är en aning ljusare än originalets Jonathan Freeman, men han förmedlar trots det rätt röstkaraktär och han lyckas låta riktigt läbbig. Det märks främst i scenerna där han fortfarande smider sina planer för att ta över palatset, eller där han
Spoiler
har klätt ut sig till en gammal man för att lura Aladdin.
[close]
Likt de ovanför ger han mig gåshud varje gång jag tittar igenom filmen. Inte för att förringa Bo Maniettes insats i Jafars återkomst, och jag kan förstå att några föredrar honom i rollen. Men för mig, med undantag för Jafars andeform så låter han alltför lik sin insats som Kapten Krok. Detta uppfattar jag som mer komiskt än hotfullt, och han lyckas inte fånga samma läbbiga känsla som Mikael gjorde i den första filmen. Därför tycker jag att Mikael fortfarande är nummer ett.
——————————————
Hans Josefsson som Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus:

Hans hade verkligen ingen lätt uppgift här när han skulle dubba över självaste Vincent Price, en riktig ikon inom den amerikanska skådespelarkulturen. Trots det lyckades han galant, då han både fångar Råttigans vanligtvis lugna och sluga personlighet med sin röst, samt den mer vildsinta besten inom honom när något gör honom upprörd. Hör bara på när han
Spoiler
indikerar att Olivia kommer råka illa ut för hennes pappa, matar sin katt med sin hantlangare Bartholomeus när han i fyllan råkar kalla Råttigan för en råtta, eller när han kastar av Skrället från deras flyktfordon mitt uppe i luften.
[close]
En makalös insats till en skurk som du verkligen inte vill förarga helt enkelt.
—————————————
Dan Ekborg som Hades i Herkules:

Att Dan fick den här rollen, efter att han redan hade varit ett fantastiskt val för Anden i Aladdin känns verkligen som en singling av ett turmynt. Likt Anden får Dan många chanser att tala roligt som guden av den grekiska underjorden, och samtidigt även en chans att bli hotfull när situationen tillåter det. Han för helt enkelt över James Woods skådespel riktigt bra, precis som han gjorde med det från Robin Williams ett antal år tidigare. Och det är riktigt kul att få se honom ta ut sin ilska på Johan Ulvesons Skrik och Panik. ;D
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

DingoPictures2005

2 röster som inte har nämnts än.....

Claes Månsson - Kung Candy/Turbo (Röjar Ralf)
En skurk röst som dels är rolig och ganska ljus och även ganska läskig på sitt sätt.
Claes är en väldigt talangfull komiker och han lyckas bra med sin komiska sida även i en skurk roll.
(Jag tror någon nämnde Claes i en annan tråd dock).

John Harryson - Sheriffen (Robin Hood)
En av de bästa Disney skurkarna, En riktigt ond och hjärtlöss Sheriff som John lyckas förmedla väldigt bra.
John har en väldigt passande röst och även John lyckas förmedla komik i rollen.