Om det verkligen behövs så många uppföljare är väl alltid en definitionsfråga. Men vid de senare Svanprinsessan-filmerna har det ju rört sig om ganska enkel och billig datoranimation, i kombination med relativt okända och (förmodligen) billiga skådespelare - således är de förmodligen ganska billiga att producera, varför de inte behöver dra in så mycket pengar för att gå med vinst. Plus då att namnet lockar folk, i och med de första väldigt välgjorda filmerna.
Det är väl ungefär samma sak med Landet för länge sedan, där de senare filmerna (egentligen alla utom den första) varit billiga och enkla att producera samtidigt som namnet lockar folk i och med den första fantastiskt välgjorda filmen.
Om du med Askungen, Lejonkungen och Den lilla sjöjungfrun syftar på Disney, så har väl de aldrig varit riktigt lika besatta vid uppföljare som vissa andra bolag, så Disney har förmodligen aldrig ens tänkt tanken på att spela in så många filmer där.
Dessutom måste ju filmbolagen också tänka på vad de har att förlora. I fallet med Disney, så vågar man inte satsa vad som helst, i och med det kända varumärket Disney - om en film går dåligt och är dålig kan det i värsta fall innebära att hela varumärket Disney får en negativ klang. Med Svanprinsessan lär man inte behöva bekymra sig för samma sak, för hur många tänker egentligen på att Nest Family Entertainment automatiskt innebär kvalitet och att man väljer filmer utifrån vad Nest Family Entertainment har producerat...? (Med andra ord: det är ett relativt okänt företag, som inte blivit känd för alltför mycket annat utöver just Svanprinsessan)