Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2023 kl. 13:05:40Ja, det är olyckligt - men ett svårlösligt problem, i och med att det kostar så pass mycket att mastra och pressa skivor, så att det kräver en hyfsad försäljningsvolym för att bli lönsamt. Är det nya biovisade storfilmer känns det svårköpt att inte Blu-Ray-utgåvorna ska sälja tillräckligt bra ens i dessa tider, men rör det sig om äldre eller smalare produktioner är det mycket troligt att fysiska medier inte vore lönsamt.

En tänkbar lösning vore att kombinera fysiska medier med digital försäljning utan DRM-skydd för smalare titlar, där man faktiskt kan ladda hem och göra vad man vill med filerna. Det skulle komma ifrån nästan alla problem med digital försäljning, men problemet är bara det att filmbolagen än så länge tycks vägra att överge de idiotiska DRM-skydden...

Tids nog är de nog så illa tvungna att göra det, precis som både skivbolag och bokförlag redan gjort; men än så länge går det tyvärr trögt...
Det har blivit fler och fler som har övergått från fysiska medier till digital försäljning under de senaste tiderna. Frågan är bara om det finns bevis på att det har förekommit att filmerna har plockats bort från digitala hyr- och köptjänster (om inte bara i USA utan även i andra länder)?

Har ni sett nånting som varit förut på Blockbuster (som är nu en del av SF Anytime), Rakuten TV, Viaplay, Google Play, Microsoft och itunes i Sverige, men som nu har tagits bort därifrån? Om ni skall övertala/uppmana folk om varför digitala köp är ingen bra idé? (Jag bara frågar...)

Det finns ju en del filmer som finns tillgängliga (än idag) på en del digitala hyr- och köptjänster (om inte alla) och som har getts ut förut på fysiska medier (bl.a. av Scanbox som Saw 1-7 och I Love You, Phillip Morris med Ewan McGregor och Jim Carrey), eller har jag fel?

Scoobydoofan1

Citat från: KurageDHH skrivet 28 augusti 2023 kl. 21:46:18Det har blivit fler och fler som har övergått från fysiska medier till digital försäljning under de senaste tiderna. Frågan är bara om det finns bevis på att det har förekommit att filmerna har plockats bort från digitala hyr- och köptjänster (om inte bara i USA utan även i andra länder)?

Har ni sett nånting som varit förut på Blockbuster (som är nu en del av SF Anytime), Rakuten TV, Viaplay, Google Play, Microsoft och itunes i Sverige, men som nu har tagits bort därifrån? Om ni skall övertala/uppmana folk om varför digitala köp är ingen bra idé? (Jag bara frågar...)

Det finns ju en del filmer som finns tillgängliga (än idag) på en del digitala hyr- och köptjänster (om inte alla) och som har getts ut förut på fysiska medier (bl.a. av Scanbox som Saw 1-7 och I Love You, Phillip Morris med Ewan McGregor och Jim Carrey), eller har jag fel?
Det betyder då att man kan lika väl glömma bort fysisk media, företagen kommer inte återvända till fysisk media, utan dom kommer fortsätta med att vända sig till digital köp osv. Frågan är när konsumenterna kommer vakna eller om dom kommer reagera över det här. Det finns en liten del som har övergett fysisk media men som har börjat öka deras DVD och Blu-Ray samlingar, det är ej en väldigt stor mängd som gör det, men det är en bra händelse.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 28 augusti 2023 kl. 21:46:18Det har blivit fler och fler som har övergått från fysiska medier till digital försäljning under de senaste tiderna. Frågan är bara om det finns bevis på att det har förekommit att filmerna har plockats bort från digitala hyr- och köptjänster (om inte bara i USA utan även i andra länder)?

Exakt hur vanligt det är vet jag inte, men det har absolut hänt. Fram tills för ett par år sedan fanns exempelvis flertalet Disney Channel Original Movies på Viaplay som köpfilm, som sedan försvann - bland annat Kim Possible, Freaky Friday (2018 års film) och High School Musical 2 (nu finns bara ettan och trean kvar).

Jag köpte visserligen ingen av dem, så jag kan inte svära på att de inte har fortsatt vara tillgängliga för de som faktiskt hann köpa dem - men jag har väldigt svårt att tro det, för Viaplay bygger ju på streaming över nätet, så det som inte går att hitta åt lär ju heller inte gå att streama... :(

På vissa andra tjänster finns fortfarande de tre ovan nämnda filmerna kvar, men det är ju en klen tröst att det är möjligt att köpa om filmerna och betala för dem igen någon annanstans om du redan har betalat 139 kr för dem... Nuförtiden finns ju visserligen alla filmerna på Disney+ också, men det kräver ju ett aktivt abonnemang som du betalar för varje månad så det är ju inte riktigt jämförbart.

Det finns garanterat också fler fall än dessa, men det är tre titlar jag själv höll ögonen öppna på (innan de dök upp på Disney+), så att jag därför såg med egna ögon hur de försvann. Viaplay varnade visserligen någon vecka i förväg att de skulle försvinna, men det hjälper ju inte mycket om man redan hann köpa dem före det - och även efter att de började varna så gick det ändå fortfarande att köpa filmerna.

Men den bistra sanningen är den att inga licensavtal varar för evigt, så förr eller senare kommer allting som nu finns på SF Anytime, Viaplay och iTunes att försvinna. Däremot kostar det förstås mycket mindre att tillhandahålla filmer digitalt än via DVD och Blu-Ray (där skivor måste mastras och pressas, omslag måste tryckas, o.s.v.), så därför lär nog en del distributörer skriva på betydligt längre licensavtal än för fysisk media; varför det är logiskt att en del som är utgånget på DVD fortfarande finns tillgängligt som digital köpfilm. Men om efterfrågan är låg lär de nog ändå inte vilja förnya licensavtalen (så ju smalare filmen är, desto troligare att den kommer försvinna fortare).

Och skulle någon av tjänsterna gå i konkurs eller av annan anledning läggas ned, så är det förstås helt kört och allt du köpt kommer att försvinna. Nu tror jag ju knappast att SF Studios, Apple eller Viaplay Group/NENT kommer att gå i konkurs imorgon, men tjänster kan ju också läggas ned av annan orsak än konkurs. Viaplay har ju exempelvis gått med förlust ett tag, och om det fortsätter är det ju inte säkert att tjänsten kommer att finnas kvar. Och SF Anytime är ju en så pass oviktig del av hela Bonnier-koncernen, så börjar den tjänsten gå med förlust lär inte ägarna pytsa in pengar till tjänsten/företaget för att hålla det flytande hur länge som helst.

Så att köpa filmer digitalt kan med andra ord närmast beskrivas som rysk roulette - har du tur får du behålla filmerna i 15 år (eller ännu mer), och har du otur förlorar du tillgång till filmer du köpt nästa vecka...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2023 kl. 00:36:34Jag köpte visserligen ingen av dem, så jag kan inte svära på att de inte har fortsatt vara tillgängliga för de som faktiskt hann köpa dem - men jag har väldigt svårt att tro det, för Viaplay bygger ju på streaming över nätet, så det som inte går att hitta åt lär ju heller inte gå att streama... :(
Jag har aldrig haft något konto på Viaplay, så jag vet inte hur just den tjänsten gör. Men jag har köpt ett trettiotal filmer på iTunes, och några enstaka på SF Anytime och Amazon Prime. I samtliga fall hittar jag mina köpta filmer i en egen avdelning under mitt konto när jag är inloggad. Så även filmer som är borttagna från den allmänt tillgängliga "butiken" bör finnas kvar på mitt konto.

En god vän till mig, som har köpt åtskilligt mycket mer på iTunes än vad jag har gjort, bekräftar att allt han har köpt finns kvar på hans konto och går att streama, även sånt som inte längre finns att söka fram och köpa i "butiken".

Därmed inte sagt att alla tjänster gör på det viset. Och om en tjänst går i konkurs eller läggs ner av andra skäl kan man nog känna sig blåst...

gstone

Det är väldigt sorligt att det blir mindre fysiska medier nu för tiden :'(

fysiska medier är helt klart att föredra till streaming.

Vi får hoppas att fysiska medier gör en comeback i framtiden.

Dock har även streaming sina fördelar särskilt gäller tv serier ned många avsnitt :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

KurageDHH

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 augusti 2023 kl. 07:00:04Jag har aldrig haft något konto på Viaplay, så jag vet inte hur just den tjänsten gör. Men jag har köpt ett trettiotal filmer på iTunes, och några enstaka på SF Anytime och Amazon Prime. I samtliga fall hittar jag mina köpta filmer i en egen avdelning under mitt konto när jag är inloggad. Så även filmer som är borttagna från den allmänt tillgängliga "butiken" bör finnas kvar på mitt konto.

En god vän till mig, som har köpt åtskilligt mycket mer på iTunes än vad jag har gjort, bekräftar att allt han har köpt finns kvar på hans konto och går att streama, även sånt som inte längre finns att söka fram och köpa i "butiken".

Därmed inte sagt att alla tjänster gör på det viset. Och om en tjänst går i konkurs eller läggs ner av andra skäl kan man nog känna sig blåst...
Men det är ju väl bra sak för itunes i alla fall att man får behålla alla sina köpa filmer, även såna som är fast borttagna från "butiken". :)

Scoobydoofan1

Citat från: KurageDHH skrivet  1 september 2023 kl. 14:11:25Men det är ju väl bra sak för itunes i alla fall att man får behålla alla sina köpa filmer, även såna som är fast borttagna från "butiken". :)
Inte ens värt att lita på det heller, fysisk exemplar är mycket säkrare än digitala köp av vare sig filmer eller serier.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 september 2023 kl. 12:34:39Inte ens värt att lita på det heller, fysisk exemplar är mycket säkrare än digitala köp av vare sig filmer eller serier.
Absolut, det är det ingen här som ifrågasätter - men det är ju ibland lättare sagt än gjort, när väldigt mycket aldrig släpps fysiskt...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 augusti 2023 kl. 07:00:04Jag har aldrig haft något konto på Viaplay, så jag vet inte hur just den tjänsten gör. Men jag har köpt ett trettiotal filmer på iTunes, och några enstaka på SF Anytime och Amazon Prime. I samtliga fall hittar jag mina köpta filmer i en egen avdelning under mitt konto när jag är inloggad. Så även filmer som är borttagna från den allmänt tillgängliga "butiken" bör finnas kvar på mitt konto.
Jag gissar att det fungerar annorlunda på Viaplay, så att det där finns en påtaglig risk att filmer som är borttagna från den allmänt tillgängliga butiken inte längre går att se även om man köpt det. Men säker kan jag förstås inte vara, då de filmer jag köpt från Viaplay fortfarande verkar finnas tillgängliga att köpa...

iTunes är ju lite annorlunda, för där kan man ju faktiskt ladda ner videor - om än med DRM-skydd - så att det inte enbart bygger på streaming.

Men som sagt, skulle tjänsten ifråga läggas ned är det ju garanterat kört att komma åt sina köpta filmer; oavsett vilken tjänst det gäller.

Det är bara enstaka gånger jag köpt något digitalt, när det gäller något som inte går att få tag i fysiskt - men däremot har jag fått flertalet recensionsexemplar via Viaplay, då det ett tag inte vat helt ovanligt att Fox-Paramount Home Entertainment skickade ut koder för gratis köpfilm hos Viaplay för recensionsändamål.
(De försökte först med rabattkoder hos iTunes, men fick det aldrig att fungera fullt ut och många journalister klagade tydligen; så att de sen övergick till Viaplay)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2023 kl. 15:58:52Absolut, det är det ingen här som ifrågasätter - men det är ju ibland lättare sagt än gjort, när väldigt mycket aldrig släpps fysiskt...
Jag gissar att det fungerar annorlunda på Viaplay, så att det där finns en påtaglig risk att filmer som är borttagna från den allmänt tillgängliga butiken inte längre går att se även om man köpt det. Men säker kan jag förstås inte vara, då de filmer jag köpt från Viaplay fortfarande verkar finnas tillgängliga att köpa...

iTunes är ju lite annorlunda, för där kan man ju faktiskt ladda ner videor - om än med DRM-skydd - så att det inte enbart bygger på streaming.

Men som sagt, skulle tjänsten ifråga läggas ned är det ju garanterat kört att komma åt sina köpta filmer; oavsett vilken tjänst det gäller.

Det är bara enstaka gånger jag köpt något digitalt, när det gäller något som inte går att få tag i fysiskt - men däremot har jag fått flertalet recensionsexemplar via Viaplay, då det ett tag inte vat helt ovanligt att Fox-Paramount Home Entertainment skickade ut koder för gratis köpfilm hos Viaplay för recensionsändamål.
(De försökte först med rabattkoder hos iTunes, men fick det aldrig att fungera fullt ut och många journalister klagade tydligen; så att de sen övergick till Viaplay)
Det kanske kan vara i ett samband med fysisk media, men som det skrevs tidigare så kan det aldrig ta över, frågan är då vad som händer när streamingtjänstser tar över helt och hållet och kunderna då återvänder tillbaka till fysisk media? Det är om dom vänder ryggen tillbaka mot fysisk media och köper DVD och Blu-Ray utgåvor igen.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Tintin

Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.

Surt.

Jag kan förvisso se TV-serien via streaming, men inte samma sak som fysisk media (med restaurerad bild). Nu finns det säkert andra återförsäljare än där jag tänkt handla filmen från, men vet att det kan vara lite sådär med lagerstatus hos vissa. Finns det återförsäljare som svarar på mail borde det kunna gå att lösa så.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 15 oktober 2023 kl. 00:19:33Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.
Av ren nyfikenhet, vilken TV-serie gäller det?

Och vad är det för företag som gått i konkurs...?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2023 kl. 01:29:43Av ren nyfikenhet, vilken TV-serie gäller det?

Och vad är det för företag som gått i konkurs...?
Jag hade tänkt köpa TV-serien Robin of Sherwood och det engelska företaget som gått i konkurs heter Network Distributing Limited. I England har de såklart haft koll på detta och jag hittade lite blogginlägg och fler titlar när jag sökte.

Steffan Rudvall

Citat från: Tintin skrivet 15 oktober 2023 kl. 00:19:33Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.

Surt.

Jag kan förvisso se TV-serien via streaming, men inte samma sak som fysisk media (med restaurerad bild). Nu finns det säkert andra återförsäljare än där jag tänkt handla filmen från, men vet att det kan vara lite sådär med lagerstatus hos vissa. Finns det återförsäljare som svarar på mail borde det kunna gå att lösa så.

Den här?

https://www.amazon.se/Robin-Sherwood-Complete-Michael-Praed/dp/B07G1V9PKY

https://cdon.se/film/robin-of-sherwood-the-complete-series-blu-ray-2018-michael-praed-cert-pg-8-brand-new-p127151224