Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pippi Långstrump

Startat av Henrik Karlsson, 27 februari 2020 kl. 21:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

De andra europeiska länderna verkar ha fått tyska versionen. De tyska avsnitten finns alla på Archive kanske bra att de där scenerna som finns i internationella versioner inte finns i svenska finns till exempel en scen i Nickelodeon Style där de har en närbild på Pippis fötter i det de kallar avsnitt 18.

https://archive.org/details/pippi_langstrumpf

Monsieur Hulot

Scenerna som saknas i Pippi på de sju haven med svenskt tal kanske får rekonstrueras med AI?

Adam Larsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 september 2025 kl. 19:38:36Scenerna som saknas i Pippi på de sju haven med svenskt tal kanske får rekonstrueras med AI?
Det saknas också scener i På rymmen med Pippi Långstrump

Monsieur Hulot

Citat från: Adam Larsson skrivet 18 september 2025 kl. 19:42:15Det saknas också scener i På rymmen med Pippi Långstrump
...som också får dubbas med AI

Tintin

Jag såg om Pippi Långstrump på de sju haven i somras (så har den färskt i minne). Kul att få se TV-versionen med de bortklippta scenerna. I avsnitt 1 förekommer också lite extra musik just i de scenerna. 

En annan sak (som alltid varit ikoniskt) är ju skivomslaget. Men det är troligen arrangerad bild (med Tommy och Annika) då Pippi bär krutdurken själv i både filmen/tv-serien.

https://www.discogs.com/master/431630-Astrid-Lindgren-Pippi-L%C3%A5ngstrump-P%C3%A5-De-Sju-Haven

A

Hade filmerna på VHS när jag var liten då hade de inga eftertexter men ändå musik på svart bakgrund var det vanligt? Sen 2002 har de eftertexter gjorda i samband med restaureringen antar jag så det är inte bara musik på svart ruta längre

gstone

inger nillson är med i årets julkalender
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 28 september 2025 kl. 19:50:34Hade filmerna på VHS när jag var liten då hade de inga eftertexter men ändå musik på svart bakgrund var det vanligt?
På 1950- och 1960-talet var det i alla fall inte alltför ovanligt, men det blev väl mindre vanligt förekommande med åren.