Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 15:50:54
Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.
Jonas Gardell uttalar om corona stängning på teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg jag har läst på nyheter från t.ex Aftonbladet och Expressen för par veckor sen.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 16:22:33
Jonas Gardell uttalar om corona stängning på teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg jag har läst på nyheter från t.ex Aftonbladet och Expressen för par veckor sen.

Du och jag värkar tänka lika !

Kanske är Aspergeren  ;D ;)

Du är en väldigt vettig person och jag instämmer i dina åsikter.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 15:50:54
Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.
Jag instämmer fullständigt, och det slår onekligen väldigt fel i Sverige i och med att det styrs av Ordningslagen som gör att det bara är en fråga om vad som räknas som offentliga sammankomster. Allt som räknas som offentliga sammankomster får vara max 50 personer, vilket då innebär att hela Liseberg eller Gröna Lund bara får innehålla 50 personer (vilket förstås innebär att de inte kan öppna alls - för 50 personer på ett område på 170000 kvadratmeter är ju helt orimligt); medan däremot djurparker som Kolmården och Skansen inte räknas som offentliga sammankomster och därmed får ha hur många besökare som helst. Likaså då att alla former av teatrar, biografer, publik till sportevenemang o.s.v. begränsas till 50 personer, medan däremot affärer, köpcentrum, restauranger och dylikt får ha hur mycket folk som helst. :(

Jag kan köpa att det kan ha varit ett nödvändigt ont och ett sätt att snabbt lösa situationen med kort varsel under den mest akuta fasen i mars - maj. Men redan till i juni borde det ha gått att hitta andra lösningar för att kunna tillåta fler folk på evenemang utan att för den skull öka smittrisken.

Förutom nöjesfält är det förstås teaterföreställningar och konserter som drabbas hårdast, i och med att det för de allra flesta knappast går att arrangera sådana för max 50 personer med någon form av lönsamhet - därav att det i stort sett bara är kommunalt ägda teatrar som håller öppet just nu, för privatägda kan ju nästan omöjligen gå med vinst (eller ens gå runt ekonomiskt) med bara 50 personer i publiken. Det är tillräckligt illa för biografer, men eftersom de har mindre utgifter för respektive föreställning är det inte riktigt lika allvarligt - vilket förstås är anledningen till att biografer håller öppet, även fast de knappast kommer gå med någon stor vinst så länge bara 50 personer får se varje föreställning.

Det är verkligen hög tid att något görs åt detta, och det borde redan ha skett för 2 - 3 månader sedan...

TrondM

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:19:10
Hur ser situationen med coronavirus i Sverige? Tydligen så finns det en ny version av covid 19 i Norge som är mer dödligare än den här pandemin som pågår nu.

Jeg vet ikke om det er grunnlag for å si at den nye varianten i Norge (oppdaget i Trondheim) er så mye dødeligere enn tidligere varianter. Vi hadde 8 dødsfall i august, 10 i september og 5 til nå i oktober.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:46:01
Jeg vet ikke om det er grunnlag for å si at den nye varianten i Norge (oppdaget i Trondheim) er så mye dødeligere enn tidligere varianter. Vi hadde 8 dødsfall i august, 10 i september og 5 til nå i oktober.
Jag kan inte heller hitta några belägg för att den nya varianten/mutationen skulle vara dödligare än den "vanliga" - däremot verkar den nya varianten vara mer smittsam, men det finns väl än så länge inget som tyder på att den skulle vara varken farligare eller mindre farlig än den "vanliga".

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:19:10
Hur ser situationen med coronavirus i Sverige?
I Sverige är det väldigt olika mellan olika regioner/län, så till skillnad från en del europeiska länder (bl.a. Frankrike och Spanien) verkar vi inte ha någon traditionell andra våg utan snarare lokala utbrott. I många regioner är smittspridningen relativt låg, men i ett fåtal (bl.a. Uppsala och Skåne) har den ökat ganska kraftigt på sistone.

Folkhälsomyndigheten har ganska bra statistiksidor för att få överblick över olika regioner i Sverige:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 oktober 2020 kl. 22:02:16
Hur ser det ut med vaccin forskning?
Tror inte det hänt så mycket nytt sedan senast, så fortfarande är det väl knappt ett dussin olika vaccinkandidater som genomgår så kallas fas 3-testning - d.v.s. att de testas på flera tusen frivilliga personer, och där lika många får det riktiga vaccinet som de som får placebo (och varken de själva eller läkarna vet om vem som får vad). Fas 3-testning brukar väl pågå i minst tre månader, så tidigast i början av december lär vi veta något mer.

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 16:22:33
Om du inte missat pressträffen idag, så har ju regeringen och Folkhälsomyndigheten idag beslutat att fr.o.m. den 1 november höja gränsen från 50 till 300 personer vid evenemang med sittande publik, under förutsättning att det är minst en meter mellan varje sällskap. Det var ju mindre än de 500 personer som varit som förslag tidigare, men samtidigt betydligt bättre än 50 personer. Spontant tycker jag det känns som en rimlig kompromiss och en fullt acceptabel gräns.

300 personer räcker väl inte så långt för de största idrottsevenemangen, konserter med världsartister och kanske heller inte de allra största musikalerna med stor ensemble - men för 90% av alla kulturevenemang som förekommer i Sverige borde det räcka ganska långt, och 300 personer borde vara tillräckligt för att de flesta teatrar och i alla fall mindre konserter ska kunna öppna och ha verksamhet. :)

Och för biografer kommer förstås 300 personer räcka gott och väl, för det lär inte finnas alltför många biosalonger i Sverige som rymmer särskilt mycket mer än 300 personer - och ska man då hålla avstånd på en meter mellan sällskap, så lär nog 300 personer bli ganska lagom t.o.m. för de största biosalongerna i storstäderna som i normala fall rymmer som mest runt 500 personer.

Fortfarande återstår förstås två dilemman för biograferna - om tillräckligt många vågar gå på bio, och att filmbolagen vågar satsa så att det finns tillräckligt många storfilmer att visa på bio - men om de två punkterna löser sig så borde den här lagändringen vara tillräcklig för att biograferna ska överleva ekonomiskt. :)

Det här hjälper ju fortfarande inte för alla evenemang som inte har sittande publik, såsom nöjesfält, utomhusfestivaler, utomhuskonserter, loppisar och annat som ändå skulle kunna arrangeras utan nämnvärd risk för smittspridning - men säsongen börjar ändå vara över för allt sådant, så det är ju inte längre lika akut att göra något åt; bara något görs åt det i god tid innan nästa års sommarsäsong (så att bl.a. alla musikfestivaler som ställts in i år kan arrangeras nästa år).

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:33:26
Är det rymligt att höja från 50 till 300 personer?
Folkhälsomyndigheten anser att det inte ökar risken för smittspridning annat än på sin höjd högst marginellt, och jag förstår resonemanget - när man står upp är det ju svårt att alltid hålla avstånd, men vid sittande publik kommer ju alla sitta där de blivit tilldelade plats; och kommer således automatiskt att hålla tillräckligt avstånd så länge som arrangören har ordnat det tillräckligt väl.

Trots allt lär ju viruset finnas kvar i flera år, så vi kommer behöva lära oss att leva med det - och då är det inte rimligt att hela kulturen ska dö ut, utan man måste hitta på åtgärder så att teatrar, konserter och biografer ska kunna överleva.

Hur ser biverkningarna när det gäller covid 19 vaccin med prövningar? Har det Vidar sig att det är som svininfluensa vaccinet när det gäller biverkningar?
Vi kan nog inte veta något om biverkningar förrän tidigast när fas 3-studierna är klara. Men blir vaccinkandidaterna godkända, så har de nog skyldighet att upplysa om vilka biverkningar som uppstått hos personerna som fått vaccinet.

Men i fallet med svininfluensavaccinet var det ju först långt efter att vaccinet godkänts som de svåra problemen upptäcktes, så helt säker kan man ju aldrig vara...

Tror att bio kommer att dö ut snart, hittills så har det gåt 6 månader och folk är hemma nu och det kommer kanske vara streama som gäller.
Det finns onekligen en viss risk, men det vore väldigt olyckligt så förhoppningsvis kan höjningen till 300 personer räcka för att biografer ska undvika konkurs...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:42:03
Folkhälsomyndigheten anser att det inte ökar risken för smittspridning annat än på sin höjd högst marginellt, och jag förstår resonemanget - när man står upp är det ju svårt att alltid hålla avstånd, men vid sittande publik kommer ju alla sitta där de blivit tilldelade plats; och kommer således automatiskt att hålla tillräckligt avstånd så länge som arrangören har ordnat det tillräckligt väl.

Trots allt lär ju viruset finnas kvar i flera år, så vi kommer behöva lära oss att leva med det - och då är det inte rimligt att hela kulturen ska dö ut, utan man måste hitta på åtgärder så att teatrar, konserter och biografer ska kunna överleva.
Vi kan nog inte veta något om biverkningar förrän tidigast när fas 3-studierna är klara. Men blir vaccinkandidaterna godkända, så har de nog skyldighet att upplysa om vilka biverkningar som uppstått hos personerna som fått vaccinet.

Men i fallet med svininfluensavaccinet var det ju först långt efter att vaccinet godkänts som de svåra problemen upptäcktes, så helt säker kan man ju aldrig vara...
Det finns onekligen en viss risk, men det vore väldigt olyckligt så förhoppningsvis kan höjningen till 300 personer räcka för att biografer ska undvika konkurs...

Fast det är väl sällan som en biosalong har 300 rader? (då inte ens Salong 1 på Filmstaden Storgatan i Malmö verkar ha så många även om det är strax under antalet och jag skulle tippa på att just Salong 1 är den största salongen i Filmstaden Storgatan)

Sedan har jag ingen koll på hur det ligger till hos de andra biosalongerna i Malmö...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:48:38
Fast det är väl sällan som en biosalong har 300 rader? (då inte ens Salong 1 på Filmstaden Storgatan i Malmö verkar ha så många även om det är strax under antalet och jag skulle tippa på att just Salong 1 är den största salongen i Filmstaden Storgatan)

Sedan har jag ingen koll på hur det ligger till hos de andra biosalongerna i Malmö...
Ja, det är ganska sällsynt med biosalonger på över 300 platser. I Skellefteå rymmer den största salongen runt 190 platser, men i större städer finns det nog ett fåtal salonger som rymmer runt 300 - 400 personer. De största salongerna i Sverige rymmer runt 550 personer, men det är bara i Stockholm det finns så stora biosalonger.

Oavsett vilket bör som sagt 300 personer räcka gott och väl för alla biografer i Sverige, och kan bli räddningen så att de kan undvika konkurs och överleva. Det hjälper ju inte om folk inte vågar gå på bio, men om det bara finns intresse för biobesök så räcker 300 personer per biosalong gott och väl för att gå med vinst.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:51:49
Vem har koll på det? Så som saker ser ut så är bio på väg att dö ut ändå, kanske en långsam och smärtsam död. Hittills så är filmstaden och andra biografer inte full packade. Tror att folk vänjer sig med att vara hemma och inte gå till biografen.
Ja, det finns tyvärr en viss risk för det - men det vore väldigt olyckligt, då det inte finns några riktigt bra alternativ. Att titta hemma ger ju inte alls samma känsla som en stor bioduk, och både streamingtjänster och digitala hyr- och köptjänster har alltför många nackdelar. Om bara allting släpps på Blu-Ray eller Ultra-HD Blu-Ray ger det i och för sig en ypperlig bild och ljud, men då krävs ju både en stor TV (alternativt projektor) samt hemmabioanläggning för att ge en upplevelse som ens kommer i närheten av bio - och då är det ju tyvärr långt ifrån allt som släpps på Blu-Ray i dagens läge. :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:49:56
När det gäller vaccin så får vi se som du säger men det är ändå lite knepigt, dom borde ha koll på biverkningar och inte bara direkt sätta vaccin i sjukhusen för att folket ska vaccineras mot covid 19. Dom borde höra mer prövningar och se hur vaccinet påverkar dom som tar vaccinet och om det finns mer biverkningar och andra problem så att set som hände svininfluenze vaccinet inte händer igen.
Jag är inte säker exakt hur det ser ut med vaccinforskning, men när fas 3-studierna är klara lär nog allt om biverkningar och risker att sammanställas och publiceras. Skulle allvarliga biverkningar ha framkommit under studien lär vaccinet heller aldrig godkännas. Bara för att ett vaccin är klart, så finns det ju inga garantier för att det kommer godkännas av alla myndigheter i både EU och USA.

Men än så länge får man nog utgå ifrån principen no news is good news - eftersom läkemedelsföretagen har skyldighet att avbryta alla tester/studier om någon deltagare skulle drabbas av allvarliga biverkningar, så är det positivt så länge som vaccinstudierna fortsätter och det inte rapporteras om att de avbrutits. Sen är det ju ändå inte säkert att de godkänns av myndigheterna, och det finns ju heller inga garantier för att det inte - i likhet med svininfluensavaccinet - upptäcks biverkningar när det gått ett halvår eller ett år...

Oskar

Jag har läst på svt nyheter.
Det står att vaccin mot Corona kommer vara tillgänglig i Storbritannien i början av november.

Disneyfantasten

Citat från: Oskar skrivet 26 oktober 2020 kl. 11:56:33
Det står att vaccin mot Corona kommer vara tillgänglig i Storbritannien i början av november.

Det låter jättebra!

Men sa de någonting om USA eller Sverige/Norge/Danmark/Finland?

Oskar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2020 kl. 11:59:41
Det låter jättebra!

Men sa de någonting om USA eller Sverige/Norge/Danmark/Finland?
Inte än men det kommer mer information på svt nyheter under just nu nytt om coronaviruset.
Det låter lovande.
Det kommer såsom till Sverige och andra länder och det kommer mer information om vaccinet sedan på nyheter och på anslagstavlan på svt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 26 oktober 2020 kl. 11:56:33
Jag förmodar att du syftar på den här notisen...?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Där står det ju att vaccinet inte är godkänt än, men att de ska kunna vaccinera sjuksköterskor och läkare på ett utvalt sjukhus i London i november. I samma artikel står det ju att de räknar med att vaccinet ska vara tillgängligt för allmänheten under "första halvan av 2021", vilket ju är ungefär vad som har sagts förut - och kan alltså innebära upp till 8 månader bort... :(

Men det här förutsätter ju att Astra Zenecas vaccin faktiskt blir godkänt av myndigheterna, och innan fas 3-studien är klar är det ju inte alls säkert.

Oskar

Jag har läst att Vaccin mot corona från Pfizer kan vara klart i november.
Jag har läst nyheter på tidning på nätet.

Anders M Olsson

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 16:13:46
Slutsats: Detta är det största bedrägeriet genom tiderna där mänskliga rättigheter bryts i de flesta delar av världen under falska grunder.

Vänligen kolla in min undersökningssammanfattning...

Vänligen lägg av med ditt skitsnack!

Jag har själv jobbat inom sjukvården fram till min pensionering och känner folk som både behandlar patienter och bedriver seriös forskning kring coronaviruset, till skillnad från dem som bara sprider konspirationsteorier. Men eftersom du uppenbarligen är oemottaglig för verkliga fakta är det meningslöst att försöka resonera med dig. Jag kan bara be dig sluta skräpa ner det här forumet med dina dumheter.