Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 17:16:56
Ge mig då "verkliga fakta" eller tänker du ha ursäkter om att inte ge mig det?

Sluta skräpa ner det här forumet, troll!

Mathilda Gustafsson

Nu tar alla det lugnt, det här är inte flashback.

Lilla My

Anders M Olsson

De flesta universitet som sysslar med medicinsk forskning har webbsidor med information om coronaviruset. Här är ett axplock svenska:

https://www.su.se/forskning/coronaforskning
https://www.lu.se/artikel/stod-var-forskning-kring-corona
https://www.uu.se/nyheter-press/fraga-i-fokus/coronaviruset/
https://ki.se/forskning/popularvetenskapligt-tema-covid-19

Speciellt den här sidan tycker jag är intressant och tänkvärd:
https://www.su.se/nyheter/s%C3%A5-undviker-du-fake-news-i-coronatider-1.518701

Citat
Tre tips för att undvika "fake news" i coronatider

- Undvik att vidaresända tips och rekommendationer som du hittat på nätet, exempelvis via sociala medier som Facebook eller Instagram, och alltid när källan inte kan spåras.
- Utnyttja att det finns tillgänglig information och debatt i flera typer av seriösa nyhetsmedier, d.v.s. sådana medier som har en ansvarig utgivare och där källorna är tydligt angivna.
- Var också kritisk mot din egen informationsinhämtning: undvik det som kallas "cherry picking", d.v.s. att bara ta till sig det som spontant passar in i de egna föreställningarna.

Ett bra ställe på engelska är European Centre for Disease Prevention and Control, ett officiellt EU-organ:

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence

Där finns flera artiklar, alla rikligt försedda med utförliga referenser till forskningsrapporter.

Soscla

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 16:13:46
Facebook gruppen Pandemiupproret.

Ja, då kan man ju sluta läsa där eftersom det bara är konspirationsteorier byggda på paranoida känslor, inte fakta. Men jag förstår inte vad ni vinner på att sätta klackarna i marken och vara såhär bakåtsträvande? Vill du inte vara med och rädda samhället? Nej just ja...
It's so fluffy I'm gonna die!

Soscla

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 19:12:33
Rädda samhället som har ruttnat i flera år sen 1975 till nu.

eller kan ni berätta vad finns det att rädda som går att rädda?

Hahaha oj så specifikt! Vad hände 1975? XD
Och det som är värt att rädda: Ja, allt. Alla människor, minnen, kultur. På dig låter det som att du tycker att vi bara ska lägga oss ner på marken och förmultna, men det är varken rimligt eller kul. Till handling!

Håller med om att världen är sned just nu ur klimatsynpunkt men då måste alla hjälpas åt för att fixa det! (Även om ansvaret ligger mer på regerings- och företagsnivå än individnivå men blablablajeelajghleja orkar inte tänka på skiten)

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 19:18:58
Men jag är 0% rädd.

Fortsätt intala dig själv det så kommer allt nog bli bra ska du se.

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 19:49:44
Jag vet vilka människor är inblandade men det behåller jag för mig själv.

När folk kan inte se sanningen i vitögat är det nästan lika bra att man lägger sig ner och dör.

Simon Axelsson

Jag tror vi behöver skaffa oss en svensk Borat...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 20:27:45
[...] mediafånge, politikslyna, skolträl, verklighetförnekare, faktahatare, sanningsmotståndare, känslosam zombie.

Jag råkade visst trampa på en öm tå. Jag ber så mycket om ursäkt ;)

Soscla

Ja, Matrix! :D Fler allegorier om transpersoners upplevelse, ja tack hundra procent! Mer sånt och världen blir genast bättre!

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 20:44:36
Allt han sa i filmen stämmer 100% med i den riktiga världen.

omfg du är den första människan jag stött på som faktiskt tagit termen "red pilled" seriöst. Jag dööööör!! 😂

gstone

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 20:44:36
Du missade helt.

"I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it." – Morpheus

"The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly dependent on the system that they will fight to protect it." – Morpheus

"What you know you can't explain, but you feel it. You've felt it your entire life, that there's something wrong with the world. You don't know what it is, but it's there, like a splinter in your mind, driving you mad." – Morpheus

"The Matrix is everywhere. It is all around us, even now in this very room. You can see it when you look out your window, or when you turn on your television. You can feel it when you go to work, when you go to church, when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth." – Morpheus

"This is your last chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes." – Morpheus

Allt han sa i filmen stämmer 100% med i den riktiga världen.

Fördrar det citat Just when I'd stopped opening doors,
Finally knowing the one that I wanted was yours
Making my entrance again with my usual flair
Sure of my lines
No one is there
Don't you love farce?
My fault, I fear
I thought that you'd want what I want
Sorry, my dear!
But where are the clowns
Send in the clowns
Don't bother, they're here
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 21:34:00
Allt började med kvinnor och bögar och allt annat efter det.

Ja när vi uppfann kvinnorna så gick allt åt helvete ::) Jag visste att vi skulle slutat innan det var för sent! Nu har de rösträtt och allt. Hur ska vi överleva nu!?

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 oktober 2020 kl. 21:36:15
Ja när vi uppfann kvinnorna så gick allt åt helvete ::) Jag visste att vi skulle slutat innan det var för sent! Nu har de rösträtt och allt. Hur ska vi överleva nu!?

KUL ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"