Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 maj 2020 kl. 00:42:38
Ugh det låter hemskt. Hur många dagar är dom kvar på ytor?
Den bistra sanningen är att ingen vet i dagsläget. Det har påvisats att det finns en teoretisk risk att viruset kan finnas kvar på ytor i ett antal timmar (oklart exakt hur många), men ingen vet om det också kan hända i verkligheten (utanför laboratoriemiljöer) och i så fall om mängden viruspartiklar är tillräckligt stor för att faktiskt kunna smitta någon.

Tyvärr är det mycket som ingen vet ännu, i och med att det är ett nytt virus som det (ännu) inte forskats speciellt mycket på...

Citat från: gstone skrivet 14 maj 2020 kl. 18:31:01
I Augusti borde biograferar åter gå till vanliga affärer annars riskerar dom ju att gå i konkurs !

Dom öppna nog lagom till att Kapten Sabeltand och den magiska diamanten kommer på bio  ;D ;D

Hoppas jag kan se Svampbob : Svamp på rymmen !!

Den värkar jätte bra !! :D
Jag skulle tro att de flesta biografer kommer öppna i juli eller augusti månad - mycket längre än så borde de inte ha råd att hålla stängt, då risken annars är överhängande att de stora biografkedjorna tvingas lägga ned biografer permanent för att undvika konkurs... För att inte tala om de små enskilda biograferna, såsom exempelvis Folkets Bio, som är ännu mer utsatta då sådana biografer sällan har några stora marginaler att ta av. :(

Däremot tror jag inte att någon större distributör kommer att vilja premiärsätta storfilmer så länge som det nuvarande förbudet mot folksamlingar större än 50 personer ligger kvar - det skulle bli en för liten publik, och storfilmer förväntar sig nog filmbolagen kommer att locka fler personer än 50 på varje föreställning... Till en början kommer det förmodligen främst vara mindre distributörer, såsom Scanbox, Folkets Bio och Njutafilms/Studio S som kommer att gå upp med nya biofilmer, då de förmodligen inte förväntar sig särskilt mycket mer än 50 personer ens i storstäderna.

Har inte situationen lugnat ned sig påtagligt i hela Sverige innan början av augusti, så finns det nog en påtaglig risk att Kapten Sabeltand och den magiska diamanten kommer att skjutas upp ytterligare. Om den och andra lite större filmer faktiskt ska gå upp på bio, så förutsätter det nog både att förbudet mot folksamlingar har tagits bort eller åtminstone ökats till ett större antal än just 50 personer (100 personer skulle förmodligen räcka för att biograferna ska bli mer angelägna att öppna) och dels att smittspridningen minskat så pass mycket så att fler än bara ett fåtal personer faktiskt vågar gå på bio...

Men jag hoppas att smittspridningen ska lugna ned sig till sommaren, som ju i alla fall somliga "experter" verkar tro...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 maj 2020 kl. 07:56:58
Vet dom inte ännu hur länge den kommer att leva på ytor? Vad har dom hittat hittills med viruset när det gäller saker?
Jag tror inte att det har gjorts några tester i verkligheten, utan bara i laboratoriemiljö; men där vill jag minnas att man kommit fram till en teoretisk risk att det kan finnas kvar på hårda ytor i upp 2 - 3 dygn.

Det är hursomhelst en väldigt liten risk att bli smittad på det sättet, utan till allra största delen är ju coronaviruset (liksom de flesta andra virus) en droppsmitta; som huvudsakligen smittar via hosta och nysningar - i värsta fall även om man pratar med någon på mycket nära håll (även om det är osannolikt); därav att man bör hålla minst en meters avstånd till andra på affärer och dylikt (men det är ju dessbättre de flesta affärer duktiga på att märka upp, genom klisterlappar på golvet).

E

Vet inte om ni har hört det men Tom Hanks och hans fru Rita Wilson blev ju smittade av viruset men nu är dom friska

Även Lasse Kronér mår bättre

Här kan ni se kända profiler som dött, blivit friska eller har det just nu https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwijs5PXwLrpAhVsxKYKHWzWBhoQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.msn.com%2Fsv-se%2Fnyheter%2Fcoronavirus%2Fk%25C3%25A4ndisarna-som-har-blivit-smittade-med-corona%2Fss-BB11iyHl&usg=AOvVaw19WJrHUQ39ORIBVdkTcdJv

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 maj 2020 kl. 10:41:06
Vet inte om ni har hört det men Tom Hanks och hans fru Rita Wilson blev ju smittade av viruset men nu är dom friska

Det var goda nyheter!  :D

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 maj 2020 kl. 10:41:06

Här kan ni se kända profiler som dött, blivit friska eller har det just nu

Varför denna vansinnigt långa webbadress? Det här räcker väl:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/k%C3%A4ndisarna-som-har-blivit-smittade-med-corona/ss-BB11iyHl

Oskar

Jag tycker också att corona är tråkig.
Forskare håller på hitta vaccin till corona.

gstone

Kommer Disney On Ice 2021 att ställas in på grunda av Coronaviruset ?? :-\ :-\ :'( :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2020 kl. 21:02:53
Enligt från vad jag har hört så har USA hittat ett vaccin mot coronavirus, nu är frågan bara när vaccinet nåt fram till Sverige.

Syftar du på medicinen Trump tar? Jag har nämligen inte läst något om något färdigställt fungerande vaccin
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

E

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2020 kl. 21:21:56
Kommer Disney On Ice 2021 att ställas in på grunda av Coronaviruset ?? :-\ :-\ :'( :'( :'(
Tror du verkligen att det kommer vara lika allvarligt då ???

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2020 kl. 21:21:56

Det får vi inte hoppas på, förhoppningsvis lär det vid det här laget vara över...

Daniel Hofverberg

Jag tror nog att vi kallt kan räkna med att det kommer dröja minst ett år tills det finns fungerande vaccin - det finns ju heller inga garantier för att det någonsin kommer; trots allt finns det ju virus som ingen lyckats framställa fungerande vaccin för trots många personers försök... Och även ett år vore sensation och nytt rekord, då vaccin vanligtvis tar åtskilliga år att framställa.

Det man kan hoppas på är väl snarare att det relativt snart kan komma fungerande läkemedel, som hjälper för åtminstone en del av de som blir svårt sjuka. Trots allt är det ju inte lika svårt att få läkemedel godkända som vaccin, i och med att läkemedel ges till sjuka personer och vaccin till fullt friska personer; som gör att vaccin måste testas mer i flera omgångar för att bli godkänt...

Har man otur kan det ändå gå riktigt illa med vaccin trots hårda tester - som ju exempelvis inträffade med vaccinationen mot svininfluensa 2009, som ju för en del orsakade obotlig narkolepsi... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 maj 2020 kl. 08:42:32
Vaccinet orsakade obotlig narkolepsi? Viste inte det, när jag blev vaccinerad så fick jag ingen påverkning från vaccinet, undrar också vad exakt är narkolepsi?
Det var väl visserligen "bara" runt 400 - 500 personer i Sverige som fick narkolepsi som följd av svininfluensavaccinet (eller åtminstone av de fall man känner till), men det är ju ingen vidare tröst för de som drabbats... :(

Narkolepsi kallades tidigare för sömnsjuka (och kallas ibland fortfarande så i folkmun), och mer information om den finns exempelvis på 1177 Vårdguiden:
https://www.1177.se/Vasterbotten/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/langvarig-trotthet-och-narkolepsi/narkolepsi/

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2020 kl. 22:57:19
Då måste jag ha missförstod då, saken är bara att hela den här grejen blir deprimerande efter ett tag och hittills så har dom inte lyckats hittat ett vaccin än.
MEN JAG VILL SAMHÄLLET SOM VANLIGT nu  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 20 maj 2020 kl. 16:24:04
MEN JAG VILL SAMHÄLLET SOM VANLIGT nu  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:(

Men VA!? Verkligen? Jag trodde du älskade coronaviruset och ville att det ALDRIG skulle ta slut! ...  ::)

Oskar

Regeringen har tagit fram vaccinprogram. 
Jag har titta presskonferensen på tv idag.
Det står på nyhetersajer t.ex Expressen och Aftonbladet och svt nyheter och sveriges radio.