Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Soscla skrivet 24 september 2020 kl. 19:36:24
Senaste jag hörde är att vaccinet kanske kommer till oss nästa sommar/höst.

Det blir ju alltså om ett års tid, men ändå för sent, jag hade hoppats på att den skulle komma redan under början av nästa år, ju förr desto bättre...

Daniel Hofverberg

Ärligt talat kan ingen veta än hur det kommer gå med vaccin, då det ju är helt beroende av resultatet på de fas 3-studier som nu genomförs av ett flertal läkemedelsföretag. Flera läkemedelsbolag har ju "lovat" att ha färdiga vaccin i god tid före nyår, vilket i så fall skulle vara närmast en sensation utifrån hur lång tid som det brukar ta. Men om det skulle stämma, så kan man väl räkna med att det från det att vaccinet är klart lär dröja minst 2 - 3 månader innan man hunnit tillverka tillräckligt stor mängd av vaccinet och distribuera det över jorden. Vi vet ju heller inte hur distributionen kommer att prioriteras i världen, men förmodligen lär inte Sverige stå högst upp på priolistan...

Sen finns det ju inga garantier för att vaccin kommer att komma och kommer att fungera, även om det vore osannolikt att alla de dussin vaccinkandidater som nu testas skulle misslyckas. Sen vet vi heller inte hur effektivt det eventuella vaccinet kommer att vara - läkemedelsföretagen har hoppats kunna uppnå en effektivitet på 60 - 70%, men de studier som hittills har publicerats verkar snarare visa på en effektivitet på runt 50% - så oavsett vilken av siffrorna som stämmer är det ju fortfarande en hyfsat stor risk att man kan bli smittad trots vaccination. Det är ju tyvärr heller inget ovanligt, för varje år är det ju inte så ovanligt att folk insjuknar i säsongsinfluensa trots att de tagit vaccin för det.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2020 kl. 15:07:39
Ärligt talat kan ingen veta än hur det kommer gå med vaccin, då det ju är helt beroende av resultatet på de fas 3-studier som nu genomförs av ett flertal läkemedelsföretag. Flera läkemedelsbolag har ju "lovat" att ha färdiga vaccin i god tid före nyår, vilket i så fall skulle vara närmast en sensation utifrån hur lång tid som det brukar ta. Men om det skulle stämma, så kan man väl räkna med att det från det att vaccinet är klart lär dröja minst 2 - 3 månader innan man hunnit tillverka tillräckligt stor mängd av vaccinet och distribuera det över jorden. Vi vet ju heller inte hur distributionen kommer att prioriteras i världen, men förmodligen lär inte Sverige stå högst upp på priolistan...

Sen finns det ju inga garantier för att vaccin kommer att komma och kommer att fungera, även om det vore osannolikt att alla de dussin vaccinkandidater som nu testas skulle misslyckas. Sen vet vi heller inte hur effektivt det eventuella vaccinet kommer att vara - läkemedelsföretagen har hoppats kunna uppnå en effektivitet på 60 - 70%, men de studier som hittills har publicerats verkar snarare visa på en effektivitet på runt 50% - så oavsett vilken av siffrorna som stämmer är det ju fortfarande en hyfsat stor risk att man kan bli smittad trots vaccination. Det är ju tyvärr heller inget ovanligt, för varje år är det ju inte så ovanligt att folk insjuknar i säsongsinfluensa trots att de tagit vaccin för det.

Så detta kommer aldrig ta slut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :-\ :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet 29 september 2020 kl. 17:13:01
Så detta kommer aldrig ta slut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :-\ :-\
Jo det kommer det För det har chefen sagt

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 september 2020 kl. 17:22:15
Får völl lita på det då ::) :-\
Mig ska du inte lita på jag kan bara säga att man ska se allt från den ljusa sidan

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2020 kl. 17:25:35
Mig ska du inte lita på jag kan bara säga att man ska se allt från den ljusa sidan

Man ska vara realistisk också, något som är kämpigt och kanske svårt att hantera gör det svårt att se från den ljusa sidan. Då kanske man måste fokusera och bara leva igenom och kanske inte svårt att se det "braiga" tills det faktiskt är över eller nästan över. Just nu under dessa tider. Det har insjuknat många, däremot ska man inte gräva sig ner i det alltför mycket så man själv går under. Men det är svårt för många, man blir isolerad.

Oskar

Jag har läst på nyheter att många dansband har tufft och ekonomiska problem pga Corona.
Eftersom många dansställen är stängt pga Corona.
Jag tycker synd om den dansbandbranschen just nu.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 29 september 2020 kl. 17:39:16
Jag har läst på nyheter att många dansband har tufft och ekonomiska problem pga Corona.
Eftersom många dansställen är stängt pga Corona.
Jag tycker synd om den dansbandbranschen just nu.

Jag tycker synd om Mobica Forbergs band  :'( :'( :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 september 2020 kl. 17:13:01
Det beror väl på hur man ser på saken. Viruset lär inte försvinna i första taget, om det nu någonsin gör det - ytterst få virus i världshistorien har helt försvunnit - utan vi lär få leva med Covid-19 under lång tid framöver. Det handlar snarare om att smittrisken ska gå ner så pass mycket, så att risken att smittas blir (någorlunda) försumbar i jämförelse med allt annat man kan råka ut för.

Däremot kan ju inte de nuvarande restriktionerna, vare sig i Sverige eller någonstans i världen, finnas kvar i flera år - då kommer inga företag att överleva - utan de lär förhoppningsvis reduceras i takt med att smittrisken minskar.

Simon Axelsson

Ja, är den nån som gillar sjuka filmer och har sätt den första filmen släpps en uppföljare till Borat den 23 oktober på Amazon Prime Video, lagom till det amerikanska valet. Filmen har spelats in i hemlighet under pandemin, utöver det har den ingenting med Corona att göra, men kanske kan pigga upp för de som ser fram emot nya filmer.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 oktober 2020 kl. 18:01:26
Ja, är den nån som gillar sjuka filmer och har sätt den första filmen släpps en uppföljare till Borat den 23 oktober på Amazon Prime Video, lagom till det amerikanska valet. Filmen har spelats in i hemlighet under pandemin, utöver det har den ingenting med Corona att göra, men kanske kan pigga upp för de som ser fram emot nya filmer.
'

Jag älskar Borat !! ;D ;D

Simon Axelsson

gstone

Simon Axelsson