Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag tycker dom kan lägga ut Tiny Toon Adventures textad på HBO Max i alla fall !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2022 kl. 20:35:03
Familjen Flinta och Jetsons vet vi ju att Warner Bros. äger rättigheterna till en dubbning per avsnitt av, även fast det tyvärr är en salig blandning mellan TV3s originaldubb och den (sämre) nydubb som Cartoon Network/Turner beställde. Även där kan det ju dock bli problem med att utöka rättigheterna för att innefatta streaming, då bara vissa säsonger av Familjen Flinta och mest troligt nästan inga avsnitt av Jetsons redan har utökats rättigheterna för.
Vad räknas Youtube som? För Cartoon Networks svenska Youtubekanal har lagt upp flera avsnitt av både Familjen Flinta och Jetsons och andra serier med svenska dubbningar...

Samlaren

Citat från: gstone skrivet 24 april 2022 kl. 20:51:39
Jag tycker dom kan lägga ut Tiny Toon Adventures textad på HBO Max i alla fall !

Textad när det finns en dubbning?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 april 2022 kl. 20:50:42
Så Familjen Flinta och Jetsons kommer inte dycka upp på HBO Max ? :(
Tids nog skulle jag förmoda att båda serierna kommer att dyka upp, men i och med administrationen och kostnaden som krävs så är det svårt att gissa på exakt när.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 april 2022 kl. 20:53:07
Vad räknas Youtube som? För Cartoon Networks svenska Youtubekanal har lagt upp flera avsnitt av både Familjen Flinta och Jetsons och andra serier med svenska dubbningar...
Jag skulle gissa att YouTube borde räknas till kategorin VHS/DVD/Blu-Ray/streaming/Video on Demand (d.v.s. mellannivån på lönen), men jag har inte läst själva kontrakten och är inte så insatt i kollektivavtalet så att jag kan dra någon hundraprocentig slutsats.

Men förmodligen har Warner utökat rättigheterna för just dessa avsnitt, och i så fall kan man ju förmoda att det åtminstone för de avsnitten finns bevarat dokumentation om hur många timmar varje skådespelare var i studion. Det bådar ju gott i den bemärkelsen att det inte borde finnas hinder i form av saknad dokumentation, men det hjälper förstås inte för själva kostnaden. Särskilt vid så långa serier som Familjen Flinta, så kan ju 149 kr i timmen för varje skådespelare som medverkade i varenda avsnitt bli en hyfsad slant; då jag gissar att det måste ha tagit väldigt många timmar i studion att spela in 166 halvtimmesavsnitt...

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 april 2022 kl. 20:51:39
Jag tror också att dom ligger upp Tiny toon adventures i textad version eftersom dubbning äger av videobolaget/kit sundqvist version av svt. Eurotroll version av discovery(kanal 5). Dubbning av tiny toon adventures gäller endast för tv rättigheter. Om warner bros vill har svenska dubbningen får dom betalar mellanskillnaden till skådespelare som medverkar t.ex Staffan Hallerstam, Louise Raeder, olav f Andersen, Steve kratz m.m. Jag tror att Warner bros är snåla det kommer bli svensk text. Man ska säga aldrig och vi för se hur Warner bros vill.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 april 2022 kl. 00:45:04
...men det hjälper förstås inte för själva kostnaden. Särskilt vid så långa serier som Familjen Flinta, så kan ju 149 kr i timmen för varje skådespelare som medverkade i varenda avsnitt bli en hyfsad slant; då jag gissar att det måste ha tagit väldigt många timmar i studion att spela in 166 halvtimmesavsnitt...

Jag pratade med någon inköpsansvarig på en streamingtjänst för ett par år sedan om hur det funkade. De vill helst inte offentligagöra siffror (så vet inte om jag får skriva vilken?), men det händer att äldre serier med licensavtal, administrationsavgifter m.m. kan gå upp till 2000 kr och i vissa fall beroende på omständigheter 20'000 kr per film. (2000 kr för 166 avsnitt blir ju 332'000 kr, så jag kan förstå om den dubbas om eller får undertext i så fall).

Som jag förstod det gäller inte summan allt och alla serier. Relativt nydubbade eller om rättigheterna redan ägs så är det lättare.

Kan tänka mig att advokatskostnad(?) kanske också för de ska juridiskt titta upp att allt gått rätt till så inga stämningar kan uppkomma eller efterkrav från dödsbo eller personer som medverkat men uteslutits pga att de inte funnit eller kompenserat dem på rätt sätt.

Sedan betalas också ennstreamingslicens för rätten att streama utöver. Musik kan kräva extra licens också (om jag förstått rätt), vilket mer eller mindre alla serier o filmer har. Så det är många som ska ha betalt.

Goliat

Ska HBO Max och Discovery+ gå ihop? Inte sett på något annat ställe.

https://www.filmtopp.se/nyhet/da-lanseras-pluto-tv-i-sverige

"I går bekräftades det att HBO Max och Discovery+ slås i hop."

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 april 2022 kl. 13:49:23
Hur ser utbudet när det gäller cartoon network serier på svenska? Finns Ozzy & drix?

Menar du om/när de går ihop? Ozzy & Drix finns inte, däremot just nu har Cartoon Network en egen sida som heter Cartoon Network Collection, det finns också en som heter Scooby-Doo! & Friends samt Looney Tunes.

Det finns också just nu, Gumball, Scooby Doo, Ben 10, Äventyrsdags (saknas dock avsnitt), Apple and Onion, Powerpuff Girls (nya inte 90-talets), Bara Björnar, Steve Universe, Barnens Lägerö m.f.

Jabberjaw

Citat från: Goliat skrivet 26 april 2022 kl. 14:44:36
Menar du om/när de går ihop? Ozzy & Drix finns inte, däremot just nu har Cartoon Network en egen sida som heter Cartoon Network Collection, det finns också en som heter Scooby-Doo! & Friends samt Looney Tunes.

Det finns också just nu, Gumball, Scooby Doo, Ben 10, Äventyrsdags (saknas dock avsnitt), Apple and Onion, Powerpuff Girls (nya inte 90-talets), Bara Björnar, Steve Universe, Barnens Lägerö m.f.

Finns det några intressanta gamla tecknade serier i dom kategorierna du nämner Goliat?  :)  Gumball är ingenting för mig, och tror inte särskilt många här på forumet tycker om den heller.  ;D

Fred

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 april 2022 kl. 17:55:23
Finns det några intressanta gamla tecknade serier i dom kategorierna du nämner Goliat?  :)  Gumball är ingenting för mig, och tror inte särskilt många här på forumet tycker om den heller.  ;D

Har sett lite av Gumball och lite roligt tyckte jag att det var, för att vara en 10-talsserie. När Goliat nämner Looney Tunes, är det de klassiska kortfilmerna, de nya eller Looney Tunes Show som åsyftas?

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet 26 april 2022 kl. 18:03:10
Har sett lite av Gumball och lite roligt tyckte jag att det var, för att vara en 10-talsserie. När Goliat nämner Looney Tunes, är det de klassiska kortfilmerna, de nya eller Looney Tunes Show som åsyftas?
Det finns en salig blandning av Looney Tunes grejer.

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2022 kl. 18:04:52
Det finns en salig blandning av Looney Tunes grejer.

Har de säsong två av The Looney Tunes Show på svenska?

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet 26 april 2022 kl. 18:09:44
Har de säsong två av The Looney Tunes Show på svenska?
Nej bara den första finns på HBO Max.

Anders M Olsson

Det är kanske dags igen att påminna om att alla kan söka och bläddra i utbudet på HBO Max även om man inte har konto där. Så det är i de flesta fall onödigt att ställa frågor här i forumet om vad som finns eller inte finns.

Öppna https://www.hbomax.com/ i din webbläsare.
Klicka på LOGGA IN uppe till höger.
När inloggningsrutan kommer upp, klicka på krysset uppe till höger för att stänga rutan.
Klart! Nu kan du bläddra och söka i utbudet så mycket du vill!

Användaren Goliat klagade på att instruktionerna ovan inte fungerade för honom. Han föreslog istället följande direktlänk:
https://play.hbomax.com/page/urn:hbo:page:home

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 april 2022 kl. 13:53:51
Har det blivit nån ändring med utbudet på HBO Magnus när det gäller serier från cartoon network och DC?
Du kan som sagt enkelt följa Anders instruktioner två inlägg ovanför och leta själv. :)