Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag ser inte riktigt poängen med att samma bolag behöver ha mer än en strömningstjänst. Är det för att kunna ta mer betalt av folk som vill ha ett större utbud? Det finns redan fler strömningstjänster än de flesta kan hålla reda på eller har råd att betala för...

Och har HBO verkligen så mycket programmaterial att det räcker till att fylla två tjänster?

Jirr

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 januari 2021 kl. 16:08:12
Jag ser inte riktigt poängen med att samma bolag behöver ha mer än en strömningstjänst. Är det för att kunna ta mer betalt av folk som vill ha ett större utbud? Det finns redan fler strömningstjänster än de flesta kan hålla reda på eller har råd att betala för...

Och har HBO verkligen så mycket programmaterial att det räcker till att fylla två tjänster?

Inte utanför USA iaf men vad jag har läst kommer HBO Nordic att ersättas/uppgraderas till HBO Max.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jirr skrivet 24 januari 2021 kl. 17:37:41
Inte utanför USA iaf men vad jag har läst kommer HBO Nordic att ersättas/uppgraderas till HBO Max.
Jag hoppas det, för det verkar ju helt klart mer logiskt att integrera de båda till en enda tjänst.

Annars skulle det bli rörigt och svårhanterligt, både för kunderna och för personalen, då relativt mycket skulle finnas på båda tjänsterna - många av HBO-serierna (Game of Thrones, Girls, Westworld, Big Love och ett par dussin andra) finns ju trots allt redan på HBO Nordic och finns på HBO Max i USA, så det skulle ju resultera i att en del titlar bara finns på ena tjänsten och en del titlar på båda...

Men om HBO Nordic uppgraderas/ersätts till HBO Max, så får vi hoppas att det inte betyder att vi går miste om de titlar som bara finns på HBO Nordic och som inte finns på HBO Max i USA - det gäller ju bland annat ett flertal av titlarna i barnavdelningen (H2O: Just Add Water, Dansakademin, m.fl.)... :(

Jirr

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 januari 2021 kl. 10:35:30
Det låter rymligt. Hoppas dom lägger up grymma sagor Billy & mandy, snobben, Ozzy & drix, juniper lee, samurai jack, familjen flinta (mediadubb), kurage den hariga hunden, johhny bravo, justice league, batman the animated series, superman the animated series, static shock, projekt zeta, batman beyond, justice league unlimited, steven Universe, osv.

Samurai Jack finns redan med 5 säsonger, på HBO Nordic, dock bara med engelskt tal och engelska och nordiska undertexter.

gstone

Citat från: Jirr skrivet 25 januari 2021 kl. 19:31:31
Samurai Jack finns redan med 5 säsonger, på HBO Nordic, dock bara med engelskt tal och engelska och nordiska undertexter.

Bra,

Jag vill höra Mako !

Fast han är ju förstås inte med i sista  säsongen :-\ :-\ :'( :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jirr

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 januari 2021 kl. 00:21:46
Fanns inte den med svenska dubb?

Inte på HBO Nordic men det var väl svenska röster när den gick på Cartoon Network. Kollade aldrig mer än någon snutt då och minns inte rösterna.

Samlaren

Jo på Cartoon är den på Svenska synd att den inte är det på HBO Nordic.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2021 kl. 21:34:54
Så vad är nytt i den här tråden? Finns det nya nyheter om vad som pågår när det gäller HBO?

Nej
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 maj 2021 kl. 21:06:11
När kommer HBO till norden? Vilken datum är det?
De har inte sagt något konkret datum. Officiellt har WarnerMedia bara sagt "andra halvåret" i år, men enligt obekräftade tidningsuppgifter ska HBO Max lanseras "efter sommaren" - om det sen betyder tidiga hösten eller längre fram i höst (eller i värsta fall i vinter) låter jag vara osagt...

Exakt hur det ska fungera i praktiken är också oklart, men min gissning är att HBO Nordic kommer att byta namn till HBO Max och få ett utökat utbud -  men förhoppningsvis utan att förlora allt det som i dagsläget finns på HBO Nordic som inte Warner Bros. äger rättigheterna till (såsom exempelvis H2O: Tillsätt bara vatten och Dansakademin)...

Huruvida priset blir samma som HBO Nordic idag, eller om de kommer att höja priset, återstår också att se - även om jag tyvärr misstänker det sistnämnda...

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2021 kl. 21:50:45
Exakt hur det ska fungera i praktiken är också oklart, men min gissning är att HBO Nordic kommer att byta namn till HBO Max och få ett utökat utbud -  men förhoppningsvis utan att förlora allt det som i dagsläget finns på HBO Nordic som inte Warner Bros. äger rättigheterna till (såsom exempelvis H2O: Tillsätt bara vatten och Dansakademin)...
Dansakademin har ju försvunnit. Eller kan du fortfarande se den?

H2O finns ju för övrigt även på C More. Även där har den fått undertiteln Bara tillsätt vatten, trots att det egentligen ska vara Tillsätt bara vatten.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet  7 maj 2021 kl. 11:15:19
H2O finns ju för övrigt även på C More. Även där har den fått undertiteln Bara tillsätt vatten, trots att det egentligen ska vara Tillsätt bara vatten.

Sen i lördags finns H2O: Tillsätt bara vatten även på Netflix, och där är titeln rätt.

Serien har för övrigt gått in direkt på Netflix tio-i-topplista över TV-serier i Sverige. Det får man väl se som en kvittens på seriens kvalité, och hur oerhört starkt den står sig i jämförelse med många andra serier. Sjöjungfrurna håller än!

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet  7 maj 2021 kl. 11:15:19
Dansakademin har ju försvunnit. Eller kan du fortfarande se den?
Oj, jag hade helt missat att Dansakademin försvunnit från HBO Nordic. Det var mycket sorgligt, då jag inte hunnit se klart alla avsnitt än... :(

När försvann den?

Eriksson

Det är ganska länge sen jag upptäckte att Dansakademin inte fanns kvar på HBO. Säkert över ett halvår sen.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2021 kl. 12:35:21
Oj, jag hade helt missat att Dansakademin försvunnit från HBO Nordic. Det var mycket sorgligt, då jag inte hunnit se klart alla avsnitt än... :(

Hur långt hann du komma i ditt tittande? Det finns andra sätt att se serien. Dock tror jag tyvärr inte att den svenska dubbningen finns kvar någonstans, så man får hålla tillgodo med engelska, eventuellt kompletterat med engelska undertexter.

Själv har jag bara sett de nio första avsnitten i första säsongen eftersom det var så långt som Eriksson hann texta upp innan möjligheten att bidra med egna undertexter försvann från YouTube. Dessutom har första säsongen nu försvunnit, inklusive Erikssons svenska undertexter, från den officiella Dance Academy-kanalen på YouTube. (Jag föredrar som regel engelskt tal och svenska undertexter när det gäller serier med levande skådespelare.)

YouTube (den officiella Dance Academy-kanalen) finns:
Hela andra säsongen i 1080p med engelska undertexter.
Hela tredje säsongen i 720p utan undertexter.

Amazon.com finns alla tre säsongerna med engelska undertexter.
Säsong 1 och 2 är i SD-upplösning (576p) och säsong 3 i full HD (1080p). För att kunna se serien där måste man ha konto på Amazon Prime Video (svenskt konto duger bra) och VPN till USA.

tubitv.com finns alla tre säsongerna. Man behöver inget konto, men däremot VPN till USA.
Säsong 1 och 2 är i SD-upplösning (480p) medan säsong 3 är i HD (720p).
Säsong 1 saknar undertext medan säsongerna 2 och 3 har engelska undertexter.

Samlaren

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 maj 2021 kl. 12:08:57
Sen i lördags finns H2O: Tillsätt bara vatten även på Netflix, och där är titeln rätt.

Serien har för övrigt gått in direkt på Netflix tio-i-topplista över TV-serier i Sverige. Det får man väl se som en kvittens på seriens kvalité, och hur oerhört starkt den står sig i jämförelse med många andra serier. Sjöjungfrurna håller än!

Synd att inte H2O inte har svenska undertexter. Sedan förstår jag inte varför de flesta tjänster ska ta in samma serier.