Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Legendaren Nils Eklund! 🔥✌♥️😁

Startat av Elios, 17 april 2020 kl. 02:27:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Alltså denna fantastiska skådespelare som fortfarande ibland medverkar och dubbar man hörde han senast i Asterix-Den magiska drycken. Han är för mig mest känd som Sultanen i Aladdin och den rollen för honom håller än. Jag gillar han som fan men jag måste erkänna att jag fått lite dåligt samvete över att jag blandade ihop hans röst med Guy De La Berg i filmen Gordy där han spelade morfarn Henry Royce. Där av jag fortsatte intensivt följa honom vidare och inspirerades även när han spelade den odna Charles Muntz.
Där han utan tvekan gjorde en fenomenal insats.  ;D
I liveactionfilmer ser vi han på riktigt i bild i Göta Kanal men han är ju även med som någon slags cirkusdirektör i ett avsnitt av Pippi Långstrump.  :D
Men så vad tycker ni egentligen om denna legendar??  ;D ;D :D :D ;D

Elios

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 18 april 2020 kl. 20:49:26
Men vad tycker ni om honom?^^  ;D

Jag tycker också om honom!  :) Han är legendarisk

Han är mycket bra som Fflewddur Fflam i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln (som jag faktiskt tror var hans första utländska dubbning), Herr Uggla i omdubbningen av Bambi (där han tillsammans med Gunnel Fred, Louise Raeder, Stephan Karlsén, Staffan Hallerstam och Mats Åhlfeldt faktiskt är de enda vuxna rösterna som passar till sina roller, övriga vuxna röster i omdubbningen är helt malplacerade, visserligen är de flesta av dessa väldigt små roller med ett fåtal repliker, men ändock, solosången och körsången är dock bra), Herr Henry Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus, Jock i omdubbningen av Lady och Lufsen, Prästen i Den Lilla Sjöjungfrun (han har visserligen bara en eller ett par repliker, men fungerar ändå i rollen), Sultanen i Aladdin, Henry Royce och Pappa Gris i Gordy, Rudy i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Charles Muntz i Upp, m.fl.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2020 kl. 21:04:48
Jag tycker också om honom!  :) Han är legendarisk

Han är mycket bra som Fflewddur Fflam i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln (som jag faktiskt tror var hans första utländska dubbning), Herr Uggla i omdubbningen av Bambi (där han tillsammans med Gunnel Fred, Louise Raeder, Stephan Karlsén, Staffan Hallerstam och Mats Åhlfeldt faktiskt är de enda vuxna rösterna som passar till sina roller, övriga vuxna röster i omdubbningen är helt malplacerade, visserligen är de flesta av dessa väldigt små roller med ett fåtal repliker, men ändock, solosången och körsången är dock bra), Herr Henry Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus, Jock i omdubbningen av Lady och Lufsen, Prästen i Den Lilla Sjöjungfrun (han har visserligen bara en eller ett par repliker, men fungerar ändå i rollen), Sultanen i Aladdin, Henry Royce och Pappa Gris i Gordy, Rudy i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Charles Muntz i Upp, m.fl.

Taran var nog inte Nils Eklunds första utländska dubbning, för han spelade CJ i originaldubbningen av Scooby-Doo I Hollywood runt 1982-1983. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Elios

Ja just det. Höll helt på att glömma Pappa Gris i Gordy. Sen var han väl också med i någon rollen i Arthur och Julklappsruschen.  ;D

Elios

Elios

AL

Nils är verkligen en Legend, jag har haft förmånen att få träffa honom många gånger och jag kan bara säga att han är minst lika trevlig i verkligheten som han framstår i de roller han spelat 😊👍🏻

MOA

Citat från: AL skrivet  6 juli 2024 kl. 22:22:28Nils är verkligen en Legend, jag har haft förmånen att få träffa honom många gånger och jag kan bara säga att han är minst lika trevlig i verkligheten som han framstår i de roller han spelat 😊👍🏻
Kan tänka mig det, hur gammal är han nu? Hoppas också att han mår bra

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 juli 2024 kl. 23:32:31Kan tänka mig det, hur gammal är han nu? Hoppas också att han mår bra
Nils Eklund är 97 år gammal i dagsläget (!). Jag tror inte att han medverkat i dubbningar eller filmroller på några år, men han lever fortfarande - och han intervjuades av ett par olika medier i höstas, och då verkade han i alla fall klar i knoppen.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2024 kl. 02:12:15Nils Eklund är 97 år gammal i dagsläget (!). Jag tror inte att han medverkat i dubbningar eller filmroller på några år, men han lever fortfarande - och han intervjuades av ett par olika medier i höstas, och då verkade han i alla fall klar i knoppen.
En av Sveriges äldsta levande VA, otroligt

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2024 kl. 02:12:15Nils Eklund är 97 år gammal i dagsläget (!). Jag tror inte att han medverkat i dubbningar eller filmroller på några år, men han lever fortfarande - och han intervjuades av ett par olika medier i höstas, och då verkade han i alla fall klar i knoppen.
Citat från: MOA skrivet  7 juli 2024 kl. 10:03:07En av Sveriges äldsta levande VA, otroligt
Efter Sture Ström och Meta Velander kanske, den sistnämnda fyller 100 nästa månad och Sture fyller i december.

Förresten så har ingen av dessa dubbat på ett bra tag, Eklunds senaste dubbning var 2014, Stures senaste var 2017 och Meta Velander senaste var 2004.

Sture Ström verkar alltså vara den vid dubbningstillfället äldsta personen som dubbat hittills, iallafall i förhållande till när han senast dubbade.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2024 kl. 10:14:19Förresten så har ingen av dessa dubbat på ett bra tag, Eklunds senaste dubbning var 2014, Stures senaste var 2017 och Meta Velander senaste var 2004.
Nej Nils Eklunds senaste dubbning var 2019 i filmen Asterix: Den magiska drycken (filmen hade premiär 2018 i Frankrike men i Sverige var det 2019)

Har också för mig han var med lite i Julkalendern Selmas Saga då 2016 som jag nog inte nämnt här tidigare. 

Elios

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  7 juli 2024 kl. 10:35:26Nej Nils Eklunds senaste dubbning var 2019 i filmen Asterix: Den magiska drycken (filmen hade premiär 2018 i Frankrike men i Sverige var det 2019)

Har också för mig han var med lite i Julkalendern Selmas Saga då 2016 som jag nog inte nämnt här tidigare.
Ja, han var mycket riktigt med i Selmas Saga, i vilken också Meg Westergren var med.

Det står på Wikipedia att hans aktiva år var 1942-2019, det är också imponerande, hela 77 år.