Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: A skrivet 14 september 2025 kl. 15:06:43Jag skulle synka den åt Ovanliga dubbningar
Som jag kunde gissa, bara inte projektet blir nedlagt

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 14 september 2025 kl. 12:57:19Originalddubbningen av Why, Charlie Brown, Why? Jag har försökt att ändra hastigheten och allting men ändå funkar det inte av någon anledning
Det låter märkligt - verkar hastigheten vara inkonsekvent, eller behövs någon annan hastighetsförändring än den "gamla vanliga"? Det logiska för en svensk TV-sändning borde ju vara sedvanlig PAL-speedup, så att den mot en bildkälla på 23,976 bilder per sekund bör behöva saktas ner med ungefär 4%.

Är det inspelat på VHS händer det dock att bandet inte har en jämn hastighet, så att det kanske inte håller exakt jämnt 25 bilder per sekund utan att det kan variera en aning. Det kan ju också ha uppstått något vid digitaliseringen, så att videobandspelaren inte lyckades hålla exakt rätt hastighet - även om det är ovanligt, så har jag råkat ut för det i undantagsfall.

Men jag hoppas att du kan få till det, för jag skulle själv verkligen vilja se Why, Charlie Brown, Why? med originaldubben från SVT.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2025 kl. 20:19:21Det låter märkligt - verkar hastigheten vara inkonsekvent, eller behövs någon annan hastighetsförändring än den "gamla vanliga"? Det logiska för en svensk TV-sändning borde ju vara sedvanlig PAL-speedup, så att den mot en bildkälla på 23,976 bilder per sekund bör behöva saktas ner med ungefär 4%.

Är det inspelat på VHS händer det dock att bandet inte har en jämn hastighet, så att det kanske inte håller exakt jämnt 25 bilder per sekund utan att det kan variera en aning. Det kan ju också ha uppstått något vid digitaliseringen, så att videobandspelaren inte lyckades hålla exakt rätt hastighet - även om det är ovanligt, så har jag råkat ut för det i undantagsfall.

Men jag hoppas att du kan få till det, för jag skulle själv verkligen vilja se Why, Charlie Brown, Why? med originaldubben från SVT.
Måste bara fråga: Är omdubbningen sämre om ni sett originalet? Denna kortfilm sändes aldrig på TV när jag var barn

A

Citat från: MOA skrivet 14 september 2025 kl. 20:32:55Måste bara fråga: Är omdubbningen sämre om ni sett originalet? Denna kortfilm sändes aldrig på TV när jag var barn
Jämvärdig nivå men barnskådespelarna är nog bättre i Eurotrolls Leo levererar betydligt naturligare än personen i dubbningen från 1992.

Inkluderar sången från båda dubbningarna så kan man jämföra själv kanske beror på om man föredrar Myrra Malmberg eller Sharon Dyall...

MOA

Citat från: A skrivet 14 september 2025 kl. 21:01:03Jämvärdig nivå men barnskådespelarna är nog bättre i Eurotrolls Leo levererar betydligt naturligare än personen i dubbningen från 1992.

Inkluderar sången från båda dubbningarna så kan man jämföra själv kanske beror på om man föredrar Myrra Malmberg eller Sharon Dyall...

Sharon Dyall om man gillar Esmeralda & Myrra Malmberg om man inte bryr sig om att hon är overused så Myrra för mig

Skokaka

INGEN gillar getingar. Och vem som nu än gör det kan lika gärna bita min skinande metall röv!

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 17 september 2025 kl. 20:02:34INGEN gillar getingar. Och vem som nu än gör det kan lika gärna bita min skinande metall röv!
Bästa du skrivit idag, getingar kan ta sig i ärslet

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  7 september 2025 kl. 23:32:39Okej, tydligen så KAN myggor göra nytta, då jag har nog hört att hanarna åtminstone pollinerar medan det BARA är honorna som tycker om blod, har jag för mig... Men, har vi inte dock redan bin för att pollinera? På tal om bin...

Vad är getingar ens bra för? Bin gör honung, men det gör inte getingar, dom STJÄL honung, för att det är socker, vilket de är besatta av, och allt dom gör är att sticka folk bara för att dom äter socker! Du vet, jag tror nog att jag hatar getingar ännu mer än myggor, med tanke på att dom skapades nog utav misstag, plus så gör deras stickande MER ont än vad en myggas gör, som känns inte något alls. Dessa flygande insekter är nog det som är det dåliga med sommaren, som ska egentligen föreställa tiden på året som folk ska njuta utav...
Nej, getingar är faktiskt viktiga för naturen, hur irriterande de än må vara. Dels pollinerar de också (om än mest av en "olyckshändelse"), och dels äter de insekter; vilket är ovärderligt för att hålla andra insekter på en rimlig nivå för att inte orsaka för stora skador.

Du kan läsa mer här:
https://www.wwf.se/djur/arter/getingar/

Själv har jag svårare för mygg än för getingar, men tydligen har även myggor en viss funktion trots att de är oerhört störande...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/vad-ar-bra-med-mygg-experten-listar

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2025 kl. 00:38:44Nej, getingar är faktiskt viktiga för naturen, hur irriterande de än må vara. Dels pollinerar de också (om än mest av en "olyckshändelse"), och dels äter de insekter; vilket är ovärderligt för att hålla andra insekter på en rimlig nivå för att inte orsaka för stora skador.

Du kan läsa mer här:

Själv har jag svårare för mygg än för getingar, men tydligen har även myggor en viss funktion trots att de är oerhört störande...
Dom kunde lika gärna ha existerat UTAN deras gaddar, dock. Att sticka folk är inte viktigt. (Förutom om man är en sådan som faktiskt njuter av att få ont.) Och en del insekter äter ju insekter, och spindlar kanske inte direkt är insekter, men de äter ju flugor och annat, vilket är bra, trots att många har rädslor för spindlar.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 18 september 2025 kl. 01:01:22Dom kunde lika gärna ha existerat UTAN deras gaddar, dock. Att sticka folk är inte viktigt. (Förutom om man är en sådan som faktiskt njuter av att få ont.) Och en del insekter äter ju insekter, och spindlar kanske inte direkt är insekter, men de äter ju flugor och annat, vilket är bra, trots att många har rädslor för spindlar.
Spindlar är bättre än getingar & mindre läskiga. Dom enda obehagliga spindlarna är dom stora giftspindlarna men dom är så ovanliga här

Nilsson

Jag hatar fästingar jag. Men jag har lärt mig att kunna upptäcka dom efter varje tillfälle jag varit ut i skogen. Och nu när det är höst och mitt svampintresse som jag har, förutom mitt tecknat-dubbintresse, så är i alla fall jag så ute så ofta som möjligt och det gäller att vara på sin vakt

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2025 kl. 00:38:44Nej, getingar är faktiskt viktiga för naturen, hur irriterande de än må vara. Dels pollinerar de också (om än mest av en "olyckshändelse"), och dels äter de insekter; vilket är ovärderligt för att hålla andra insekter på en rimlig nivå för att inte orsaka för stora skador.

Du kan läsa mer här:

Du har rätt i att getingar polinerar, men det finns inga djur som äter dem.

Själv har jag svårare för getingar eftersom de sticks och det gör extremt ont, och de sticks när man viftar bort dem eller försöker attackera dem, myggor däremot går att smälla till direkt, myggor sticks visserligen också men det är mer som ett bett och det kliar.

Men, det finns däremot finns det massor av djur som äter myggor.

Citat från: MOA skrivet 18 september 2025 kl. 11:02:19Spindlar är bättre än getingar & mindre läskiga. Dom enda obehagliga spindlarna är dom stora giftspindlarna men dom är så ovanliga här
Samt stora håriga spindlar, men de finns tack och lov inte här i Sverige.

Citat från: Nilsson skrivet 18 september 2025 kl. 23:37:23Jag hatar fästingar jag. Men jag har lärt mig att kunna upptäcka dom efter varje tillfälle jag varit ut i skogen. Och nu när det är höst och mitt svampintresse som jag har, förutom mitt tecknat-dubbintresse, så är i alla fall jag så ute så ofta som möjligt och det gäller att vara på sin vakt
Jag hatar också fästingar, men jag är tack och lov vaccinerad tre gånger just nu, så det dröjer nästan tre år innan min nästa spruta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 september 2025 kl. 06:30:15Du har rätt i att getingar polinerar, men det finns inga djur som äter dem.
Det sa jag inte heller - jag sa att getingar äter andra djur, eller rättare sagt insekter. Getingar är alltså nödvändiga för att andra insekter inte ska bli för många av, då det annars hade funnits 10 gånger fler flugor, mygg och fästingar...

Citat från: Nilsson skrivet 18 september 2025 kl. 23:37:23Jag hatar fästingar jag. Men jag har lärt mig att kunna upptäcka dom efter varje tillfälle jag varit ut i skogen.
Det är helt klart inte roligt med fästingar, men det är än så länge ett större problem söderut än i Norrland. Den stora faran är ju att fästingar kan överföra TBE, som kan vara väldigt allvarligt; vilket än så länge främst finns söderut i Sverige. Men det har rapporterats om något enstaka fall i Umeå, så tydligen börjar fästingar med TBE att röra sig norrut. :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 september 2025 kl. 06:30:15Jag hatar också fästingar, men jag är tack och lov vaccinerad tre gånger just nu, så det dröjer nästan tre år innan min nästa spruta.
Menar du vaccinerad mot TBE? Fästingar sprider ju också borrelia, men det är inte lika allvarligt; och jag tror inte ens att det finns vaccin mot det.

Här uppe i landet finns TBE-vaccin mig veterligen bara hos privata aktörer, inte hos vårdcentraler eller liknande; och dessutom är det ganska dyrt. Vad kostar vaccindoserna där nere?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2025 kl. 09:31:40Det sa jag inte heller - jag sa att getingar äter andra djur, eller rättare sagt insekter. Getingar är alltså nödvändiga för att andra insekter inte ska bli för många av, då det annars hade funnits 10 gånger fler flugor, mygg och fästingar...
Ville bara påpeka det.

Det finns förresten massor av andra djur också som äter flugor, myggor och fästingar, det sistnämnda gäller nog bara i Afrika där oxhackare brukar sitta på många betande djurs ryggar och picka bort dem.

De två andra äts av massor av andra djur, t.ex. spindlar, fåglar, grodor, osv.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2025 kl. 09:31:40Menar du vaccinerad mot TBE? Fästingar sprider ju också borrelia, men det är inte lika allvarligt; och jag tror inte ens att det finns vaccin mot det.

Här uppe i landet finns TBE-vaccin mig veterligen bara hos privata aktörer, inte hos vårdcentraler eller liknande; och dessutom är det ganska dyrt. Vad kostar vaccindoserna där nere?
När jag säger "fästingspruta" menar jag självfallet TBE, det trodde jag var underförstått.

Jag har ingen koll på priserna på vaccindos och ägnar aldrig min tid till det heller, och eftersom det är nästan tre år kvar till min fjärde fästingspruta känner jag att det helt enkelt inte är värt besväret heller, särskilt inte när jag har bättre saker för mig.

Men tyckte helt enkelt det var dags att prioritera bort mina Covid-sprutor (har ändå tagit 5 stycken vilket borde räcka länge) då jag nu kände att TBE-sprutor var viktigare.

Annars kan man för säkerhets skull undvika att gå i högt gräs då det är där fästingar brukar hålla till.

Annars kan jag säga att jag tog min första TBE-spruta i januari detta år, min andra i februari och min tredje i juli.

Så, om vi säger såhär;
- andra sprutan tar man minst exakt en månad efter första
- tredje sprutan tar man minst exakt fem månader efter andra
- fjärde sprutan tar man minst exakt tre år efter tredje

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 september 2025 kl. 09:48:59Jag har ingen koll på priserna på vaccindos och ägnar aldrig min tid till det heller, och eftersom det är nästan tre år kvar till min fjärde fästingspruta känner jag att det helt enkelt inte är värt besväret heller, särskilt inte när jag har bättre saker för mig.

Men tyckte helt enkelt det var dags att prioritera bort mina Covid-sprutor (har ändå tagit 5 stycken vilket borde räcka länge) då jag nu kände att TBE-sprutor var viktigare.

Annars kan man för säkerhets skull undvika att gå i högt gräs då det är där fästingar brukar hålla till.

Annars kan jag säga att jag tog min första TBE-spruta i januari detta år, min andra i februari och min tredje i juli.
Jag är inte vaccinerad mot TBE, men en kollega till mig har nyligen vaccinerat sig; och han sa att det var orimligt dyrt.

Börjar TBE spridas i större utsträckning norrut blir det förmodligen nödvändigt att ordna det, men än så länge verkar det vara så ytterst få fall i Västerbotten och Norrbotten så att man förmodligen klarar sig utan (de fåtal gånger jag är i den södra halvan av landet, exempelvis vid den årliga konferensen i Stockholm med jobbet, är man oftast inte så mycket i skog och mark).

Men de borde verkligen lägga till TBE-vaccin till det allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige, så att man inte ska behöva oroa sig för att ha råd med vaccin - för som det är nu vet man ju att många kommer att avstå av rent ekonomiska skäl, vilket kostar hela samhället mer på lång sikt. :(