Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag känner mig just nu väldigt dum och därför ska jag gnälla på att jag under hela mitt liv inte förstått att Sollefteå & Skellefteå är två olika orter :-[ 

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 mars 2023 kl. 20:17:36Jag känner mig just nu väldigt dum och därför ska jag gnälla på att jag under hela mitt liv inte förstått att Sollefteå & Skellefteå är två olika orter :-[
Det är ganska stor skillnad skulle jag våga påstå - plus då ett avstånd på sisådär 25 mil fågelvägen... ;)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 20:42:04Det är ganska stor skillnad skulle jag våga påstå - plus då ett avstånd på sisådär 25 mil fågelvägen... ;)
Jag skäms som sagt men jag har hela tiden trott att Skellefteå är så alla andra i Sverige uttalar medans lokalbor själva uttalar det som Sollefteå. Typ som att Umeå enligt vissa heter Ume.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 mars 2023 kl. 20:17:36Jag känner mig just nu väldigt dum och därför ska jag gnälla på att jag under hela mitt liv inte förstått att Sollefteå & Skellefteå är två olika orter :-[
Oj vilken otur,jag har under hela mitt liv vetat motsatsen

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 mars 2023 kl. 21:17:35Jag skäms som sagt men jag har hela tiden trott att Skellefteå är så alla andra i Sverige uttalar medans lokalbor själva uttalar det som Sollefteå. Typ som att Umeå enligt vissa heter Ume.
I och för sig inte en så dum tanke, men det är bara det avslutande Å:et i Skellefteå, Umeå, Luleå, Piteå, m.fl. som enligt vissa (främst norrländska) dialekter hoppas över - resten uttalas inte olika. Vi här i Skellefteå säger exempelvis "Skellefte", och likaså i merparten av Norrland - men i resten av Sverige brukar nog de flesta uttala Å:et...

Här uppe skulle vi också uttala det "Sollefte", men jag vet inte hur de uttalar sin egen ort där nere...?
(Inte för att Västernorrlands län är så jättelångt söderut, men för oss i Skellefteå upplevs det ganska långt söderut...)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2023 kl. 21:31:07I och för sig inte en så dum tanke, men det är bara det avslutande Å:et i Skellefteå, Umeå, Luleå, Piteå, m.fl. som enligt vissa (främst norrländska) dialekter hoppas över - resten uttalas inte olika. Vi här i Skellefteå säger exempelvis "Skellefte", och likaså i merparten av Norrland - men i resten av Sverige brukar nog de flesta uttala Å:et...

Här uppe skulle vi också uttala det "Sollefte", men jag vet inte hur de uttalar sin egen ort där nere...?
(Inte för att Västernorrlands län är så jättelångt söderut, men för oss i Skellefteå upplevs det ganska långt söderut...)
Som jag i Västerbottens Län ;)

Daniel Hofverberg

gstone

Jag gillar inte  Avenue Q.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Någon skrev på nätet att  Tummelisa var dålig och det gjord mig ledsen :'(

För jag älskar  Tummelisa och tycker den är jättebra !

Steffan Rudvall

Jag gillar inte att gnälla, men det är inte okej att behöva vänta en timme på ett försenat Pågatåg som dessutom inte ens har lämnat staden. 

Lilla My

gstone

En av mina favorit röst skådespelerskor är med i en serie som jag ogillar som den sämsta karaktären.
>:( >:(
Det gör mig sur !

MOA

Citat från: gstone skrivet  1 april 2023 kl. 23:16:56En av mina favorit röst skådespelerskor är med i en serie som jag ogillar som den sämsta karaktären.
>:( >:(
Det gör mig sur !
Mimmi Sandén?
Loud House?

gstone