Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:59:09Jag pluggar upp några ämnen på komvux och skickade in en insats där läraren kallade mig horunge! Kan man anmäla sånt?
vilken elak skitstövel
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:59:09Jag pluggar upp några ämnen på komvux och skickade in en insats där läraren kallade mig horunge! Kan man anmäla sånt?
Jag tror inte att en lärare skulle kalla en elev för något sånt... Kan du förklara situationen?

Lillefot

Det var inte roligt, och det låter som något som du borde kunna anmäla till rektorn eller någon annan ansvarig på ditt lärosäte. Det hjälper om du kan skicka med bevis på det.

Oavsett hur läraren tänker är det väldigt oprofessionellt att kalla en student för det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

A

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:02:06Jag tror inte att en lärare skulle kalla en elev för något sånt... Kan du förklara situationen?
Läraren skrev att uppsatsen var mycket bra men att jag skulle ta bort min horunge!  >:( Han borde skämmas att kalla mig något sånt!

Steffan Rudvall

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:03:14Läraren skrev att uppsatsen var mycket bra men att jag skulle ta bort min horunge!  >:( Han borde skämmas att kalla mig något sånt!
Sa han ta bort horunge så menar han inte dig utan att du ska se över hur din text är fördelad på sidorna. Horunge är textstycke ett ord eller en mening som hör ihop med resten av texten men som på grund av platsbrist har hamnat på en helt egen sida.

A

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:06:07Sa han ta bort horunge så menar han inte dig utan att du ska se över hur din text är fördelad på sidorna. Horunge är textstycke ett ord eller en mening som hör ihop med resten av texten men som på grund av platsbrist har hamnat på en helt egen sida.
Så han har inte förolämpat mig? ??? Varför skulle det där du förklarar kallas så?

Anders M Olsson

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:10:27Så han har inte förolämpat mig? ??? Varför skulle det där du förklarar kallas så?
Nej, det är ingen förolämpning.

Ordet är ett fackuttryck som har använts inom typografi och boktryckarkonst sen minst 200 år. Men just p.g.a. att det kan missuppfattas har det under de allra senaste åren rekommenderats att istället använda ordet "ensamrad".

SAOL:
hor|unge substantiv • <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt

MOA

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:48:27räknas denna post som uppmanande till självskadande beteende  ???
Gjorde den när jag var 10 år
Citat från: Lillefot skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:46:21Precis den scenen var det jag gjorde en referens till, och tack för det lilla humor-påslaget. :)
En riktig klassiker

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:29:00Nej, det är ingen förolämpning.

Ordet är ett fackuttryck som har använts inom typografi och boktryckarkonst sen minst 200 år. Men just p.g.a. att det kan missuppfattas har det under de allra senaste åren rekommenderats att istället använda ordet "ensamrad".

SAOL:
hor|unge substantiv • <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt
Intressant, så Svenska Akademiens Ordlista anser numera att horunge är både en ensam rad överst och nederst på en sida...? När jag gick i skolan fick vi lära oss att horunge var när en ensam rad i ett stycke hamnar längst ned på en sida, medan det heter änka när en ensam rad hamnar längst upp på en sida.

Jag minns tydligt också att läraren visade oss SAOL som bevis för detta, men det var förstås inte direkt igår... Så när avskaffades begreppet änka (i den här innebörden) egentligen...?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2024 kl. 20:59:56Intressant, så Svenska Akademiens Ordlista anser numera att horunge är både en ensam rad överst och nederst på en sida...? När jag gick i skolan fick vi lära oss att horunge var när en ensam rad i ett stycke hamnar längst ned på en sida, medan det heter änka när en ensam rad hamnar längst upp på en sida.

Jag minns tydligt också att läraren visade oss SAOL som bevis för detta, men det var förstås inte direkt igår... Så när avskaffades begreppet änka (i den här innebörden) egentligen...?
Varför gick det från änka till horunge? Om han hade sagt att jag skulle ta bort min änka hade jag inte heller förstått men inte trott att han förolämpa mig i alla fall.

MOA

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:18:34Varför gick det från änka till horunge? Om han hade sagt att jag skulle ta bort min änka hade jag inte heller förstått men inte trott att han förolämpa mig i alla fall.
Ja man kan inte vara änka om man inte har ett förhållande, mycket mindre kränkande ord

A

Citat från: MOA skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:39:01Ja man kan inte vara änka om man inte har ett förhållande, mycket mindre kränkande ord
Jag har ett förhållande men kan ändå inte vara änka änkling kan jag däremot bli.

MOA

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:50:40Jag har ett förhållande men kan ändå inte vara änka änkling kan jag däremot bli.
Ja ja, lycka till med förhållandet

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 14 oktober 2024 kl. 16:57:53För alla som är självmordsbenägna
Varför tog de bort de gamla apparna? :(

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:29:00Nej, det är ingen förolämpning.

SAOL:
Har ALDRIG hört det användas så  ???

- what.