Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Ord från DingoPictures2005: Alla wiki sidor är skitsidor

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 27 oktober 2025 kl. 15:47:30Ord från DingoPictures2005: Alla wiki sidor är skitsidor
Han må ha uttryckt sig kritisk om vissa wikisidor, men inte att de alla skulle vara dåliga.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Skokaka

På grund utav oroliga nyheter så hoppas jag verkligen inte att vårt Internet slocknas i natt (hoppas att det bara blir tillfälligt och för stunden som sånt brukar vara och INTE permanent) eller att hela webbläsaren fryser till... :-\

gstone

Dubbningarna förr (typ 80-90 och bakåt) gjordes med ensembler av den absoluta gräddan av svensk skådespelarelit, kolla rollistorna på Disneyfilmer förr, det är dramatenskådisar kryddat med genier av sin generation som Beppe Wolgers och John Harrysson. Inte riktigt så idag.

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet  3 november 2025 kl. 18:46:04Dubbningarna förr (typ 80-90 och bakåt) gjordes med ensembler av den absoluta gräddan av svensk skådespelarelit, kolla rollistorna på Disneyfilmer förr, det är dramatenskådisar kryddat med genier av sin generation som Beppe Wolgers och John Harrysson. Inte riktigt så idag.
nuförtiden ger mindre ersättning för dubbning och ersättning/betalning för dubbning som på den tiden var bättre förr än nuförtiden nu vill inte kända stora skådespelare vill inte ställa upp på tv och streaming dubbersättning som är lägre än det som var på 90 talet jag vet inte om ersättning har ökat eller inte.

Monsieur Hulot

Återigen tycker jag att det är trist att behöva gnälla, men det finns en sak jag inte alls begriper mig på. Det är försöket att återuppliva jättevargen.

De valpar som "återskapats" är helt vanliga vargar och inte de riktiga vargarna som levde för tusentals år sedan. Det är inte bara galna experiment, det är enligt min mening djurplågeri att använda ett friskt och oskyldigt djur (i detta fall en varg) till att utföra dessa saker på.

Det sägs att man också vill återskapa mammutar och sabeltandade tigrar, men jag hoppas att detta inte blir verklighet.

Will Siv

Man borde inte få röka på öppen plats där många går (som utanför butiker eller på gatan), nu när jag gick förbi en sån plats så satt nån dumskalle och spred sitt gift trots att det är andra som går förbi.

Rökning borde vara helt OLAGLIGT  >:(
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 15:25:10Man borde inte få röka på öppen plats där många går (som utanför butiker eller på gatan), nu när jag gick förbi en sån plats så satt nån dumskalle och spred sitt gift trots att det är andra som går förbi.

Jag tror till och med det är förbjudet att röka på uteserveringar, pizzerior och barer. Men ja, jag tycker också det är dumt att röka. Inte bara lukten som är illa, utan illa för hälsan.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 15:25:10Man borde inte få röka på öppen plats där många går (som utanför butiker eller på gatan), nu när jag gick förbi en sån plats så satt nån dumskalle och spred sitt gift trots att det är andra som går förbi.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 november 2025 kl. 15:28:25Jag tror till och med det är förbjudet att röka på uteserveringar, pizzerior och barer. Men ja, jag tycker också det är dumt att röka. Inte bara lukten som är illa, utan illa för hälsan.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, jag är så himla trött på att se enmassa människor röka, varesig de står och röker, går och röker, eller på något annat sätt röker, och jag håller med om att rökning borde vara olagligt, det är dåligt för allting, man borde förbjuda försäljningen av rökning för det är just där som huvudproblemet ligger.

Daniel Hofverberg

Är det verkligen ett stort problem nuförtiden? Rökning har ju minskat kraftigt i Sverige under senare år, så det var åratal sedan jag ens såg någon röka senast...

Att totalförbjuda rökning ser jag dock inte som vare sig realistiskt eller ens önskvärt - man kommer mycket längre genom kampanjer för att försöka få folk att sluta röka, tillsammans med avvänjningshjälp. Sådana kampanjer har ju fått stor effekt tidigare, och gjort att rökning minskat väldigt mycket i Sverige i jämförelse med många andra länder. :)
(Dock beror nog en del av minskningen på att folk istället övergått till att snusa - men det får i alla fall inga negativa effekter för någon annan än individen själv, så det är betydligt bättre än rökning)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 november 2025 kl. 15:28:25Jag tror till och med det är förbjudet att röka på uteserveringar, pizzerior och barer.
Ja, det har i många år varit förbjudet med rökning i alla offentliga miljöer som allmänheten har tillträde till - så det innefattar både uteserveringar, restauranger, caféer, affärer, skolor, kollektivtrafik, busshållplatser, idrottsanläggningar, lekparker m.m. Men på öppen gata, som inte hör till någon specifik anläggning, går det inte att förbjuda det.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2025 kl. 15:41:29Är det verkligen ett stort problem nuförtiden? Rökning har ju minskat kraftigt i Sverige under senare år, så det var åratal sedan jag ens såg någon röka senast...

Att totalförbjuda rökning ser jag dock inte som vare sig realistiskt eller ens önskvärt - man kommer mycket längre genom kampanjer för att försöka få folk att sluta röka, tillsammans med avvänjningshjälp. Sådana kampanjer har ju fått stor effekt tidigare, och gjort att rökning minskat väldigt mycket i Sverige i jämförelse med många andra länder. :)
(Dock beror nog en del av minskningen på att folk istället övergått till att snusa - men det får i alla fall inga negativa effekter för någon annan än individen själv, så det är betydligt bättre än rökning)
Om personer fortfarande gör det och om man måste vara mer uppmärksam för att inte råka springa i någons rök så är det ett problem

Om det blir olagligt stoppar det ju nästan alla från att göra det (för till skillnad från andra droger så har tobak inte behandlats så hårt och dom flesta som röker är inte ens kriminella), finns ingen anledning för det att vara lagligt.
- what.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 16:15:02Om personer fortfarande gör det och om man måste vara mer uppmärksam för att inte råka springa i någons rök så är det ett problem

Om det blir olagligt stoppar det ju nästan alla från att göra det (för till skillnad från andra droger så har tobak inte behandlats så hårt och dom flesta som röker är inte ens kriminella), finns ingen anledning för det att vara lagligt.
Nu är det också så att min hyresvärd/roommate röker

Hon gör det bara ute på balkongen och inte jämt, men jag känner ändå av det efter (i vardagsrummet där hon sitter och ut i hallen)..........

Borde jag va orolig  :-\

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2025 kl. 15:41:29Ja, det har i många år varit förbjudet med rökning i alla offentliga miljöer som allmänheten har tillträde till - så det innefattar både uteserveringar, restauranger, caféer, affärer, skolor, kollektivtrafik, busshållplatser, idrottsanläggningar, lekparker m.m. Men på öppen gata, som inte hör till någon specifik anläggning, går det inte att förbjuda det.
Men tydligen får man göra det utanför butiker, som på parkeringar.

Och jag har sett personer göra det vid busshållplatser och stationer, så....... 
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 19:20:07Men tydligen får man göra det utanför butiker, som på parkeringar.
Ja, utanför butiker är det allmän gata, så där går det helt enkelt inte att förbjuda - precis som man heller inte kan förbjuda vad folk gör i sina egna hem. Men om butiker har någon slags förbutik eller liknande utomhus, såsom exempelvis en del trädgårdsaffärer har, så innefattas det av reglerna; liksom uteserveringar och andra områden som hör till en restaurang, café eller affär.

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 19:20:07Och jag har sett personer göra det vid busshållplatser och stationer, så.......
Det får de egentligen inte, men det är förstås svårt att kunna upprätthålla i praktiken - polisen kan liksom inte bevaka varenda busshållplats i landet dygnet runt året om... Och det är nog lite viktigare för polisen att ta itu med mord än med folk som tjuvröker... ;)

Finns det övervakningskameror, så kan du ju dock polisanmäla det hela och det finns bevis; men på enskilda busshållplatser är det inte särskilt troligt att det finns kameror. På större busstationer lär det ju dock sannolikt finnas, men därmed inte sagt att Polisen kommer anse att det är tillräckligt allvarligt för att lägga ner en massa tid på att begära ut övervakningsfilmer och försöka identifiera gärningsmännen.

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2025 kl. 16:15:02Om det blir olagligt stoppar det ju nästan alla från att göra det (för till skillnad från andra droger så har tobak inte behandlats så hårt och dom flesta som röker är inte ens kriminella), finns ingen anledning för det att vara lagligt.
Problemet är ju att om man skulle göra det olagligt, om det ens är möjligt, så kommer det att bli precis som med knark att det växer fram en illegal marknad så att folk köper tobak svart; och därmed ökar också riskerna då man ju med illegala varor aldrig kan vara säker på vad de faktiskt innehåller.

Och som du just konstaterat lyckas ju polisen inte att upprätthålla det nuvarande förbudet överallt ens en gång, så hur ska de då kunna upprätthålla ett totalförbud...? Det skulle ju behövas tiotusentals ytterligare poliser, tiotusentals ytterligare åklagare och tusentals ytterligare domare; vilket skulle innebära skyhöga skatter som ingen skulle ha råd med... Och jag skulle gissa att de flesta inte tycker att Polisen och åklagarmyndigheten ska prioritera rökare framför att få fast mördare och våldtäktsmän. :)

Trots allt är det meningslöst med lagar som i praktiken inte kan upprätthållas, och för varje misstänkt gärningsman som polisen får fast måste det ju också finnas resurser så att åklagare och försvarsadvokater kan ta hand om fallen; och domstolarna (som redan är överösta med ärenden) måste hinna hantera alla rättegångarna.
(Om någon erkänner brott som bara leder till böter brukar man oftast inte gå till rättegång, utan det går att ordna att den som erkänner betalar böterna och skriver under ett erkännande som räknas som fällande dom; men för alla som nekar till brott måste det ju gå till rättegång vilket innebär domare och nämndemän)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2025 kl. 15:34:50Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, jag är så himla trött på att se enmassa människor röka, varesig de står och röker, går och röker, eller på något annat sätt röker, och jag håller med om att rökning borde vara olagligt, det är dåligt för allting, man borde förbjuda försäljningen av rökning för det är just där som huvudproblemet ligger.
Om man skulle lyckas förbjuda försäljning av tobaksprodukter är risken överhängande att det istället får motsatt effekt: att det precis som med narkotika växer fram en illegal marknad, där folk köper cigaretter och tobak från kriminella nätverk - och därmed heller inte vet vad de får i sig, så att den tobak som förekommer kan bli mycket farligare med större doser eller rent dödliga ämnen; precis som har hänt flera gånger med olika droger. :(

Att förbjuda sådan försäljning i Sverige får heller knappt någon effekt, i och med att vi har en öppen marknad inom EU; så att det är lagligt att köpa saker i andra EU-länder och ta med hem till Sverige. Så det räcker att det är lagligt i ett enda EU-land, så blir lagen i princip tandlös. Och att alla EU-länder skulle vara överens om att förbjuda alla tobaksprodukter finns inte ens på kartan...

Fred

Jag tror inte är så farligt om man bara gör förbi. Röka inomhus borde man inte få göra med någon måtta får det vara. Jag anser att rökning är ett eget ansvar så jag är emot förbud.

MOA

Citat från: Fred skrivet  5 november 2025 kl. 13:11:13Jag tror inte är så farligt om man bara gör förbi. Röka inomhus borde man inte få göra med någon måtta får det vara. Jag anser att rökning är ett eget ansvar så jag är emot förbud.
Man får inte röka lägenhet va? Gjorde en i hyreslägenhet & den kunde inte användas efter att rökaren flyttat ut