Admin

Författare Ämne: En andra chans (Dead Gorgeous)  (läst 197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 330
  • Kön: Man
    • Visa profil
En andra chans (Dead Gorgeous)
« skrivet: 12 maj 2020 kl. 02:15:36 »
Är det någon mer än jag som har fastnat för den charmiga och välgjorda australiensisk-brittiska ungdomsserien En andra chans (Dead Gorgeous) från 2010? En riktigt trevlig och bra serie, som har sänts på SVT i omgångar genom åren (mig veterligen uteslutande i svenskdubbad form).

Jag skulle verkligen vilja veta vem som spelar respektive rollfigur, men jag och Erika har tyvärr inte lyckats komma alltför långt i de efterforskningarna...

Den svenska dubbningen gjordes tydligen av Riviera Sound & Post, och då det företaget gick i konkurs 2013 lär det tyvärr bli hopplöst att få fram något officiellt den vägen... I likhet med det mesta på SVT namnges heller ingen regissör eller tekniker under eftertexterna, varför man heller inte har något namn att gå på för att kunna kontakta.

De crediterade skådespelarna i den svenska dubbningen är i alla fall:
Eleonor Telcs
Emelie Rosenqvist
Emma Swartling
Stina Eriksson
Leo Hallerstam
Cecilia Olin
Magdalena In de Betou
Simon Miiro
Ewa Fröling
Magnus Härenstam
Petter Holmqvist
Anneli Martini
Tom Ljungman
Lia Boysen
Viktoria Landing
Alva Goldman
Lena Strömdahl
Rufus Blad
Carl-Anders Stjärnlöf
Joachim Bergström
Leon von Kaskowski

Av dessa är det solklart att Magnus Härenstam spelar rektorn herr Griffith - hans säregna röst kan ingen ta miste på.

Både jag och Erika tror att Rebeckas röst görs av Eleonor Telcs. Vi tror också att Emelie Rosenqvist spelar Sophie, och i så fall borde det vara Emma Swartling som spelar Hedvig (om vi förutsätter att skådespelarna listas med huvudrollerna först). Det måste vara Leo Hallerstam som spelar David, och det borde vara Ewa Fröling som gör rösten till studierektorn Haiwyn Sinclaire.

Mycket längre än så har vi dock inte kommit, och fastän jag hört Stina Eriksson i flera dubbningar har jag hittills inte lyckats placera in vem hon spelar. Likaså borde man ju lyckas känna igen Lia Boysen och Magdalena In de Betou, men hittills har jag gått bet på dem... Och så medverkar några personer som jag ärligt talat aldrig ens hört talats om; än mindre har en aning om hur de låter...

Är det någon här som lyckas identifiera fler rollfigurer än vi har gjort? Alla 13 avsnitt av serien finns kvar på SVT Play i några dagar till, om någon är villig att göra ett försök att identifiera skådespelarna. :)
https://www.svtplay.se/en-andra-chans-i-barnkanalen

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 754
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
SV: En andra chans (Dead Gorgeous)
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2020 kl. 04:03:06 »
Ja, jag håller med om att det är en trevlig serie. Eller - ja - det kunde ha blivit en väldigt trevlig serie om den hade fått utvecklas. Tyvärr gjordes bara 13 avsnitt, så det känns lite snopet när serien bara tar slut utan någon riktig avrundning. Jag tycker också att den röda tråden är för svag. Det saknas liksom en övergripande handling som utvecklas från avsnitt till avsnitt och binder samman historien.

Jag är tyvärr väldigt dålig på att identifiera röster, så jag kan inte vara till någon hjälp på den punkten. Magnus Härenstam går ju som du säger inte att ta miste på.

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 055
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2020 kl. 07:08:36 »
Är det inte Stina Eriksson som Hedvig?
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
För övriga creditsllistor av dubbade filmer besök gärna (2/10-2019 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 330
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2020 kl. 01:27:20 »
Är det inte Stina Eriksson som Hedvig?
Nu när du säger det, så låter faktiskt Hedvig väldigt likt Stina Eriksson. Jag har inte ens haft en tanke på det, då jag förutsatte att skådespelarna crediterades i storleksordning, så att det var Eleonor Telcs. Emelie Rosenqvist och Emma Swartling som spelade de tre huvudrollerna...

Men då verkar det alltså inte vara helt enligt storleksordning trots allt, så då är frågan vem Emma Swartling i så fall spelar...?

Som sagt inte helt enkelt att placera in skådespelarna, och att det sen är några stycken man inte ens hört talats om gör ju inte saken lättare...

Jag kan tillägga att jag mailade Riviera Sound & Post ett par gånger 2011 - 2012 för att fråga om rollista, innan företaget gick i konkurs, men fick tyvärr aldrig något svar alls. :(

Ja, jag håller med om att det är en trevlig serie. Eller - ja - det kunde ha blivit en väldigt trevlig serie om den hade fått utvecklas. Tyvärr gjordes bara 13 avsnitt, så det känns lite snopet när serien bara tar slut utan någon riktig avrundning. Jag tycker också att den röda tråden är för svag. Det saknas liksom en övergripande handling som utvecklas från avsnitt till avsnitt och binder samman historien.
Jag håller med att det är tråkigt att serien bara fick 13 avsnitt, och dessutom inte fick något ordentligt avslut utan bara slutar ganska abrupt. Med så många mediokra serier som förlängs i åtskilliga säsonger, så kan man ju tycka att den här serien borde ha förtjänat en full "normal" säsong på 22 - 26 avsnitt... Med fler avsnitt och en övergripande storyarc genom hela serien hade det kunnat bli en helt suverän serie - nu blev det "bara" en bra serie, men inte så tokigt det heller förstås...