Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmer med ramberättelse

Startat av moviefan, 18 maj 2020 kl. 09:45:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Jag gillar det upplägget på manus. Tex Askungen 2 har en ramberättelse, likaså Tarzan och Jane. Visst är det så med Den Gröna Milen och Titanic ? 

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet 18 maj 2020 kl. 09:45:16
Visst är det så med Den Gröna Milen och Titanic ?

Nu har jag visserligen inte sett The Green Mile, men har den samma upplägg som Titanic är svaret ja. Mina favoriter när det kommer till filmer med ramberättelser är Yrrol - En kolossalt genomtänkt film och Lyrro - Ut och Invandrarna.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Erika

Den ryska (då sovjetiska) sagofantasyfilmen "Prinsessan på ärten" från 70-talet har ett liknande upplägg.

Henrik Karlsson

Det finns väl Snurre Sprätt filmer som är uppbyggda så här

TrondM

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 18 maj 2020 kl. 14:16:17
Det finns väl Snurre Sprätt filmer som är uppbyggda så här

Det stemmer, men jeg synes egentlig ikke de kvalifiserer. Rammefortellingen på de andre filmene er laget som en del av filmen. I Snurre Sprett-filmene har de klippet sammen mange gamle kortfilmer og laget en rammefortelling rundt disse. Det blir ikke helt det samme.


moviefan

#5
Likaså är det med filmen Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta.