Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Lasse Hallström;

(kommer tyvärr inte på)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Henrik Koefoed;

https://dubdb.fandom.com/wiki/Henrik_Koefoed

- Herr Stork = Dumbo

- Filurkatten = Alice i Underlandet

- Nalle Puh

- Kaa = Djungelboken

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Jan Lööf;

- Tjocka Kråkan, Joe & Clownen med repliken "hey, be careful, you hurt the little guy" = Dumbo

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Sandra Dahlberg;

https://www.youtube.com/watch?v=6ZOSk1jUODk

- Blå Fen = Pinocchio

- Lady = Lady och Lufsen

- Perdita = Pongo och De 101 Dalmatinerna

- Kängu = Nalle Puh

- Duchess = Aristocats

- Marian = Robin Hood

- Bianca = Bernard och Bianca

- Fru Brisby = Brisby och NIMHs Hemlighet

- Barsångerskan & Muskvinnan från Hamstead = Mästerdetektiven Basil Mus

- Rita = Oliver och Gänget

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Johan Petersson;

- Skepparn = Madagaskar

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Fredrik Belford;

(dessvärre hittar jag inga klipp med honom heller)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Lasse Holm;

- Ray = Prinsessan och Grodan

- Tamatoa = Vaiana

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Torgny Söderberg;

- Charlie = Änglahund

Några fler förslag?

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2025 kl. 21:08:19Karaktärer från en produktion av Sven Nordkvist, nämligen;

Hattjakten

Morfar;
- Anders Nyström
- John Harryson
- Hans Lindgren
- Bert-Åke Varg
- Sture Ström
- Hans Wahlgren

Hunden Blixten;
- Olof Thunberg
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg
- Steve Kratz

Höna;
- Mona Seilitz
- Birgitta Andersson
- Birgit Carlstén
- Meta Velander
- Anna-Lotta Larsson

Någon;
(kommer tyvärr inte på)

Skräddarmästare Västerknäpp;
- Sven Lindberg
- Jan Nygren
- Claes Ljungmark
- Johan Wahlström

Kanin;
- Charlie Elvegård
- Andreas Nilsson

Några fler förslag?
Citat från: Skokaka skrivet  3 juli 2025 kl. 00:51:38Åh, den här minns jag. Och då vi förstås får aldrig se "Någon" och veta vem det ä' så ä' det uppenbart att man inte vet hur de ska låta, så... Men, för de andra, då:...

Morfar:
Peter Harryson

Hunden Blixten:
Kenneth Milldoff

Höna:
Monica Forsberg

Skräddarmästare Västerknäpp:
Bengt Järnblad

Kanin:
Mikael Roupé
Har faktiskt tänkt att det borde bli en film av den här.

Morfar;
- Sten Ljunggren.
- Per Myrberg.
- Gustav Levin.
- Guy De La Berg.
- Torsten Wahlund.
- Björn Granath.
- Per Sandborgh.

Blixten;
- Allan Svensson.
- Reine Brynolfsson.
- Fredrik Hiller.
- Per Sandborgh.
- Benke Skogholt.
- Adam Fietz.
- Fredrik Dolk.
- Torsten Wahlund.
- Björn Gedda.
- Göran Berlander.

Hönan;
- Annica Smedius.
- Annika Herlitz.
- Sharon Dyall.
- Thomas Funck.
- Birgitta Andersson.
- Anja Schmidt.
- Zara Zimmerman.

Någon;
- någon (vem som helst......)
- Johan Lejdemyr.
- Mikaela Tidermark Nelson.

Västerknäpp;
- Jonas Bergström.
- Hasse Jonsson.
- Magnus Härenstam.
- Robert Gustafsson.
- Dick Eriksson.
- Steve Kratz.
- Gösta Ekman.
- Andreas Nilsson.
- Joakim Jennefors.
- Dan Ekborg.
- Ole Ornered.

Kaninen;
- Steve Kratz.
- Henning Lööf.
- Staffan Hallerstam.
- Magnus Härenstam.
- Brasse Brännström.
- Hasse Jonsson.
- Robert Gustafsson.
- Claes Malmberg.
- Pontus Gustafsson.
- Per Andersson.
- Jan Modin.
- Hans Lindgren.
- Oscar Harryson.
- Linus Wahlgren.
- Joakim Jennefors.
- Hasse Andersson.
- Morgan Alling.
- Johan Glans.
- Kim Sulocki.

Och som en bonus.

Igelkotten;
- Christian Hedlund.
- Linn Ehrner.

btw, ursäkta att jag inte skrivit här på ett tag.......
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  3 juli 2025 kl. 19:42:16Har faktiskt tänkt att det borde bli en film av den här.

Morfar;
- Sten Ljunggren.
- Per Myrberg.
- Gustav Levin.
- Guy De La Berg.
- Torsten Wahlund.
- Björn Granath.
- Per Sandborgh.

Blixten;
- Allan Svensson.
- Reine Brynolfsson.
- Fredrik Hiller.
- Per Sandborgh.
- Benke Skogholt.
- Adam Fietz.
- Fredrik Dolk.
- Torsten Wahlund.
- Björn Gedda.
- Göran Berlander.

Hönan;
- Annica Smedius.
- Annika Herlitz.
- Sharon Dyall.
- Thomas Funck.
- Birgitta Andersson.
- Anja Schmidt.
- Zara Zimmerman.

Någon;
- någon (vem som helst......)
- Johan Lejdemyr.
- Mikaela Tidermark Nelson.

Västerknäpp;
- Jonas Bergström.
- Hasse Jonsson.
- Magnus Härenstam.
- Robert Gustafsson.
- Dick Eriksson.
- Steve Kratz.
- Gösta Ekman.
- Andreas Nilsson.
- Joakim Jennefors.
- Dan Ekborg.
- Ole Ornered.

Kaninen;
- Steve Kratz.
- Henning Lööf.
- Staffan Hallerstam.
- Magnus Härenstam.
- Brasse Brännström.
- Hasse Jonsson.
- Robert Gustafsson.
- Claes Malmberg.
- Pontus Gustafsson.
- Per Andersson.
- Jan Modin.
- Hans Lindgren.
- Oscar Harryson.
- Linus Wahlgren.
- Joakim Jennefors.
- Hasse Andersson.
- Morgan Alling.
- Johan Glans.
- Kim Sulocki.

Och som en bonus.

Igelkotten;
- Christian Hedlund.
- Linn Ehrner.

btw, ursäkta att jag inte skrivit här på ett tag.......
Jag ber också om ursäkt för att det var längesedan jag tog upp skådespelare och media i denna tråd, jag har haft så mycket att stå i.

I vilket fall...

Sten Ljunggren och Per Sandborgh är antagligen inspirerade från Carl Fredriksen, resten kan vara för att de haft roller som äldre män.

Dina val för Blixten kan vara antingen för att de dubbat hundar eller för att de dubbat liknande karaktärer. (t.ex. Allan Svensson dubbade Rusty i Kogänget som också är en hund, Benke Skogholt har dubbat Ior i Nalle Puh som liksom Blixten brukar gilla att ta tupplurar)

Dina val för Hönan för att de dubbat hönor? (Annica Smedius dubbade Audrey i Kogänget, Annika Herlitz dubbade en höna i Pettson och Findus Roligheter, Sharon Dyall dubbar en höna i den senaste serien, Birgitta Andersson dubbade Lady Kluck i Robin Hood och Thomas Funck dubbade Höna-Pöna i Kalle-Stropp och Grodan Boll)

Dina val för Västerknäpp för att de dubbat liknande karaktärer?

Dina tre första val för Kaninen för att de dubbat Snurre Sprätt, Jan Modin för att han dubbade Lucko-Jack i Kogänget, Hans Lindgren för att han dubbade både Vita Kaninen i Alice i Underlandet plus Kanin i de äldre dubbningarna av Nalle Puh, Hasse Andersson och Hasse Jonsson för att de dubbade Påskharen i Alice i Underlandet respektive Bonkers, Morgan Alling och Johan Glans för att båda dubbade Lille Skutt, Kim Sulocki för att han dubbade Herr Morris, Joakim Jennefors för att han dubbade Jösse Bagare.

Då återstår dina val för Någon och Igelkotten, båda kommer antagligen från WALLE och Sonic.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2025 kl. 12:15:51Jag vet hur du tänker hos alla dina val utom Västerknäpp.

Peter Harryson för att jag hade med John Harryson i mitt inlägg.

Kenneth Milldoff för att jag hade med Gunnar Ernblad och båda har liknande röster.

Monica Forsberg för att hon var röst till en/några hönor i Pettson och Findus.

Mikael Roupé som inspiration från Snurre Sprätt.

Då är jag nyfiken: hur kom du på Bengt Järnblad hos Västerknäpp?

Förresten: du kan säkert gissa hur jag kom på Anders Nyström som Morfar, Olof Thunberg som Blixten, Mona Seilitz, Birgitta Andersson, Birgit Carlstén & Meta Velander som Höna och Charlie Elvegård som Kanin?  ;)
Såklart. Plus också för att Nils Eklund som Morfar tyckte jag lät som antingen John eller Peter. (Eller kanske han låter mera som Bert-Åke Varg? Eller kanske även Hans Lindgren, med tanke på hur han lät som den gamla sura mannen från Asterix 12 stordåd...) Och så har ju förstås Gunnar och Kenneth dubbat samma karaktärer några gånger, ja...

Jag tyckte nog kanske att Västerknäpps röst påminde mig lite om Bengt Järnblad. Men han kanske kunde passa mer som Morfar, med tanke på att han brukar dubba äldre karaktärer...

Anders Nyström har ju förstås en liknande röst som Nils Eklund, Olof Thunberg kan kanske vara på grund utav Trofast, eller så är det som så för att Nils Eklund lät en hel del som Olof när han gjorde sin röst för Blixten? (Eller kanske en blandning utav både och? Jag tycker förstås att han lät verkligen som Olof här...) Mona Seilitz är på grund utav Prillan, Birgitta Andersson är på grund utav Lady Kluck, Birgit Carlstén är på grund utav Stormamma och Meta Velander är på grund utav Amelia Gabble. Och Charlie Elvegård är ju förstås Kanin från Nalle Puh, en kanin som bokstavligen heter bara Kanin. (Förresten, Andreas Nilsson har ju dubbat många karaktärer, och det blir ju då svårt att ha koll på alla, men då du hade med honom som ett förslag så kom jag på att han dubbade ju Kaninen från Timon och Pumbaa, men kanske det inte var en direkt referens? Och det beror på om han har varit någon mer kanin, även om jag borde nog ha vetat på direkten...)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2025 kl. 12:18:41Får se nu...

Lotta Engberg som Perdita för att jag hade med Rita och båda är tikar? (alltså, det är det man kallar hona av hund)

Ankan och Kaninen är baserade på mitt förslag alltså de två antilop-hanarna från Zootropolis?

Sixten för att både den karaktären och Rudy gjordes av John Fielder?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?
Japp. Plus så delar både Rita och Perdita en norsk röst, Guri Schanke. 

Carl Falk som Nasse: Eftersom både han och Pelle Gris är grisar. Sammanträffande nog så har Dick Eriksson även dubbat Pelle och har provspelat för Nasse, och sen så är ju han förstås även Ollie, som också är en gris. 

Dan Hedberg som Herkules: Eftersom både han och Kocoum dubbades utav Jens Jacob Tychsen på danska. 

Even Stormoen som Anden: Eftersom precis som med Ramon och Manfred från Happy Feet så spelades han ju förstås utav Robin Williams. 

Och Emma Broomé som Törnrosa/Aurora: Eftersom både hon och Audrey dubbades utav Frida Nilsson. (Och det som är Auroras namnsdag även, lol...)

Skokaka

För dom som inte har några förslag... Ja, ni förstår nog redan, vilka påhittade karaktärer som helst kunde nog ha haft dessa rösterna som är tomma för tillfället. Så, för de andra, då:... 

Henrik Koefoed:
Greve Duckula (Och ja, jag fick reda på vem Henrik Koefoed var förut. ;)

Jan Lööf:
Bror Räv 

Sandra Dahlberg:
Vixey 

Johan Petersson:
Rocko från Pingvinen och lyckostenen 

Lasse Holm:
Nigel från Rio 

Torgny Söderberg:
Balto

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  4 juli 2025 kl. 01:24:15För dom som inte har några förslag... Ja, ni förstår nog redan, vilka påhittade karaktärer som helst kunde nog ha haft dessa rösterna som är tomma för tillfället. Så, för de andra, då:...

Henrik Koefoed:
Greve Duckula (Och ja, jag fick reda på vem Henrik Koefoed var förut. ;))

Jan Lööf:
Bror Räv

Sandra Dahlberg:
Vixey

Johan Petersson:
Rocko från Pingvinen och lyckostenen

Lasse Holm:
Nigel från Rio

Torgny Söderberg:
Balto
Jan Lööf för att jag hade med James Baskett i mitt inlägg? (här syftar jag självklart Fat Crow som James dubbade i originalet och han var även Bror Räv)

Vixey för att jag hade med Marian och båda är honrävar? (som på engelska heter vixen)

Nigel för att jag hade med Tamatoa och du tidigare nämnt att båda delar en originalröst?

Balto för att jag hade med Charlie och båda är hundar?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juli 2025 kl. 19:06:08Jan Lööf för att jag hade med James Baskett i mitt inlägg? (här syftar jag självklart Fat Crow som James dubbade i originalet och han var även Bror Räv)

Vixey för att jag hade med Marian och båda är honrävar? (som på engelska heter vixen)

Nigel för att jag hade med Tamatoa och du tidigare nämnt att båda delar en originalröst?

Balto för att jag hade med Charlie och båda är hundar?

Ja, plus så har Tommy Nilsson dubbat både Balto och Charlie.

Henrik Koefoed som Greve Duckula är för att Henrik är Daffy Anka, jag är dock osäker på om Greve Duckula har en dansk dubbning och om Henrik dubbar karaktären eller inte, men jag behövde nog tänka på någon anka karaktär på grund utav detta. Och Johan Petersson som Rocko är för att du hade med Skepparn och båda utav dom är pingviner.