Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 22:51:23Kristian Ståhlgren som Spirit p.g.a. Patrick i Kogänget? Kim Sulocki för att både han och Martin Stenmarck dubbat Blixten McQueen?

Tomas Bolme som Översten av samma orsak som du nämnde tidigare i tråden?

Då återstår Mattias Knave som Spirit: hur kom du på detta?
Ja, jag förklarade nog om Översten förut. Dock angående Spirits röster så var det dock egentligen för att alla utav dom har dubbat Matt Damon.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 22:53:04Ja, ni har väl diskuterat saken tidigare, och Will Siv hade med Leif Andrée som Puloki och både han och David Sundin har likadana röster.

Plus, Håkan Hagegård som Yumba är för att både han och Biskopen i Ringaren i Notre Dame görs av David Ogden Stiers.
Precis som jag tänkte.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 23:01:03Roger Storm för att han dubbade originalrösten i Ett Småkryps Liv?

Andreas Nilsson för att han dubbade Martin Short i Prinsen av Egypten?

Dina val för Mr Arrow, jag minns det du var inne på förut, karaktären har samma röst i original som Francis i Oliver och Gänget, därav ditt val?

Olof Thunberg som Berättaren för att Tony Jay som gör berättarrösten också är Shere Khan i Luftens Hjältar, ramberättelsen till Lilla Djungelboken, datorspelet Djungelboken Groove Party och inte minst Djungelboken 2 i vilken Olof Thunberg upprepade sin roll som Shere Khan.

Då undrar jag: hur kom du på resten?
Exakt. Så då återstår valen hos Kapten Amelia. Båda har förstås dubbat Emma Thompson förut. My Holmsten i Harry Potter och Annica Smedius i Dolittle.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 23:22:29Rickard Sjöberg är en journalist och programledare. Jag har för mig att det var Elios som kom på honom som Waternoose när frågan om vem som skulle dubba honom i Monsters University OM han var med och talade. (Han är bara med i en bild i slutet, dock...) Och ja, antingen i den första eller andra filmen var det tänkt att Kelsey Grammer skulle spela honom, har jag för mig, så då tänkte jag på Stinky Pete. Jag antar att Kelsey tyckte att det redan räckte att vara en Pixar antagonist, kanske...

Och det är precis så jag tänkte med Yeti, förstås.

Linus Lindman som Needleman & Smitty är inspiration för att han dubbade Squeaky Voiced Teen i The Simpsons: Filmen, då deras röster är baserade på denna karaktären.

Mina val för Art var nog dock för att båda dubbade Charlie Day. Christian i Lego-filmen och Joakim i Super Mario Bros. Filmen.

Och Kladdis spelades utav Peter Sohn, och han var ju också Emile i Råttatouille och Sox i Lightyear. (Och ja, Edvin dubbade den andra karaktären, så där har du svaret på frågan.)

Don Carlton dubbades utav Adde Malmberg... Kan det möjligen vara så att han och Claes är släkt? Samma efternamn. Jag tror också att han kunde passa som Art, förresten. Så, ja, att det passar.

Terri och Terry spelades utav Sean Hayes och Dave Foley. Den första var Fisken från Katten (2003) medan den andra var Flip från Ett småkryps liv.

Johnny Worthington spelades utav Nathan Fillion, och han dubbades utav Magnus i Bilar 3.

Och Fru Scribbles spelades utav Julia Sweeney, och Anna Book dubbade henne i Stuart Little.
Jag vet att jag vet och kan jättemycket, men det verkar ändå som jag har massor kvar att lära mig...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 23:31:55Exakt.

Rennie Mirro som Sid är för att både han och Bruno från Encanto spelades utav John Leguizamo. De andra valen är inspirationer från liknande karaktärer. Kim är på grund utav SvampBob Fyrkant, Nassim på grund utav Olof och Joachim är på grund utav Stefano. Plus Jonas för att han och Joachim är släkt.

Jag tog nog upp Kaj Stenberg som Diego förut, och det är för att han och Francis från Ett småkryps liv båda spelades utav Denis Leary.

Tommy Nilsson som Buck var dock nog en gammal idé. Tyckte att han kunde passa.

Yamineth Dyall som Kiwi är förstås för att hon dubbade Keke Palmer i Lightyear.

Annika Rynger som Shira är för att Jennifer Lopez är både henne och Azteca från Antz, som Annika dubbade.

Och Gladys del Pilar är Sids Mormor för att hon dubbade Wanda Sykes i Bondgården.
Jag minns att Will Siv gissade sig till att Robert Gustafsson hade dubbat Bruno om han hade medverkat i Encanto;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=17097.msg210872#msg210872

Vid det här laget gissar jag att hen också utgick ifrån att Bruno och Sid delar originalröst? Det var faktiskt nytt för mig det med.

De tre sistnämnda var också nytt för mig.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 23:33:31Ja, jag förklarade nog om Översten förut. Dock angående Spirits röster så var det dock egentligen för att alla utav dom har dubbat Matt Damon.
Var har de dubbat den skådespelaren nu igen?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 23:37:37Exakt. Så då återstår valen hos Kapten Amelia. Båda har förstås dubbat Emma Thompson förut. My Holmsten i Harry Potter och Annica Smedius i Dolittle.
Jaså, jag visste inte att Emma Thompson var med i dessa också...

Skokaka

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 december 2024 kl. 09:59:10Var har de dubbat den skådespelaren nu igen?
Kristian i Titan A.E., Mattias i Ponyo på klippan vid havet och Kim i Happy Feet 2.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet  7 december 2024 kl. 21:42:39Manfred:
Ingemar Carlehed
Bengt Järnblad
Ole Ornered

Sid:
Rennie Mirro
Kim Sulocki
Nassim Al Fakir
Joachim Bergström
Jonas Bergström

Diego:
Kaj Stenberg

Zeke:
Kim Sulocki
Lawrence Mackrory

Ellie:
Pernilla Wahlgren

Crash & Eddie:
Linus Wahlgren och Niclas Wahlgren (Osäker på vem som ska vara vem...)

Buck:
Tommy Nilsson

Kiwi:
Yamineth Dyall

Shira:
Annika Rynger

Sids Mormor:
Gladys del Pilar
Jag kom också på Rennie som Sid och Ole som Manny av samma skäl.....

Här är några till.

Manny;
- Henrik Dorsin.

Sid;
- Henrik Hjelt.
- Morgan Alling.

Diego;
- Johan Hedenberg.

Lenny;
- Claes Månsson.

Carl;
- Benke Skogholt.

Frank;
- Niclas Wahlgren.

Crash;
- Anders Öjebo.

btw, Linus kan vara Crash och Niclas kan vara Eddie.

Kiwi;
- Amanda Jennefors.
- Dominique Pålsson Wiklund.
- Linn Ehrner.
- Elina Raeder.
- Sandra Kassman.

En karaktär ni glömde:

Snabbe Tony;
- Per Sandborgh.
(har även lagt till Johan som brandposten i "Robotar")
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2024 kl. 20:39:57Karaktärer från en Disney-spelfilm som aldrig dubbats till svenska med undantag för Disney Infinity men som blivit enormt populär, nämligen;

Pirates of The Caribbean (2003) + dess tillhörande uppföljare

Will Turner;
- Alex Hermansson

Elisabeth Swann;
- Malin Olsson

Jack Sparrow;
- Reuben Sallmander
- Samuel Fröler

Kapten Hector Barbossa;
- Claes Ljungmark

Davy Jones;
- Adam Fietz

Tia Dalma;
- Angelika Prick
- Farah Abadi
- Charlotta Björck

Några fler förslag?
Jack Sparrow:
Andreas Rothlin Svensson
Jonas Malmsjö
Måns Zelmerlöw

Kapten Hector Barbossa:
Göran Engman
Guy de la Berg
Roger Storm

Davy Jones:
Göran Engman
Claes Ljungmark
Fred Johanson
Nils Eklund
Anders Nyström
Ole Ornered

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet  8 december 2024 kl. 22:29:11Jag kom också på Rennie som Sid och Ole som Manny av samma skäl.....

Här är några till.

Manny;
- Henrik Dorsin.

Sid;
- Henrik Hjelt.
- Morgan Alling.

Diego;
- Johan Hedenberg.

Lenny;
- Claes Månsson.

Carl;
- Benke Skogholt.

Frank;
- Niclas Wahlgren.

Crash;
- Anders Öjebo.

btw, Linus kan vara Crash och Niclas kan vara Eddie.

Kiwi;
- Amanda Jennefors.
- Dominique Pålsson Wiklund.
- Linn Ehrner.
- Elina Raeder.
- Sandra Kassman.

En karaktär ni glömde:

Snabbe Tony;
- Per Sandborgh.
(har även lagt till Johan som brandposten i "Robotar")
Har du redan tagit upp Rennie och Ole i denna tråden? Kan ha missat det, men i så fall, sorry.😅 

Åh, så Snabbe Tony och Brandposten delar engelsk röst måste det då betyda?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  8 december 2024 kl. 22:44:32Jack Sparrow:
Andreas Rothlin Svensson
Jonas Malmsjö
Måns Zelmerlöw

Kapten Hector Barbossa:
Göran Engman
Guy de la Berg
Roger Storm

Davy Jones:
Göran Engman
Claes Ljungmark
Fred Johanson
Nils Eklund
Anders Nyström
Ole Ornered
De första två känner har att jag vet svaret på: Andreas dubbade Johnny Depp i Kalle och Chokladfabriken och Jonas dubbade honom i Tim Burton's Alice i Underlandet.

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2024 kl. 20:47:48Karaktärer från den sista DreamWorks-filmen skapad av traditionell handritad animation, nämligen;

Sinbad Legenden om De Sju Haven (2003)

Sinbad;
- Kristian Ståhlgren

Marina;
- Myrra Malmberg
- Lizette Pålsson
- Malin Olsson

Eris;
- Jennie Jahns
- Ayla Kabaca
- Sara Edwardsson
- Ylva Hällen