Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röstskådespelare i svenska spelfilmer

Startat av Disneyfantasten, 6 juli 2020 kl. 23:18:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2020 kl. 16:45:25Justé, tack för påminnelsen, det hade jag ju nästan glömt, hon dubbas av Isa Quensel om jag minns rätt...
Som gjorde rösten till Madam Mim i Svärdet i stenen!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 16 oktober 2024 kl. 09:04:57Som gjorde rösten till Madam Mim i Svärdet i stenen!
Det visste jag faktiskt redan.  ;)

DingoPictures2005

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 20:07:39Kapten Hård låter lite som Rikard Wolff men det är nog inte han hur som helst väldigt dåligt dubbat rösterna är inte korrekt synkade och passar inte med utseendet på tyskarna.
Intressant ska fixa klipp av rösten när jag kommer hem och bifoga.

DingoPictures2005

När jag lyssnar på rösten några gånger så tycker jag det låter lite som Leif Andrée.....

@Erika eller @Oscar Isaksson kanske vet med säkerhet?

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2024 kl. 19:43:32När jag lyssnar på rösten några gånger så tycker jag det låter lite som Leif Andrée.....

@Erika eller @Oscar Isaksson kanske vet med säkerhet?
@Daniel Hofverberg du kanske känner igen rösten?

Oscar bekräftade på Discord att han inte trodde det var Leif och jag litar på det🙂.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 oktober 2024 kl. 09:47:38@Daniel Hofverberg du kanske känner igen rösten?

Oscar bekräftade på Discord att han inte trodde det var Leif och jag litar på det🙂.
Rösten låter vagt bekant för mig, men jag kan inte placera in den. :(

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2024 kl. 19:43:32När jag lyssnar på rösten några gånger så tycker jag det låter lite som Leif Andrée.....

@Erika eller @Oscar Isaksson kanske vet med säkerhet?
Hör även några likheter med Magnus Ehrner och Tomas Bolme.
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2024 kl. 11:14:47Hör även några likheter med Magnus Ehrner och Tomas Bolme.
Stort tack, ska fråga Linn om det är Magnus.
Hon borde kunna bekräfta med 100% säkerhet.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 oktober 2024 kl. 11:37:45Stort tack, ska fråga Linn om det är Magnus.
Hon borde kunna bekräfta med 100% säkerhet.
Hon säger nog nej, små likheter finns men jag tror inte det är han. Dubbarna är ju ocrediterade så det är nog någon tekniker...

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 oktober 2024 kl. 12:56:51Hon säger nog nej, små likheter finns men jag tror inte det är han. Dubbarna är ju ocrediterade så det är nog någon tekniker...
Yes, hon var säker på att det inte var Magnus.
Dock så tyckte hon också att rösten lätt som Leif Andrée.
Jag personligen hör också endel likheter med Leif:s röst men Osis har sagt att det inte är Leif.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 oktober 2024 kl. 13:51:39Yes, hon var säker på att det inte var Magnus.
Dock så tyckte hon också att rösten lätt som Leif Andrée.
Jag personligen hör också endel likheter med Leif:s röst men Osis har sagt att det inte är Leif.
Håller med, skulle nog påstå att det måste vara Leif och då återstår att lista ut vem som dubbar Gunnar Danielsson i samma film.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 oktober 2024 kl. 15:34:17Håller med, skulle nog påstå att det måste vara Leif och då återstår att lista ut vem som dubbar Gunnar Danielsson i samma film.
Tycker Gunnar låter som Tomas Norström dock har han väldigt få repliker.
Om Tomas dubbar honom så är har han dubbat 2 gånger, Tomas dubbade också Modern Talking sångaren Thomas Anders i uppföljaren Stockholm Marathon.

Värt att notera, Tomas är också med som synlig skådis i filmen.

DingoPictures2005

Vem regisserade de svenska dubbningarna av Pippi Långstrump?
Jag gissar på att det var Lasse Swärd (?).
Då han regisserade typ allt som inte var Disney produktioner under 60-80 talet......

@Oscar Isaksson kanske vet?

MB

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 december 2024 kl. 12:33:28Vem regisserade de svenska dubbningarna av Pippi Långstrump?
Jag gissar på att det var Lasse Swärd (?).
Då han regisserade typ allt som inte var Disney produktioner under 60-80 talet......

@Oscar Isaksson kanske vet?
Olle Hellbom som var regissör för TV-serien och filmerna bör ju även ha ansvarat för ljudet... finns ju ingen anledning att anlita en dubbningsregissör när det bara gäller efterhandssynkronisering...

DingoPictures2005

Citat från: MB skrivet  2 december 2024 kl. 12:54:05Olle Hellbom som var regissör för TV-serien och filmerna bör ju även ha ansvarat för ljudet... finns ju ingen anledning att anlita en dubbningsregissör när det bara gäller efterhandssynkronisering...
Ahh intressant, makes sense.
Eftersynkades/dubbades även Fredrik Ohlsson, Beppe Wolgers, Inger Nilsson och de som syntes som "synliga" svenska skådespelare i filmen?
Intressant att de isåfall dubbade sig själva på samma språk😅.