Såna här filmer brukar ju inte dubbas så Wikipedia kanske har fel
Det är ju trots allt en animerad film, så det känns inte
så otroligt att den skulle kunna ha dubbats - åtminstone betydligt mer realistiskt än
The Mummy och andra exempel där Wikipedia haft med påhittade röstlistor.
Men däremot förstår jag inte var, när och hur som filmen i så fall skulle ha släppts i Sverige. För jag hittar inget som tyder på att filmen släppts på vare sig DVD eller VHS i Sverige, och den finns inte på någon streamingtjänst. Visst
kan filmen ha sänts på TV, men Svensk Mediedatabas hittar i alla fall inga TV-sändningar; så i så fall är det på någon kanal som inte referensbandar till Kungliga Biblioteket. Men det är ju huvudsakligen barnkanalerna (Disney Channel, Cartoon Network, m.fl.) som inte finns med i Svensk Mediedatabas, och det förefaller mycket osannolikt att någon av dem skulle ha sänt en sådan här film. Och även om filmen
skulle ha gått på TV, så är det ju inte särskilt vanligt att långfilmer dubbas speciellt för TV (annat än på Disney Channel och dylikt).
Dessutom verkar ju Wikipedias svenska röstlista lite skum, som bara listor två skådespelare - och man får väl förmoda att en sådan här film bör ha med fler än två skådespelare. Och att Moa Gammel skulle ha spelat tre större rollfigurer förefaller också osannolikt. Plus då det faktum att det står
Sovande Skönhet istället för
Törnrosa, vilket ärligt talat luktar maskinöversatt text långa vägar...
Så kan man gissa på en vandal som inte kan svenska, som har använt Google Translate (eller dylikt) och valt två svenska skådespelare på måfå...?
Även den japanska röstlistan verkar ju lite skum, som också bara listar två skådespelare; och där en och samma skådespelerska dessutom spelar exakt samma tre rollfigurer som i den svenska listan... Hur stora är egentligen de oddsen...?
Sammantaget vill jag nog påstå att allting tyder på att den svenska dubbningen inte existerar alls.
Men det vore intressant att veta om någon vet om den här filmen överhuvudtaget har sänts/släppts i Sverige, och i så fall hur/var...? Jag hittar som sagt inget som tyder på det, men jag kan förstås ha missat någon TV-sändning eller någon sällsynt DVD-utgåva som ingen nätbutik listar - eller om den tidigare funnits på någon streamingtjänst, men försvunnit därifrån...