Josefin

Författare Ämne: Mupparna på Disney+  (läst 179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lost_t3ckn4t

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
Mupparna på Disney+
« skrivet: 11 augusti 2020 kl. 20:55:14 »
Finns mupparnas långfilmer och har någon svensk dubb på dem?

PS. PM Hofverberg
« Senast ändrad: 12 augusti 2020 kl. 01:52:01 av Daniel Hofverberg »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 724
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mupparna på Disney+
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2020 kl. 02:08:49 »
Utbudet kan skilja mellan olika länder, men tyvärr kan jag inte kolla upp detta närmare just nu då Disney blockerar VPN-tjänster utanför USA väldigt aggressivt (och jag just nu inte kan hitta någon VPN som inte är blockerad i Europa). Men det som finns i Mupparna-väg just nu på Disney+ i USA är i alla fall följande:

Mupparna / The Muppet Movie (1979)
Ljudspår: Engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, italienska
Undertexter: Svenska, norska, danska, finska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska, portugisiska, holländska, engelska för hörselskadade, kanadensisk franska för hörselskadade

Mupparnas nya äventyr / The Great Muppet Caper (1981)
Ljudspår: Engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska
Undertexter: Svenska, norska, danska, finska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska, portugisiska, holländska, engelska för hörselskadade, franska för hörselskadade

Mupparna på skattkammarön / Muppet Treasure Island (1996)
Ljudspår: Engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska
Undertexter: Svenska, norska, danska, finska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska, portugisiska, holländska, engelska för hörselskadade

Mupparnas julsaga / The Muppet Christmas Carol (1992)
Ljudspår: Svenska, norska, danska, engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, italienska
Undertexter: Svenska, norska, danska, finska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska, portugisiska, holländska, engelska för hörselskadade, kanadensisk franska för hörselskadade

Mupparna / The Muppets (2011)
Ljudspår: Engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, kanadensisk franska, italienska, holländska, portugisiska

Muppets Most Wanted (2014)
Ljudspår: Engelska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, italienska, holländska, portugisiska

Ingen av filmerna har alltså nydubbats för Disney+, utan den enda filmen som har skandinaviska dubbningar är Mupparnas julsaga. :( Men alla filmerna har alltså skandinaviska undertexter, varför man bör kunna förutsätta att alla dessa kommer finnas med på Disney+ i Skandinavien när tjänsten släpps här.

Har jag inte glömt någon, är det väl alltså följande långfilmer med Mupparna som helt saknas på Disney+:
Mupparna på Manhattan (1984)
Mupparna i rymden (1999)
Kermits första äventyr (2002)
Mupparna och trollkarlen från Oz (2005)

Den förstnämnda är väl mest förvånansvärt, i och med att de två första långfilmerna finns; men jag har för mig att det fortfarande är Sony Pictures som äger rättigheterna till den och Mupparna i rymden.

Bland TV-serier finns följande:

The Muppets (2015) (Engelskt ljudspår - textad på de fyra skandinaviska språken)
Muppet Babies (2018) (svenskt, norskt och danskt ljudspår - finsk text)
Muppet Babies Show and Tell (svenskt, norskt och danskt ljudspår - inga skandinaviska undertexter)
Muppet Babies Play Date (Svenskt, norskt och danskt ljudspår - inga skandinaviska undertexter)
Muppet Moments (2015) (Engelskt ljudspår - textad på de fyra skandinaviska språken)
Muppets Now (2020) (Engelskt ljudspår - textad på de fyra skandinaviska språken)

Gamla klassiska The Muppet Show (1976 - 1981), som jag växte upp med, saknas alltså helt; och likaså Muppets Tonight (1996 - 1998). :(