Jag tycker faktiskt inte att Kalle Anka i den här kortfilmen låter riktigt lik vare sig Andreas Nilsson eller Per-Erik Hallin - snarare någonstans mitt emellan dessa båda herrars röster...
Per Erik Hallin spelade ju Kalle Anka i de flesta kortfilmer dubbade på 90 talet så det är ju större chans att det är han om dubbningen är äldre än 1995 och fel kreditering är ju inte så ovanligt
Visst har det ganska ofta förekommit felaktiga dubbcredits. Men om det verkligen är Per-Erik Hallin där, så finns det som jag ser det bara två möjliga förklaringar till det:
1. Dubbningen är gjord för någon annan VHS-utgåva eller annat sammanhang före 1995. Men i så fall måste det vara någon VHS-utgåva som varken jag eller
Disneyanias kortfilmsregister känner till, alternativt något helt annat sammanhang än någon VHS-film (osannolikt men inte helt omöjligt).
2. Dubbningen av
Benjamin Syrsas jul gjordes långt innan VHS-utgåvan faktiskt släpptes i handeln (d.v.s. över ett år innan).
Det är framförallt vid det förstnämnda scenariot som det är vanligt förekommande att creditlistor uppger fel skådespelare; då Disney ofta inte tar hänsyn till var dubbningen först gjordes, utan utgår ifrån rösterna i filmen som kortfilmerna återanvänds till (därav att Disney Channels dubbcredits exempelvis listar att det är Jan Modin som spelar Långben i
Musses husvagn, som inte överensstämmer med verkligheten).