Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Quiz

Startat av Mathilda Gustafsson, 31 augusti 2020 kl. 22:38:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 mars 2021 kl. 23:37:26
Så du menar då att till exempel Nalle Puh är paradroll både för Tor Isedal, Olli Markenros* och Guy De La Berg...

*Kanske i konkurrens med Hamm i Toy Story, då Markenros spelar Hamm i alla de fyra filmerna plus kortfilmerna, Nalle Puh har han däremot bara spelat i två långfilmer och en TV-serie, å andra sidan är Nalle Puh titelrollen och huvudrollen i sin franschise, men han blev underkänd som Puh under 2000 medan han fått fortsätta som Hamm även när han blivit mindre aktiv... (precis som i fallet med Stefan och Thomas som Rex och Potato Head), Tor Isedal var alltid Puhs svenska röst fram till hans död och Guy De La Berg spelade rollen i flest sammanhang och samtliga sammanhang från 2000 fram till han blev för sjuk för att dubba längre...

När det gäller Hans Lindgren, skulle du säga att hans paradroll är Långben (som han spelade i 30 års tid fram till 1996), Sorken i Nalle Puh (som han spelade i samtliga filmer och serier tills han drabbades av demens) eller berättarrösten i Tjuren Ferdinand på julafton? (den roll som flest associerar honom som)

Jag skulle gissa att paradroller för Charlie Elvegård är Kanin i Nalle Puh (som han spelade i samtliga sammanhang sedan slutet av 1980-talet fram till hans död), för John Harryson är Joakim Von Anka (som han spelat i flest sammanhang av alla de karaktärer han spelat), för Fredrik Dolk är Buzz Lightyear (som han spelat i samtliga Toy Story filmer och serier)

För Anders Öjebo och Andreas Nilsson borde det definitivt vara Musse Pigg och Kalle Anka!

Skulle du säga att Ior är Benke Skogholts paradroll? (då han spelat karaktären sedan 2000)

Skulle du säga att Lizette Pålssons paradroll är Mimmi Pigg? (hon har ju spelat rollen sedan 2001)
Ja jag skulle nog vilja påstå att Ior respektive Mimmi är deras paradroller. Jag håller med dig om det skådespelare och paradroller du nämner i detta inlägg. Olli Markenros blev ju underkänd som Nalle Puh så jag tror inte att det kan räknas som en paradroll.

Adam Larsson

Monica Forsbergs paradroll är nog knattarna. Leo Hallerstams är nog Andy då han har spelat honom både som ung och vuxen.

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 29 mars 2021 kl. 23:47:13
Monica Forsbergs paradroll är nog knattarna. Leo Hallerstams är nog Andy då han har spelat honom både som ung och vuxen.

För Nils Eklund borde det nog vara Sultanen i Aladdin som han spelade i alla de tre långfilmerna plus TV-serien, likaså Anden i samma franschise, samma med Svante Thuresson som Rafiki i Lejonkungen...

Johan Lindqvists paradroll är definitivt Långben...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 mars 2021 kl. 23:42:23
Olli Markenros blev ju underkänd som Nalle Puh så jag tror inte att det kan räknas som en paradroll.

Skulle gissa att detsamma gäller Peter Wanngren som Tiger, John Harryson som Ior och Jörgen Lantz som Nasse? (eftersom alla tre också underkändes i samma veva)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 mars 2021 kl. 23:53:15
För Nils Eklund borde det nog vara Sultanen i Aladdin som han spelade i alla de tre långfilmerna plus TV-serien, likaså Anden i samma franschise, samma med Svante Thuresson som Rafiki i Lejonkungen...

Johan Lindqvists paradroll är definitivt Långben...

Skulle gissa att detsamma gäller Peter Wanngren som Tiger, John Harryson som Ior och Jörgen Lantz som Nasse? (eftersom alla tre också underkändes i samma veva)
Dem underkändes men jag har aldrig hört någon som säger att de inte gillar Jörgen Lantz som Nasse eller att de inte gillar John Harryson som Ior Dock har jag hört många som klagar på Peter och Olli. Olli Markenros var inte särskilt bra som Nalle Puh och det var därför han underkändes men Jörgen och John underkändes av andra anledningar för de var ju så perfekta i sina roller, Jag tror det är det som Steffan menar att om man är dålig och blir underkänd kan det inte vara en paradroll men om man blir underkänd och är bra Kan det vara det.

Disneyfantasten

Förresten Steffan, har du sett min fråga i detta ämne?

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=7436.new#new

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 29 mars 2021 kl. 23:56:31
Dem underkändes men jag har aldrig hört någon som säger att de inte gillar Jörgen Lantz som Nasse eller att de inte gillar John Harryson som Ior Dock har jag hört många som klagar på Peter och Olli. Olli Markenros var inte särskilt bra som Nalle Puh och det var därför han underkändes men Jörgen och John underkändes av andra anledningar för de var ju så perfekta i sina roller, Jag tror det är det som Steffan menar att om man är dålig och blir underkänd kan det inte vara en paradroll men om man blir underkänd och är bra Kan det vara det.

Jag tycker inte heller att det är något fel på Jörgen och John som Nasse och Ior och därför är det lite av ett mysterium att de underkändes...

Hans Lindgren spelade Långben i 30 års tid och underkändes i samband med Janne Långben The Movie som hade Sverigepremiär 1996, dock tycker jag att han var suverän som Långben...

Disneyfantasten

Så, om jag nu fattat saken på ett annat sätt helt rätt; en paradroll är alltså den karaktär som personen ifråga spelat i flest sammanhang? (det är till exempel därför Charlie Elvegårds paradroll som sagt är Kanin)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 00:03:57
Så, om jag nu fattat saken på ett annat sätt helt rätt; en paradroll är alltså den karaktär som personen ifråga spelat i flest sammanhang? (det är till exempel därför Charlie Elvegårds paradroll som sagt är Kanin)
Det stämmer helt enkelt är det karaktären som personen är mest associerad vid.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 00:01:29
Jag tycker inte heller att det är något fel på Jörgen och John som Nasse och Ior och därför är det lite av ett mysterium att de underkändes...

Hans Lindgren spelade Långben i 30 års tid och underkändes i samband med Janne Långben The Movie som hade Sverigepremiär 1996, dock tycker jag att han var suverän som Långben...
Hans Lindgren var ju äldre än originalrösten men jag tycker inte att Hans Lindgren låter för gammal, visst han påminner ju mer om Pinto Colvig men jag tror ändå att han skulle passa utmärkt i Janne Långben the movie.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2021 kl. 00:15:30
Hans Lindgren var ju äldre än originalrösten men jag tycker inte att Hans Lindgren låter för gammal, visst han påminner ju mer om Pinto Colvig men jag tror ändå att han skulle passa utmärkt i Janne Långben the movie.
Han var bäst som Långben

Steffan Rudvall

En gudfar som kan bli hund.

Killen som är kär i Sharon

En person som var på plats och upplevde religionen

Knaves lärling

Joakim Jennerfors blåa inneboende.

Vem är det jag söker?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2021 kl. 21:41:32
En gudfar som kan bli hund.

Killen som är kär i Sharon

En person som var på plats och upplevde religionen

Knaves lärling

Joakim Jennerfors blåa inneboende.

Vem är det jag söker?

Ledtrådar?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 21:46:57
Ledtrådar?
Personens barn dubbar också! Personen debuterade inom dubbning på sent 80-tal.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2021 kl. 21:49:10
Personens barn dubbar också! Personen debuterade inom dubbning på sent 80-tal.

Dubbningsbolag?

Steffan Rudvall