En mycket bra fråga, som verkligen tål att tänkas på.
Det är lätt, åtminstone i mitt fall, att luta åt Jasmine Heikura av skäl som egentligen inte har någonting med deras respektive röster eller skådespelartalanger att göra. Dels är de tre första filmerna mer nostalgiska och dels så är de mycket bättre bokadaptioner än vad som kommer därefter. Den Flammande Bägaren - även om det i sig är en mycket bra film - markerar verkligen vändpunkten där man som bokläsare börjar känna att viktigt material saknas. Labyrinten i slutet var väl den största besvikelsen: man förväntade sig att få se sprängstjärtskrabbor, boggartar, sfinxer, acromantulor och optiska illusioner. Istället fick man... lite vind. Men det här är ju som sagt problem med själva filmerna och har som sagt ingenting att göra med röstskådespelarna.
Ska man jämföra de två röstskådespelarnas insatser måste man också ta hänsyn till att Jasmine Heikura spelar ett barn i ett äventyr för just barn, medan den Hermione som Norea Sjöquist får spela är en mognare tonårsflicka som dessutom kastas in i ett mörkare och allvarligare äventyr där man på ett helt annat sätt kan känna att karaktärerna utsätts för direkt livsfara. De spelar alltså inte en identisk rollfigur, även om det råkar vara samma person.
Något annat som kan vara värt att nämna är deras åldrar; Jasmine Heikura föddes 1986 och var alltså 15 är när hon skulle spela en elvaårig flicka (och till slut 18 när hon skulle spela en trettonåring). Norea Sjöquist föddes 1992 och var alltså 13 år när hon började spela en ungefär jämnårig flicka. Man skulle alltså kunna säga att Heikura, bara på grund av sin ålder, hade en något större utmaning framför sig... men å andra sidan var hon också en mer erfaren röstskådespelerska än Sjöquist vid den tiden.
Själv vill jag inte ge en definitiv kommentar i nuläget, då det var ett tag sedan jag såg de fem första filmerna med svensk dubbning. Jag återkommer efter att jag gjort det igen, denna gång med särskild uppmärksamhet riktad till Hermiones röstskådespel.