Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 14:12:46Ett forum ÄR en dålig källa. Vem som helst kan ju ligga bakom nicket om man inte vet bättre. Dessutom måste ju andra wikipedianer kunna bekräfta påståendet och då är det ju inte omedelbart uppenbart att Oscar Isaksson på Dubbningshemsidans forum är en bra källa. Om däremot Daniel litar på avsändaren och publicerar uppgifterna på hemsidan har vi en annan situation.

Trots allt hur många utanför forumet känner till Oscar? Inget illa menat men Dubbningshemsidan dyker upp i sökningar och Daniel har intervjuats i media i egenskap av att driva sajten.
Jag är tyvärr bara känd i slutna kretsar. Det är ju fortfarande så att jag som enskild person och namn, faller utanför radarn i större sammanhang. Då är det väldigt viktigt att det jag bidrar med blir publicerat av en etablerad hemsida som Dubbningshemsidan. För i ett sånt sammanhang associerar och höjer det mig egenskap av att vara en pålitlig källa. Väldigt viktigt att mitt namn faktiskt står med som uppgiftslämnare i creditslistor

Sabelöga

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 augusti 2024 kl. 14:26:49Jag är tyvärr bara känd i slutna kretsar. Det är ju fortfarande så att jag som enskild person och namn, faller utanför radarn i större sammanhang. Då är det väldigt viktigt att det jag bidrar med blir publicerat av en etablerad hemsida som Dubbningshemsidan. För i ett sånt sammanhang associerar och höjer det mig egenskap av att vara en pålitlig källa. Väldigt viktigt att mitt namn faktiskt står med som uppgiftslämnare i creditslistor
Jo, jag håller med. Och här är något jag tycker Daniel skulle kunna bli bättre på: att ange SINA källor i listorna. Ofta är det väll fråga om ren avskrivning av eftertexter men ibland är det ju inskickade eller framgrävda uppgifter eller röstigenkänning och då vore det ju intressant att veta vilket.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 14:12:46Ett forum ÄR en dålig källa. Vem som helst kan ju ligga bakom nicket om man inte vet bättre. Dessutom måste ju andra wikipedianer kunna bekräfta påståendet och då är det ju inte omedelbart uppenbart att Oscar Isaksson på Dubbningshemsidans forum är en bra källa. Om däremot Daniel litar på avsändaren och publicerar uppgifterna på hemsidan har vi en annan situation.

Trots allt hur många utanför forumet känner till Oscar? Inget illa menat men Dubbningshemsidan dyker upp i sökningar och Daniel har intervjuats i media i egenskap av att driva sajten.
Folk ska kunna tillgå de Svenska creditsen smart ass.
Sedan så kunde idiot adminen kunnat skriva "Behöver källanvisning"...... Istället för att ta bort informationen.
Ontop of that man kan kolla Oscars inlägg och se hur enormt mycket kunskap han har så ser man redan där att han är pålitlig som källa.
Oscar är en pålitlig källa då han forskar om tecknat och dubbningar.
Daniel kommer också lägga in informationen tids nog men han har bara inte hunnit med det än.

DingoPictures2005

Och om du nu tycker att Wikipedia är så fantastisk så kan du svara på varför Sven-Olof Sandberg står crediterad som Benjamin Syrsa:s sångröst i originaldubben av Pinocchio när det i själva verket vara Nathan Görling som sjöng som Benjamin.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pinocchio_(1940)
@Sabelöga 

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 15:19:47Folk ska kunna tillgå de Svenska creditsen smart ass.
Sedan så kunde idiot adminen kunnat skriva "Behöver källanvisning"...... Istället för att ta bort informationen.
Ontop of that man kan kolla Oscars inlägg och se hur enormt mycket kunskap han har så ser man redan där att han är pålitlig som källa.
Oscar är en pålitlig källa då han forskar om tecknat och dubbningar.
Daniel kommer också lägga in informationen tids nog men han har bara inte hunnit med det än.
Tills dess Daniel lägger till uppgifterna på sajten skulle jag vänta med att lägga till uppgifterna på Wikipedia. Men visst kan man nog räkna sej till att Oscar har erfarenhet inom området. Det kräver dock att man tar sej tid att kontrollera det.

Har du åsikter om en återställning eller någon användare på Wikipedias redigeringar föreslår jag du tar upp det med den användaren på deras diskussionssidaveller annan lämplig plats.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 15:25:04Och om du nu tycker att Wikipedia är så fantastisk så kan du svara på varför Sven-Olof Sandberg står crediterad som Benjamin Syrsa:s sångröst i originaldubben av Pinocchio när det i själva verket vara Nathan Görling som sjöng som Benjamin.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pinocchio_(1940)
@Sabelöga
Källa finns angivet för påståendet som du säkert ser. Det står där "Aftonbladet, 22 april 1941, sid. 10". Själv har jag inte tillgång till tidningen men jag litar på att Colapojken som la till uppgifterna har rätt i att det står så där. Du får ta upp det på artikelns diskussionssida om du har någon bättre källa.

För övrigt kan du gärna släppa din dåliga attityd och sluta kalla folk för idioter utan vidare. Tack.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:05:09Tills dess Daniel lägger till uppgifterna på sajten skulle jag vänta med att lägga till uppgifterna på Wikipedia. Men visst kan man nog räkna sej till att Oscar har erfarenhet inom området. Det kräver dock att man tar sej tid att kontrollera det.

Har du åsikter om en återställning eller någon användare på Wikipedias redigeringar föreslår jag du tar upp det med den användaren på deras diskussionssidaveller annan lämplig plats.
Källa finns angivet för påståendet som du säkert ser. Det står där "Aftonbladet, 22 april 1941, sid. 10". Själv har jag inte tillgång till tidningen men jag litar på att Colapojken som la till uppgifterna har rätt i att det står så där. Du får ta upp det på artikelns diskussionssida om du har någon bättre källa.

För övrigt kan du gärna släppa din dåliga attityd och sluta kalla folk för idioter utan vidare. Tack.
På Dubbningshemsidan står det Nathan Görling och jag blev irriterad av att användaren tog bort min info som jag la in om Djuren gör Revolt om det är svårt att förstå.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:09:43På Dubbningshemsidan står det Nathan Görling och jag blev irriterad av att användaren tog bort min info som jag la in om Djuren gör Revolt om det är svårt att förstå.
Nejdå det förstår jag gott. Har du försökt prata med användaren om saken? Man skulle ju kunna tänka sej att båda uppgifterna står med när nu källorna säjer olika eller kanske att ena står i parentes eller fotnot.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:26:01Nejdå det förstår jag gott. Har du försökt prata med användaren om saken? Man skulle ju kunna tänka sej att båda uppgifterna står med när nu källorna säjer olika eller kanske att ena står i parentes eller fotnot.
Tack för visad förståelse och yes jag uttryckte mig lite dumt🥶.
Kanske dock har typ allt jag försökt redigera tagits bort.
Om du skulle kunna redigera och skriva in rätt namn Nathan som sångröst så skulle det uppskattas.
Daniel har redan bekräftat att uppgifterna om Nathan stämmer i en tråd på forumet.

Adam Larsson

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:05:09Källa finns angivet för påståendet som du säkert ser. Det står där "Aftonbladet, 22 april 1941, sid. 10". Själv har jag inte tillgång till tidningen men jag litar på att Colapojken som la till uppgifterna har rätt i att det står så där. Du får ta upp det på artikelns diskussionssida om du har någon bättre källa.

Så ni litar blint på källor bara för att de är tryckta? Det är ju uppenbarligen inte Sven som sjunger då det inte är rätt röstläge. Visst det finns en version som Sven sjöng in men den har inget med filmdubbningen att göra...

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:29:33Tack för visad förståelse och yes jag uttryckte mig lite dumt🥶.
Kanske dock har typ allt jag försökt redigera tagits bort.
Om du skulle kunna redigera och skriva in rätt namn Nathan som sångröst så skulle det uppskattas.
Daniel har redan bekräftat att uppgifterna om Nathan stämmer i en tråd på forumet.
Jo, jag förstår mycket väl hur frustrerande det kan kännas när ens arbete görs ogjort på det sättet.

Jag skulle kunna gå igenom artikeln senare idag när jag kan skriva på dator. Det är ju så mycket enklare emm  :)
Houba !

Sabelöga

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:33:58Så ni litar blint på källor bara för att de är tryckta? Det är ju uppenbarligen inte Sven som sjunger då det inte är rätt röstläge. Visst det finns en version som Sven sjöng in men den har inget med filmdubbningen att göra...
Det är inte jag som skrivit det.. Och nej, naturligtvis inte om det är en icke trovärdig källa eller skulle kunna syfta på annat verk. Kanske har skribenten slarvat här. Vad vet jag, jag har inte tillgång till KB:s arkiv hemifrån.

Vilken annan version sjöng han in då förresten?
Houba !

Adam Larsson

Citat från: Sabelöga skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:35:33Det är inte jag som skrivit det.. Och nej, naturligtvis inte om det är en icke trovärdig källa eller skulle kunna syfta på annat verk. Kanske har skribenten slarvat här. Vad vet jag, jag har inte tillgång till KB:s arkiv hemifrån.

Vilken annan version sjöng han in då förresten?
Informationen om att Sven är Benjamins sångröst är ändå felaktig vem som än har skrivit den. 

Information hör till denna inspelning av Ser du stjärnan I det blå och Bara Visla som inte har någonting med filmens dubbning att göra.

Sabelöga

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:40:59Informationen om att Sven är Benjamins sångröst är ändå felaktig vem som än har skrivit den. 

Information hör till denna inspelning av Ser du stjärnan I det blå och Bara Visla som inte har någonting med filmens dubbning att göra.

Jamen dåså. Förutsatt att sången släpptes före 1941 känns det ju sannolikt att det rör sej om en sammanblandning. Ska ta en titt på det senare.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:33:58Så ni litar blint på källor bara för att de är tryckta? Det är ju uppenbarligen inte Sven som sjunger då det inte är rätt röstläge. Visst det finns en version som Sven sjöng in men den har inget med filmdubbningen att göra...
⬆️

Sabelöga

Ni får ha i åtanke att inte alla har sett filmen eller skulle kunna känna igen Svens röstläge  ;)
Houba !