Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Batman the animated series + Filmer

Startat av Mumrik, 27 november 2020 kl. 17:19:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: KurageDHH skrivet 23 januari 2024 kl. 14:38:50Nu har även Batman: The Animated Series kommit med svensk dubb på Prime Video och det är alla säsonger (1-3) sen i fredags.

Säsong 1 och 2 har originaldubb men säsong 3 (även kallad The New Batman Adventures) verkar ha dubbats om (ta mig inte på fel sätt, men jag vet att jag hör den med egna öron).

Mattias Knave, Andreas Nilsson och Per Sandborgh återvänder dock till sina roller (jag tror ni vet vilka roller), men en del har bytts ut som t.ex. Dick Grayson (före detta Robin, numera Nightwing) som jag misstänker spelas istället av Jesper Adefelt.
Kan också tilllägga att Jan Åström och Ole Ornered hörs i den dubbningen för övriga roller.

Är det nån annan här som har sett serien på prime video och hört den dubbningen? Om ni vill ha bevis?
(jag har filmat ett klipp från ett avsnitt av säsong 3 på min mobil för att försöka få upp den som bevis på det här inlägget men det gick inte för att sidan tar inte emot 3gp)
Jättebra att du informera oss😃🙏👍
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: KurageDHH skrivet 23 januari 2024 kl. 14:38:50Nu har även Batman: The Animated Series kommit med svensk dubb på Prime Video och det är alla säsonger (1-3) sen i fredags.

Säsong 1 och 2 har originaldubb men säsong 3 (även kallad The New Batman Adventures) verkar ha dubbats om (ta mig inte på fel sätt, men jag vet att jag hör den med egna öron).

Mattias Knave, Andreas Nilsson och Per Sandborgh återvänder dock till sina roller (jag tror ni vet vilka roller), men en del har bytts ut som t.ex. Dick Grayson (före detta Robin, numera Nightwing) som jag misstänker spelas istället av Jesper Adefelt.
Kan också tilllägga att Jan Åström och Ole Ornered hörs i den dubbningen för övriga roller.

Är det nån annan här som har sett serien på prime video och hört den dubbningen? Om ni vill ha bevis?
(jag har filmat ett klipp från ett avsnitt av säsong 3 på min mobil för att försöka få upp den som bevis på det här inlägget men det gick inte för att sidan tar inte emot 3gp)
Det var lite tråkigt att höra, men med tanke på hur det ser ut med Eurotrolls dubbning av den säsongen så är det inte alltför förvånande att den har fått en ny dubb.

Kul dock att höra att ett antal av de ursprungliga skådisarna har ställt upp igen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Finns det inga dubbcredits? De borde det ju om det är en ny dubbning gjord för tjänsten. Eller är det helt enkelt så att det är orginaldubbningen av The New Batman Adventures men att vissa röster skiljer sig från Batman: The Animated Series?

KurageDHH

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 16:03:35Finns det inga dubbcredits? De borde det ju om det är en ny dubbning gjord för tjänsten. Eller är det helt enkelt så att det är orginaldubbningen av The New Batman Adventures men att vissa röster skiljer sig från Batman: The Animated Series?
Nix, det finns inga dubbcredits på serien. Och nej, det är inte orginaldubbning (den som har visat på kanal 5) av The New Batman Adventures på tjänsten.
Titta själv (där finns svenska röster för originaldubbning):
sv.wikipedia.org/wiki/The_New_Batman_Adventures

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 23 januari 2024 kl. 16:29:48Nix, det finns inga dubbcredits på serien. Och nej, det är inte orginaldubbning (den som har visat på kanal 5) av The New Batman Adventures på tjänsten.
Då får vi vara tacksamma att de fick med några av de medverkande i originaldubbningen. Det är ju inte alls någon självklarhet att till exempel Mattias Knave skulle spela Batman när han inte gjort det på över 20 år.

gstone

Vilka är dom utbytta rösterna i omdubbningen ?

gstone

Citat från: KurageDHH skrivet 23 januari 2024 kl. 16:29:48Nix, det finns inga dubbcredits på serien. Och nej, det är inte orginaldubbning (den som har visat på kanal 5) av The New Batman Adventures på tjänsten.
Jävla skit 🤬🤬🤬🤬🤬🤬❗️❗️

Steffan Rudvall

Har den här nya dubbingen använts någon annanstans? Känns väldigt konstigt att de skulle dubba något specifikt för tjänsten men inte ha några som helst credits. 

@Daniel Hofverberg Hur går man tillväga för att få fram credits till en dubbning om det inte finns någon som helst information om den?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 20:09:24Har den här nya dubbingen använts någon annanstans? Känns väldigt konstigt att de skulle dubba något specifikt för tjänsten men inte ha några som helst credits.

@Daniel Hofverberg Hur går man tillväga för att få fram credits till en dubbning om det inte finns någon som helst information om den?
Det är en mycket bra fråga, och jag håller med att det känns väldigt märkligt att dubba om just den säsongen men inte de tidigare Eurotroll-dubbade avsnitten av Batman: The Animated Series - det bör ju vara samma rättighetsproblem även med dessa, då jag bara trott att det var de Mediadubb International-dubbade avsnitten som Warner ägde rättigheterna till...

Enda sättet att få fram något på officiell väg är nog att kontakta Amazon, men hittills har jag aldrig lyckats få något svar från någon inblandad i streamingtjänsten; så det känns tyvärr som lättare sagt än gjort...

Jag hittade åt Prime Videos supportsida för att kontakta dem, men vad jag än väljer så är varken E-post, Telefon eller Chatt tillgängligt; utan på alla tre står det bara "inte möjligt för det valda problemet"... :(
https://www.primevideo.com/region/eu/help/contact-us?ref_=atv_auth_red_aft

En annan möjlighet är om man kan identifiera någon eller några skådespelare (via röstidentifiering), så att man kan kontakta dem och höra vad de minns - med lite tur kan de minnas dubbningsstudio och/eller regissör/tekniker, för att på så sätt veta var man ska vända sig. Men om dubben är gjord av SDI Media/Iyuno, så är det förstås kört även den vägen, så att det inte hjälper så mycket även om någon skådespelare skulle minnas något (men är regissören frilansare och inte fast anställd kan det finnas en chans den vägen, även om det är Iyuno).

Zebastian

Vilka dubbar åt Amazon Prime då? Det är väl enklast att gå den vägen

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 23 januari 2024 kl. 20:28:22Vilka dubbar åt Amazon Prime då? Det är väl enklast att gå den vägen
Den enda filmen jag vet som Amazon Prime själv beställt dubbning av är Merry Little Batman, och den var dubbad av Iyuno. Där fanns dock å andra sidan utsatta dubbcredits även på svenska.

Annars är ju Amazon Prime inte särskilt frikostiga när det gäller svenska dubbningar, och oftast köper de bara in befintliga sådana om det finns. Som enda svenska tjänst är ju Amazon Prime Video inte ens alltför frikostiga när det gäller svensk text, utan de har mängder av filmer och serier som inte har svensk text...

Mathilda Gustafsson

Men avsnitten är konstigt uppdelade alla avsnitt finns med men säsongen att stämmer inte. Det ska ju bara finnas två säsonger av originalserien...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 16:37:03Då får vi vara tacksamma att de fick med några av de medverkande i originaldubbningen. Det är ju inte alls någon självklarhet att till exempel Mattias Knave skulle spela Batman när han inte gjort det på över 20 år.
Hör någon vilka som spelar Harvey Bullock och Harley Quinn i omdubbningen ? ???

gstone

Jag måste ju få veta vilka som i alla fal spelar dom större återkommande rollerna i omdubbningen !

Tänker typ på Batgirl och Harley Quinn ;)

Oskar

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2024 kl. 19:47:14Jävla skit 🤬🤬🤬🤬🤬🤬❗️❗️
Det är något med rättigheter problem med originaldubb och det kan vara så att dom inte hitta någon dokumentation om originaldubb om tiden t.ex Mattias knave tid i Studio på eurotroll. Om dom hittade dokumentation om originaldubb skulle betala ersättning för streaming och dvd eftersom det gäller bara för tv sändningar.